Gå til innhold

Hann- eller hunn-katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Noen som kan hjelpe meg med om dette er hannkatt eller hunnkatt? H*n er 12 uker. 
på forhånd takk. (Kan prøve å få bedre bilde hvis dette ikke var bra nok)

481A4B12-1A02-42A1-93BE-10409DD2D63A.jpeg

Gjest Kaffemonster
Skrevet

Hadde vært bedre å ha sett nakken for hannkatter har bredere nakke enn hunnkatter.

AnonymBruker
Skrevet

Testiklene er store når den er tolv uker, så da skal du kjenne dem om det er hannkatt 🙂 husk å steriliser uansett

Anonymkode: 34a8e...9dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du ikke vite kjønn fra der du fikk katten fra?

Anonymkode: e0e3f...13c

Skrevet

Takk for svar alle sammen . De mente det var hunnkatt, men var ikke sikre. Skal steriliseres, men er det hannkatt må vi vente lengre med å gjøre det. Derfor fint å vite. Skal få tatt bilde med hale opp og over nakke også. 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke vente lenger med å kastrere enn hannkatt... Det er bare tull. Få den til veterinær nå (skal jo uansett vaksineres) så får du gjort alt i ett inkl chip

Anonymkode: c6090...2e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jegermeg1 skrev:

Takk for svar alle sammen . De mente det var hunnkatt, men var ikke sikre. Skal steriliseres, men er det hannkatt må vi vente lengre med å gjøre det. Derfor fint å vite. Skal få tatt bilde med hale opp og over nakke også. 👍

Dette hørtes rart ut. Det er jo et mindre inngrep å kastrere en hannkatt enn en hunnkatt vel, så da må det være omvendt i tilfelle?

Anonymkode: 5c821...bca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette ser ut som en hunnkatt, men du kjenner vel om den har testikler eller ikke? 

Anonymkode: fe4c7...a51

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alltid lett det der, men virker som en hunnkatt.
En hannkatt på 12 uker har små testikler. Vetrinæren jeg gikk til med mine for å spørre om kjønnet var veldig usikker. «De er så små» fikk jeg høre. Men du skal kunne se omrisset av testiklene og kjenne de.

Man trenger ikke vente særlig lenge med å kastrere, alt etter hvor man går. Noen gjør det ved 12 uker, andre 4 mnd, noen 5 mnd, noen 6 mnd... ja, ulik praksis.

Mine var klare rundt 5 mnd, da jokket han ene på broren sin 😬😂

Anonymkode: e6c58...0ac

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta katten i fanget og se ordentlig etter? Har den en "pute" med en liten åpning, noen cm unna anus, er det en hann. Har den ingen antydning til en liten pute baki der, men har en åpning rett nedenfor anus, er det en hunnkatt.

Og nei, 12 uker gamle kattunger har ikke store, lett synlige testikler. De kan godt være litt gjemt i pelsen og vanskelig å få øye på.
Kattunger (både hunner og hanner) kan dessuten kastreres fra 12 ukers alder, så ingen grunn til å vente. Eneste grunn til å vente er dersom veterinæren ikke har erfaring med kastrering av små dyr og ønsker å vente til katten er mer utvokst.

Anonymkode: c648c...4db

Skrevet

Når jeg har sjekket kjønn har jeg løftet opp og sett skrått fra undersiden. Kan du prøve det? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke vente lenger med å kastrere enn hannkatt... Det er bare tull. Få den til veterinær nå (skal jo uansett vaksineres) så får du gjort alt i ett inkl chip

Anonymkode: c6090...2e1

Jo, det fikk vi beskjed om fra veterinær. At det skulle gå så og så mange uker mellom hun og hannkatt før man kunne kastrere den, ellers ville det bli ekstra smertefult for katten.

Anonymkode: eddd2...520

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forøvrig temmelig sikker på at katten din er en hunnkatt. De to åpningene sitter tett og jeg ser ingen tegn til baller mellom dem ;)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det fikk vi beskjed om fra veterinær. At det skulle gå så og så mange uker mellom hun og hannkatt før man kunne kastrere den, ellers ville det bli ekstra smertefult for katten.

Anonymkode: eddd2...520

Høres veldig rart ut. Risikoen ved bruk av anestesi er større på små katter enn på store, men jeg har aldri hørt at smertene er verre.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en hunkatt. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forøvrig temmelig sikker på at katten din er en hunnkatt. De to åpningene sitter tett og jeg ser ingen tegn til baller mellom dem ;)

Du snakker om "nr 2". Verken hunkatter eller hankatter har testikler der ;) Du ser kjønnet på den lille sprekken under. 

Anonymkode: cb7b0...189

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut. Risikoen ved bruk av anestesi er større på små katter enn på store, men jeg har aldri hørt at smertene er verre.

Ofte når de er små trenger de verken body eller krage og oppfører seg som vanlig samme kveld. I følge oppdretter av min katt. 

Anonymkode: 7afb4...962

AnonymBruker
Skrevet

Dette ser ut som en hunnkatt :)

Anonymkode: cf2f0...de8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...