Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mangler bare ett emne for å bli ferdig utdannet, men sliter så med å bestå. Har strøket på tre forsøk, men heldigvis fått innvilget to til. Er så kjipt for jeg skulle egentlig vært ferdig med graden min for to år siden. Men det er altså dette emnet som holder meg tilbake. Noen råd? Andre som har vært i en lignende situasjon? 

Anonymkode: e2aaf...38b

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjeud
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mangler bare ett emne for å bli ferdig utdannet, men sliter så med å bestå. Har strøket på tre forsøk, men heldigvis fått innvilget to til. Er så kjipt for jeg skulle egentlig vært ferdig med graden min for to år siden. Men det er altså dette emnet som holder meg tilbake. Noen råd? Andre som har vært i en lignende situasjon? 

Lese mer? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fjeud skrev:

Lese mer? 

TS: Det er et økonomifag. Det ene var jeg heldig og fikk en E i, men det andre virker bare helt umulig. Jeg har øvd masse før hver eksamen og egentlig følt at jeg har hatt en sjanse til å bestå, men stryker hver gang. 😞 Har også klaget på karakteren hver gang uten at det har hjulpet.

Gjest Fjeud
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: Det er et økonomifag. Det ene var jeg heldig og fikk en E i, men det andre virker bare helt umulig. Jeg har øvd masse før hver eksamen og egentlig følt at jeg har hatt en sjanse til å bestå, men stryker hver gang. 😞 Har også klaget på karakteren hver gang uten at det har hjulpet.

Hvor mye har du lest før? Nekter å tro du kan stryke i et økonomifag om du leser hver dag i 3 måneder. Og om det er tilfelle må du bare bite tennene sammen og lese hver dag i 6 måneder før. Alt er mulig så lenge du vil det nok.

AnonymBruker
Skrevet

Du må jobbe jevnt og trutt med faget. Skriv gode notater, øv på oppgaver og gjør mange tidligere eksamenssett. Det skal helt ærlig en del til å stryke tre ganger, så noe må du gjøre feil. Hvilke teknikker bruker du og jobber du jevnt med faget over tid eller i skippertak? Har du møtt opp i forelesninger, seminar eller deltatt i kollokvier? Har du noen du kan spørre om hjelp?

Jeg er lektor, dog innen humanistiske fag, men jeg har fått inntrykk av at trikset i matematiske fag er å lære seg formler og kunne anvende dem, og bare pugge og pugge og pugge. Du trenger altså først forståelse og logikk, før du må øve det inn. 

Anonymkode: 88328...05d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med begrunnelsene du har fått på karakterene (jeg regner med du har bedt om begrunnelse). Skriv ned alle problemene og lag en oversikt. Så kan du se på oppgaver underveis i studiet og veiledning du har fått. Skriv ned hva du synes er vanskelig, og finn ut hva som er felles med alt som er vanskelig. Fokuser på ideene bak oppgaver og ikke bare tall og begreper i hver enkelt oppgave. Fokuser på å forstå ideene. Undersøk løsningsforslag og forstå hvorfor alle oppgavene skal løses som de skal. Spør gjerne veiledere i faget. Tenk på hvorfor noen trenger å kunne det du skal lære i dette faget. Og så kan du lese alt pensum enda en gang om du trenger. Skriv et sammendrag for deg selv til hvert kapittel og hva dette kan brukes til av både deg og andre. Lag deg noen oppgaver selv, og løs dem selv eller få andre til å løse dem. 

Anonymkode: 9cc20...ca7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jobbe jevnt og trutt med faget. Skriv gode notater, øv på oppgaver og gjør mange tidligere eksamenssett. Det skal helt ærlig en del til å stryke tre ganger, så noe må du gjøre feil. Hvilke teknikker bruker du og jobber du jevnt med faget over tid eller i skippertak? Har du møtt opp i forelesninger, seminar eller deltatt i kollokvier? Har du noen du kan spørre om hjelp?

Jeg er lektor, dog innen humanistiske fag, men jeg har fått inntrykk av at trikset i matematiske fag er å lære seg formler og kunne anvende dem, og bare pugge og pugge og pugge. Du trenger altså først forståelse og logikk, før du må øve det inn. 

Anonymkode: 88328...05d

Jeg er matematiker. Det er lettere å lære seg metode for utregning enn å pugge formler. Matematikk er ikke ett puggefag, men ett forståelsesfag. 

Anonymkode: b98aa...161

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket økonomifag er det snakk om? 

Anonymkode: 9ceaa...454

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan etterlyse en privatlærer i det emnet? 

Anonymkode: fcbed...a65

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

invister i en privatlærer

Anonymkode: e7bb4...5e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket økonomifag er det snakk om? 

Anonymkode: 9ceaa...454

TS: Finansregnskap med analyse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...