Gå til innhold

Er antibac bedre for hendene enn såpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser at de skal slakke litt på rådene om å vaske hendene til barn så ofte, fordi tørre og sprukne hender = økt infeksjonsfare. 

Men jeg har aldri slitt med tørre hender, men så begynte vi med antibac på hendene. Verst når det var litt kaldt ute, så tok jeg på antibac når jeg kom inn istedenfor å vaske hendene. Sluttet med antibac pga plagene. 

Jeg bruker alltid mild såpe, uten parfyme og annet tull. Er såpen de viser til parfymert såpe? Noen som har god kunnskap om dette? 

Screenshot_20200518_151312_com.android.chrome.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Parfyme er en stor kilde til eksem og irritert hud. Men det er godt mulig å reagere på såper uten parfyme også. Jeg tåler av en eller annen grunn ikke de fleste flytende såpene, selv de uten parfyme. Men kan bruke neutral sin såpeblokk uten parfyme uten å få eksem. 
Sprit reagerer jeg veldig på merker jeg. Har sprukket veldig opp på hendene, så har måttet gå over til engangshansker.

Anonymkode: aec8a...32f

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg synes det er mye bedre for mine hender med antibac enn hyppig håndvask. Men der sikkert individuelt hva folk tåler best. 
hilsen sykepleier

Anonymkode: 6a9b4...a59

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Parfyme er en stor kilde til eksem og irritert hud. Men det er godt mulig å reagere på såper uten parfyme også. Jeg tåler av en eller annen grunn ikke de fleste flytende såpene, selv de uten parfyme. Men kan bruke neutral sin såpeblokk uten parfyme uten å få eksem. 
Sprit reagerer jeg veldig på merker jeg. Har sprukket veldig opp på hendene, så har måttet gå over til engangshansker.

Anonymkode: aec8a...32f

Ja, forstår at det er individuelle forskjeller hva man tåler og ikke av såpe. Synes i tillegg antibac svir på tørr hud, i motsetning til såpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal være mildere for hendene. Men nei, jobber innen helse og i får faktisk tørre, såre hender av for mange ganger med antibac. Men man kan bruke mildere såper og ikke minst, passe p å tørke hendene skikkelig. 

Engangshansker hjelper ingenting uten at man spriter seg inn og ut av de. Så la være å bruke de. Da er det bedre å la være å vaske seg. Såpeblokker er også et stort NEI; full av dritt og bakterier.

Anonymkode: 61da7...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal dere ha en såpe som er god og mild mot hendene, samt sørger for at dere aldri noensinne har tørre hender igjen, så er det den gode gamle Sunlight Sepe. Jo oftere du vasker deg, jo mindre tør blir du. Lukter lite, og er svært behagelig. Min bestemor har brukt den hele sitt liv, og hendene hennes ser fantastiske ut. 

Anonymkode: 8773f...7ee

• Liker 3
Skrevet

Sodium laureth sulfate sammen med vann 20 ganger daglig er mye verre enn antibac 40 ganger daglig.  Vann og sls tørker mer ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Overdreven renslighet har vel aldri vært bra for huden.

Anonymkode: 11cdf...78c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om dispensersåpene som brukes i mange skoler eller barnehager kan være ekstra ugunstige nå for tiden som det vaskes mye, at de er røffe for huden. Det snakkes mye om antibac, men det er vel et spesifikt merke av desinfeksjonsprodukter. Det vil jo også variere på kvaliteten av de ulike merkene med håndsprit (det merker vi jo bare ved de ulike butikkinngangene). 

Anonymkode: 7ee53...74f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ett ord: Softox!

Anonymkode: 9b339...86f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om dispensersåpene som brukes i mange skoler eller barnehager kan være ekstra ugunstige nå for tiden som det vaskes mye, at de er røffe for huden. Det snakkes mye om antibac, men det er vel et spesifikt merke av desinfeksjonsprodukter. Det vil jo også variere på kvaliteten av de ulike merkene med håndsprit (det merker vi jo bare ved de ulike butikkinngangene). 

Anonymkode: 7ee53...74f

Ja, varierer kanskje fra sprit til sprit, som fra såpe til såpe. På butikkene får man i tillegg for lite sprit på hendene, i forhold til mengden man skal bruke.

Las at antibac er mildere for huden enn såpe, fordi det inneholder glycerin, men min såpe inneholder glycerin? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ett ord: Softox!

Anonymkode: 9b339...86f

Sier ikke meg så mye. Vil du utdype? 

AnonymBruker
Skrevet

Antibac er verre pga. resistens og fordi du dreper massevis av bakterier(til og med de som er gode for deg).

Vask hendene i vask så mye du kan, og bruk antibac der det er mer hensiktsmessig. kjøp produkter som ikke er tilsatt allergener som parfyme etc.

Bruk en håndkrem innimellom for å unngå å tørke ut huden.

Anonymkode: 6cc66...5ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For mye av èn ting er ikke bra tenker jeg! Det trenger ikke å være enten eller.. 

Anonymkode: 3cfe3...315

• Liker 1
Skrevet

Jeg får mer ubehag av mye håndvask med såpe, enn jeg får av håndsprit. Kommer og litt an på typen håndsprit, noen av typene de har på butikken dreper hendene mine. Antibac, som brukes på sykehus, er mild og hendene mine tåler det fint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Andre viktige faktorer? 

Får du i deg nok væske? er det bare hendene som er tørre? Drikker du kaffe som dehydrerer deg? Og siste men ikke minst får du nok søvn? Søvn gjør underverker på huden din faktisk.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antibac er verre pga. resistens og fordi du dreper massevis av bakterier(til og med de som er gode for deg).

Vask hendene i vask så mye du kan, og bruk antibac der det er mer hensiktsmessig. kjøp produkter som ikke er tilsatt allergener som parfyme etc.

Bruk en håndkrem innimellom for å unngå å tørke ut huden.

Antibac forårsaker ikke resistens, hadde det gjort det hadde selvsagt ikke helsevesenet brukt tusenvis av liter årlig.  Har du en kilde å vise til?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir også mye tørrere og irritert på hendene av hyppig håndvask enn jeg blir av hyppig bruk av antibac.

Noen sa det før meg også, men nevner det igjen: den eneste såpa jeg kan bruke uten å kjenne at jeg blir tørr på huden etterpå er neutral sin såpe, denne her, fast blokk:
12967-1-pearl866x.png.webp

Den flytende synes jeg ikke er like fuktighetsbevarende som den faste. Ei heller andre såper som skal være milde for huden, med eller uten parfyme.

Hvis jeg har forstått det riktig er antibac/hånddesinfeksjon bedre for huden enn såpe er fordi den har glyserol i seg. Glyserol fungerer nesten som fuktighetskrem, ved at den bevarer fuktigheten i huden. Så istedet for å vaske bort det fettet vi har på huden vår som vanligvis beskytter oss, tilfører vi heller alkohol + glyserol, som ikke gjør så mye med det naturlige fettet i huden. Ergo: mindre tørr hud.

Men for all del, hvis noen reagerer på hånddesinfeksjon men IKKE reagerer på såpe, er det jo bare å fortsette å vaske seg med såpe og vann istedet. Vi er jo forskjellige. :) 

Anonymkode: cd996...ce9

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Såpe og vann er best. Antibac er til nødstilfeller.

• Opprett ny...