Gå til innhold

Dere med garasje med inngang til hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør løsningen så bra? Hvilke rom har dere i tilknytning til garasjen? Hva er du fornøyd med og hva ville du endret på om du kunne?

har dere bod i garasjen? Hvor stor er den? Har dere plass til alt av vinterutstyr og uteting osv?

Anonymkode: c75e0...763

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan gå tørrskodd til og fra bilen, og slipper snø i bilen på vinteren. Bilen blir verken iskald eller glovarm. 

Vi har vaskerom i tilknytning til garasjen. Kunne jeg endret noe ville jeg hatt en enda større garasje (den er egentlig ganske bred og lang fra før, nesten plass til to biler i bredden og lengden), og større vaskerom. 

Vi har ikke separat bod i garasjen, men har på toppen av garasjen. Vi har plass til alt av vinterutstyr og hage/utstyr i garasjen og boden. Garasjen er så dyp at det er plass til masse lagring/snekkerbenk i bakkant uten at det blir trangt. 

Anonymkode: 6c602...faa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det og er ikke spesielt begeistret. Det er gjort for at utbygger skulle få plass til flere hus på denne knøttlille tomta. Nå har vi garasje dom en del av huset i steden for å kunne ha en kjellerstue eller lignende på det arealet. 

Anonymkode: f6649...182

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det i forgje hus jeg bodde i. Elsket det, hadde yttergangen tilknyttet til garasjen. Så praktisk. Tok på meg ytterklær og gikk bare inn i garasjen i temperert bil uansett sesong. Kjekt med barn også når de er i den alderen at de elsker å stikke av og du har baby, barn og handleposer med frysevarer som skal lempes inn.

Har det ikke her jeg bor nå og savner det veldig. Ser etter ny bolig nå og det er absolutt et pluss i boka mi om huset har innebygd garasje

Anonymkode: d12bb...113

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ikke, men ville elsket å kunne har verktøy lett tilgjengelig i garasjen, uten å gå ut, hengende på veggen eller sånn.

Det kan du selvsagt ha i et hobbyrom i kjelleren også, men når man tenker plass og romfordeling.

Anonymkode: b4c2f...aeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det, med 2 små boder tilknyttet. Plass til alt utstyr hvis det stables godt. Mannen har dog mye verktøy, både til tømring og til skruing. Samt 5 meter arbeidsbenk i garasjen. I gulvet er det løftebukk.

Syns det er fantastisk å kunne sette seg i en varm bil om morgenen. Har vannbåren varme i gulvet. Bilen blir også skikkelig tint på vinteren. Har i tillegg en avfukter stående på hvis det er mye snø som blir med inn.

Den største ulempen med at det også skrus og jobbes i garasjen er at lukt trekkes inn i huset. Hadde vi skulle bygd nytt hus hadde det blitt med 2 separate løp, hvor det ene var til arbeid og det andre til parkering, dermed hadde det ikke blitt trekt lukt inn. Og mannen hadde også fått parkert inne.

Anonymkode: b5ee3...8f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har sykkelbod i garasjen, og vaskerom innenfor. Synes det er praktisk.

Anonymkode: da3cb...d3b

Skrevet

TEK har relativt strenge krav til hvilken type rom som ligger mellom garasje og øvrige deler av huset. Pga. eksos og brannrisiko er det krav om at veggkonstruksjoner mellom hus og garasje skal være gasstette, samt at det mellomliggende rommet skal være et sekundærrom, altså vaskerom, bod osv. 

Det finnes alternative løsninger idag, der man kan benytte balansert ventilasjon i gang med avtrekk og undertrykk i garasje for å kunne ha tilkomst direkte fra gang til garasje (istedetfor å ha vaskerom der). 

AnonymBruker
Skrevet

Med elbil i innebygde garasjer så er eksosproblemet løst uansett.

Anonymkode: d5b5e...46f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Med elbil i innebygde garasjer så er eksosproblemet løst uansett.

Anonymkode: d5b5e...46f

Du får ikke lov til å bygge hus med slike begrensninger. Du kan ikke garantere for at det aldri noensinne iløpet av husets 100 år lange liv aldri kommer til å inneholde en bil som slipper ut eksos.  Akkurat som man ikke får lov til å bygge uten rullestoltilpasning. Det nytter heller ikke å si at "jeg har ingen planer om å sette fyr på huset, derfor trenger jeg ikke røykvarsler eller håndslukker"... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...