AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Jeg har vært syk over lengre tid og gått en del ned i vekt, og opplever at smakssansen min er svekket. Maten smaker ikke noe særlig og da blir det til at jeg strekker meg etter saltet.. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få maten til å smake mer annet enn bare salt og krydder? Anonymkode: 8855b...8af
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Løk, hvitløk, chilli, ingefær, sitron, lime, tomat etc... Anonymkode: b5f74...4bc 2
K.B. Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært syk over lengre tid og gått en del ned i vekt, og opplever at smakssansen min er svekket. Maten smaker ikke noe særlig og da blir det til at jeg strekker meg etter saltet.. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få maten til å smake mer annet enn bare salt og krydder? Anonymkode: 8855b...8af Folk krydrer generelt maten alt for lite. Krydrer du maten bare etter den er ferdig lagd?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 3 minutter siden, K.B. skrev: Folk krydrer generelt maten alt for lite. Krydrer du maten bare etter den er ferdig lagd? Enig i dette. Når jeg lager etter oppskrift bruker jeg alltid mange ganger så mye krydder som anvist, spesielt pepper. Jeg har svekket luktesans (og dermed smak) etter strålebehandling, og jeg kjører virkelig på med all slags krydder. 😅 Utenom salt. Opplever også at mat som ikke er glovarm smaker mer. Søt mat smaker generelt litt mer enn salt mat, men det handler nok mest om den type skader jeg har. Søt chili funker bra. Grønnsaker smaker også mer (og bedre) enn f.eks fisk eller kjøtt. Anonymkode: b111d...d6c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 Mer fett i/på maten. Mer variert kost, både mat du vet at du liker, og nye retter/ingredienser. Tid/tålmodighet, inkl fokus på ro ved måltidene. Og er det noen spesiell grunn til at du vil begrense/redusere saltforbruket? Anonymkode: 940ba...802
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 Balanse i smakene. Salt, syre, søtt, hete. Anonymkode: 3dcd7...a05 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært syk over lengre tid og gått en del ned i vekt, og opplever at smakssansen min er svekket. Maten smaker ikke noe særlig og da blir det til at jeg strekker meg etter saltet.. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få maten til å smake mer annet enn bare salt og krydder? Anonymkode: 8855b...8af Velgcretter som inneholder soyasaus med lite salt ( kikkoman med grønn kork), eddikk tomatpuré f.eks Anonymkode: 3eaa7...27d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 Kombinere salt og søtt, søtt og syrlig, slik de gjør i det asiatiske kjøkkenet. Det vekker smaksløkene. Altså at hvert middagsmåltid inneholder noe søtt og noe salt eller noe søtt og noe syrlig. Bruke masse friske urter, frisk frukt og grønt til middagen. Ristede frø som pinjekjerner, cashewnøtter og sesamfrø over maten. Feks salat av mango, limesaft, ferske korianderblader og rød chili. Eller grovrevet grønt eple og grovrevet kål med rosiner, hakkede nøtter og saft fra lime og appelsin over. Dette er friske og gode salater som egner seg veldig godt til indisk og asiatisk mat. Anonymkode: 27d4b...d73 2
Ængel Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 Detter er min gud når det kommer til matlaging. All mat jeg lager får et dryss med aromat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå