Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er gravid i uke 8, og har ikke fortalt arbeidsgiver om graviditeten enda. Det er fortsatt tidlig, men jeg er gravid med tvillinger og har hørt at man kan bli sykemeldt mellom uke 25-28 avhengig av form og yrke. Det betyr at jeg mest sannsynligvis kun jobber 4-6 uker etter sommerferien. Skoleledelsen holder for tiden på å legge neste års kabal, og jeg ønsker ikke å komme dårlig ut av det. Hvis jeg forteller leder om graviditeten, er det slik at jeg kan bli nektet å forbli kontaktlærer for klassen min? Det vil evt. bety 2000 kr i tapte inntekter for mitt vedkommende pr. måned. Kan jeg bli tatt ut av fagene mine, og satt til andre oppgaver de ukene? Jeg vurderer å fortelle det etter at kabalen er lagt, men rett før jeg går i ferie. Jeg skjønner at det kan bli utfordrende for arbeidsgiver, men jeg ønsker som sagt ikke å bli brukt som vikar og gå ned i lønn som følge av at jeg skal ut i permisjon. 

Anonymkode: f5a86...77f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du kontrakt eller annet papir som kan brukes som bevis på at du er kontaktlærer? Det er ulovlig å diskriminere noen pga graviditet, og det vil jeg jo i høyeste grad si at arbeidsgiver gjør dersom de tar fra deg en klasse du har hatt hele dette skoleåret (og kanskje enda lenger?) 

Anonymkode: d9cd8...416

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som tillitsvalgt ved en barneskole og anbefaler deg og evt ta d opp m tilllitsvalgt. Samtidig vet jeg at noen rektorer kan være litt kyniske og mulig jeg ville anbefalt deg å fortelle dette etter at kabalen er lagt. Det er jo ganske kort tid til dere får vite hva som er planen neste år. Arbeidsgiver kan ikke bli sur for at du ikke varsler i uke 8. 😊 lykke til😊

Anonymkode: 33a60...0d5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg jobber på ungdomsskolen, og har fulgt klassen min i snart to år. Jeg er ikke ansatt som kontaktlærer, men man blir tilbudt den funksjonen for ett år av gangen. Hvis jeg ikke forteller ledelsen om graviditeten før kabalen er lagt eller først etter ferien, er det derimot en selvfølge at jeg får fortsette som kontaktlærer for klassen min. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi får håpe at du ikke mister 2000 kroner i måneden.

Anonymkode: 4fcb5...cdc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ut i fra at du vet at det er tvillinger fordi du har vært på tidlig ultralyd. Ordinær ultralyd er i sommerferien. Så du kan eventuelt si nå at du er gravid, og da skal jo du ikke i permisjon før nærmere desember. Så blir jo det suprise - du er gravid med tvillinger i sommerferien.

Anonymkode: 9ccdf...c4f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som tillitsvalgt ved en barneskole og anbefaler deg og evt ta d opp m tilllitsvalgt. Samtidig vet jeg at noen rektorer kan være litt kyniske og mulig jeg ville anbefalt deg å fortelle dette etter at kabalen er lagt. Det er jo ganske kort tid til dere får vite hva som er planen neste år. Arbeidsgiver kan ikke bli sur for at du ikke varsler i uke 8. 😊 lykke til😊

Anonymkode: 33a60...0d5

Takk! Det er nettopp det jeg er engstelig for! Kan de da endre på dette over «sommerferien»? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fortalt om graviditeten, men ikke om tvillingene. 😅 Om du skal jobbe frem til jul (eller ledelsen tror det i alle fall) gir det ikke mening å ta fra deg primæroppgaver slik at du blir gående oppå alle andre. Da vil du mest sannsynlig beholde kontaktlærerfunksjonen samtidig som du ikke blir sett på som «illojal». At du vet at det er tvillinger allerede trenger jo ingen å vite.

Anonymkode: c56f3...9c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ut i fra at du vet at det er tvillinger fordi du har vært på tidlig ultralyd. Ordinær ultralyd er i sommerferien. Så du kan eventuelt si nå at du er gravid, og da skal jo du ikke i permisjon før nærmere desember. Så blir jo det suprise - du er gravid med tvillinger i sommerferie
n.

Anonymkode: 9ccdf...c4f

Det er et veldig godt poeng! Takk 😅

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville fortalt om graviditeten, men ikke om tvillingene. 😅 Om du skal jobbe frem til jul (eller ledelsen tror det i alle fall) gir det ikke mening å ta fra deg primæroppgaver slik at du blir gående oppå alle andre. Da vil du mest sannsynlig beholde kontaktlærerfunksjonen samtidig som du ikke blir sett på som «illojal». At du vet at det er tvillinger allerede trenger jo ingen å vite.

Anonymkode: c56f3...9c5

Godt poeng! Jeg ender nok opp med å gjøre dette ☺️ 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uke 8 er tidlig, mye kan skje, og med mindre arbeidet ditt medfører helserisiko for deg og/eller fosteret, ville jeg ikke fortalt noe så tidlig. 

Anonymkode: 43e22...f70

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke fortalt noe før planen er lagt - da har du bevis på at du var tiltenkt å være kontaktlærer. Hør på hun som er tillitsvalgt for lærere i tråden her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...