Gå til innhold

Utmattet/sliten av svangerskapet.. hvor vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 14, og det er jo kjempekoselig, men jeg blir altså så innmari fort sliten og utmattet.

Jeg har vært sykemeldt 100% i ca. en måned nå grunnet utmattelse og kvalme. Kvalmen har heldigvis nettopp begynt å bli en del bedre. Den var konstant inntil nylig, men nå kommer den i bølger. Men slitenheten er der altså fortsatt og slipper liksom ikke helt taket.

Jeg er egentlig vant til å være veldig aktiv og pleier å trene 5 ganger per uke, men etter jeg ble gravid har jeg ikke hatt energi til det. Jeg blir andpusten og helt ferdig av å gå opp en lang trapp, noe som er totalt fremmed for meg. 

I forhold til jobben synes jeg dette er fryktelig flaut, jeg har jo vært sykemeldt en stund nå. Og nå skal jeg prøve meg rolig i jobb igjen for å se hvor mye jeg klarer å jobbe, men jeg merker allerede nå at jeg ikke kommer til å makte 100%. Jeg sovner flere ganger i løpet av dagen (selv om jeg legger meg veldig tidlig). Selv om jeg har kontorjobb (hjemmekontor for øyeblikket) blir jeg veldig fort sliten.

Synes rett og slett det er pinlig å være sykemeldt for dette.. samtidig har jeg et barn fra før som jeg må ta meg av, og jeg vil ikke bruke opp absolutt alt jeg har av krefter på jobb. Jeg er tross alt nødt til å være tilstede for barnet jeg allerede har. Hun er riktignok nokså stor og går på barneskolen, men jeg kan allikevel ikke ligge å sove fra hun kommer fra skolen til hun skal legge seg. 

Jeg regner med at jeg vil klare å jobbe omtrent 50% nå og fortsatt ha litt energi å gå på her hjemme. Mannen tar seg av absolutt alt av husarbeid og matlaging, jeg prioriterer kun å være tilstede for barnet vårt. Vil ikke at hun skal «miste» moren sin helt i tiden jeg er gravid. 

Er det flere som har det slik/har hatt det slik? Jeg var nemlig ikke slik sist jeg var gravid. Det var ikke problemfritt da heller siden jeg fikk bekkenløsning, men dette var da langt uti graviditeten. Og ellers var jeg i veldig god form. Så dette er ganske fremmed for meg. Setter pris på å høre andres erfaringer, og vil gjerne vite om det ble bedre utover svangerskapet og i så fall når...

Anonymkode: 75bd2...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Har du planer om et tredje barn? Bare lurer, for da vil du vel være sykemeldt i 9 måneder slik at du skal få tid med de to eldste. 

Det blir forhåpentligvis bedre. Dumt å være sykemeldt fordi du skal tilbringe tid med eldste barnet. Regner med at faren kan være med henne. 

Anonymkode: ebc81...3f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du planer om et tredje barn? Bare lurer, for da vil du vel være sykemeldt i 9 måneder slik at du skal få tid med de to eldste. 

Det blir forhåpentligvis bedre. Dumt å være sykemeldt fordi du skal tilbringe tid med eldste barnet. Regner med at faren kan være med henne. 

Virker ikke helt som du forsto hva jeg mente... Er ikke snakk om at jeg er sykemeldt for å få tid til barnet mitt. Men jeg blir totalt tappet for krefter av veldig lite. Hadde jeg jobbet 100% hadde jeg ikke gjort annet enn å sove eller jobbe, uten overdrivelse. Jeg er nødt til å ha et liv ved siden av jobben, det har jo alle et behov for.     Er ikke snakk om mye, men å kunne ha noe energi til å kunne være litt våken med familien min.

Jeg spurte om det er flere som har opplevd dette. Er de jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger fra. Vil veldig gjerne høre om det ble bedre etter hvert, for jeg har som sagt ikke opplevd dette før. Hadde langt mer energi sist jeg gikk gravid. 

Men joda, jeg vet jo hvordan KG fungerer, her blir man jo slakta om man nevner sykemelding. Og du virker jo som en av de ordentlig hyggelige her inne 😊

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker ikke helt som du forsto hva jeg mente... Er ikke snakk om at jeg er sykemeldt for å få tid til barnet mitt. Men jeg blir totalt tappet for krefter av veldig lite. Hadde jeg jobbet 100% hadde jeg ikke gjort annet enn å sove eller jobbe, uten overdrivelse. Jeg er nødt til å ha et liv ved siden av jobben, det har jo alle et behov for.     Er ikke snakk om mye, men å kunne ha noe energi til å kunne være litt våken med familien min.

Jeg spurte om det er flere som har opplevd dette. Er de jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger fra. Vil veldig gjerne høre om det ble bedre etter hvert, for jeg har som sagt ikke opplevd dette før. Hadde langt mer energi sist jeg gikk gravid. 

Men joda, jeg vet jo hvordan KG fungerer, her blir man jo slakta om man nevner sykemelding. Og du virker jo som en av de ordentlig hyggelige her inne 😊

Jeg har det ganske likt som du beskriver. Ble helt satt ut av hvor kvalm og sliten jeg ble. Hjalp en god del når kvalmen ga seg, men blir skremt over hvor lite jeg orker. Og puster og peser bare jeg skal gå opp trappen. Er ikke så trøtt (sover dårlig), men orker ikke noe liksom. Jeg har valgt å ikke ha noe liv utenom jobb, da jeg ikke ønsker å være sykmeldt. Så er ikke enig i at man må ha det, for en periode går det greit uten, selv om det ikke akkurat er noe gøy:(

Anonymkode: 7ce43...cb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod godt hva du mente 😊 Ofte er første trimester slik, det består av jobb og soving. Så da prioterer man jobb og soving den tiden det varer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod godt hva du mente 😊 Ofte er første trimester slik, det består av jobb og soving. Så da prioterer man jobb og soving den tiden det varer. 

Man kan faktisk ikke prioritere bort et barn i flere mnd, nei. 

Anonymkode: 727d4...66a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det slik i 2.svangerskap. Var delvis sykemeldt fra uke 6, presset meg på jobb. Ca halvveis i svangerskapet kollapset jeg en kveld, og mannen måtte bære meg i seng. Dagen etter kjørte han meg til legen, og etter det var jeg 100% sykemeldt ut svangerskapet. Den første mnd med 100% sykemelding lå jeg bare i senga eller på sofaen, med unntak av et kvarter når vi spiste middag. Klarte ikke å se på TV, telefon, lese bøker eller høre på radio. Kom seg litt på slutten, kunne da sitte sammen med familien en liten stund på ettermiddagen. Samt at jeg enkelte dager kunne levere eldste i barnehagen.

Flere år etter har det vist seg at det sannsynligvis var min kroniske autoimmune sykdom som slo ut for fullt. Har hatt noen lignende episoder i årene etter, men har da bedt om sykemelding tidligere, slik at det ikke har vært behov for like mange uker.

Anonymkode: 1aece...e61

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan faktisk ikke prioritere bort et barn i flere mnd, nei. 

Anonymkode: 727d4...66a

Barnet har vel en far. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke så unormalt. Jeg var HELT utmattet selv, men jeg ble bedre rundt uke 12-13. Jeg er nå halvveis i 2.trimester og i kjempefin form.

Anonymkode: a16bd...09d

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har vel en far. 

Far kan selvsagt ta mest ansvar for praktiske og fysiske ting, men et lite barn har på ingen måte godt av å ignoreres av mor i flere måneder. Det vil bli psykisk tungt og vondt for barnet.

Anonymkode: a16bd...09d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jobben gjør at hun ikke kan ta vare på sitt eget barn, det har ikke noe med antall timer i døgnet som brukes på barnet men mer om hvordan man bruker den lille energien man har. Jeg må si jeg er sjokkert selv over hvor utmattende jeg blir av svangerskapet, når jeg hadde sett for meg å trene og jobbe 100% frem til fødsel. Skal man ofre helsa si og familielivet for å gå på jobb? Svangerskapet er en kort del av livet så om man ikke greier å jobbe 100% under den perioden så er det absolutt ingen som bryr seg, det er mye viktigere å fokusere på sin og babyens helse. 
Nå skal jeg ikke ramse opp svangerskapsproblemene mine men skulle jeg gått på jobb 100% så hadde jeg ikke greid 1 uke en gang, etter ei vakt på 8 timer så greier jeg ikke ta vare på meg selv etterpå og det er så vidt jeg kommer meg frem og tilbake fra toalettet uten å grine av smerter og utmattelse.

Det er jo absolutt ikke rettferdig at far skal leke alenefar bare fordi mor på død og liv skal jobbe 100% for så å ligge i fosterstilling resten av dagen.

Anonymkode: fa94e...4d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo absolutt ikke rettferdig at far skal leke alenefar bare fordi mor på død og liv skal jobbe 100% for så å ligge i fosterstilling resten av dagen.

Selvfølgelig er det det. Graviditet er selvvalgt. Skjønner at mange her ikke har særlig karriere å satse på, da hadde de ikke valgt sykemelding så lett. Min svigerinne går gravid med tredjemann og var skikkelig dårlig i første trimester. Men hun satser på god karriere og nektet å sykemelde seg. Så første trimester bestod av jobb og soving for henne. Far og de andre barna klarte seg helt fint. Det er tross alt bare snakk om for en kort periode. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så deilig å se at gravide nå får ta sin del av kritikken for å være late slik at uføre får en liten pause her på kg....

Anonymkode: 1917d...040

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det det. Graviditet er selvvalgt. Skjønner at mange her ikke har særlig karriere å satse på, da hadde de ikke valgt sykemelding så lett. Min svigerinne går gravid med tredjemann og var skikkelig dårlig i første trimester. Men hun satser på god karriere og nektet å sykemelde seg. Så første trimester bestod av jobb og soving for henne. Far og de andre barna klarte seg helt fint. Det er tross alt bare snakk om for en kort periode. 

Enig! Jeg bet tennene sammen på jobb, både av stolthet og med tanke på karriere. Så kom corona og nedskjæringer, om jeg hadde gått der hjemme og vært sykmeldt hadde jeg nok vært den første som røk ut. Istedet fikk jeg bli. Jeg håper og tror det lønner seg å stå på og gjøre en innsats:)

Anonymkode: 7ce43...cb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sykdom som følge av graviditet (som ekstrem utmattelse) er ikke selvvalgt. Man kan fint satse på karriere selv om man blir sykemeldt under graviditeten, det er, som du sier, «tross alt bare en kort periode». 

Anonymkode: e7c8e...bbb

• Liker 7
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjekk jernlagrene dine! Men spørr jordmor siden hun er nok litt mer oppdatert enn legekontoret. Jeg fikk beskjed om at blodprøvene mine var fine. 2 mnd etterpå når eg var til jordmor for første gang får eg beskjed om at jernlageret mitt er alt for lavt og eg må ta den høyeste dosen🙄

Anonymkode: 20aed...f6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sykdom som følge av graviditet (som ekstrem utmattelse) er ikke selvvalgt. Man kan fint satse på karriere selv om man blir sykemeldt under graviditeten, det er, som du sier, «tross alt bare en kort periode». 

Ts skriver at hun ikke ønsker å bruke opp kreftene på jobb, det forklarer det meste. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg har fått mange svar her, og takker for det.

Når det gjelder at jeg ikke ønsker å «bruke opp kreftene mine på jobb», så handler det jo om å ikke bruke de opp til den grad at jeg ikke orker å ha en samtale med datteren min en gang. Jeg har droppet alt annet, virkelig. Jeg er egentlig skikkelig «treningsnarkomane» og har generelt mye på gang til enhver tid. Nå farer absolutt alt - bortsett fra samtaler og kos med datteren min. Mannen tar seg av alt husarbeid og matlaging. Jeg har rett og slett minimalt med krefter i meg. Er faktisk litt sjokkert over dette selv, hadde ikke kunnet forestille meg det før jeg var her.

Jeg har vært 100% sykemeldt pga kvalme og utmattelse, men forsøker meg nå på jobb igjen siden jeg har blitt litt bedre. Jeg tror 50% vil fungere OK, da kan jeg klare å følge opp datteren min noe. 

Ja, hun har jo en far, men jeg synes ikke det er allright å skulle melde meg helt ut av livet hennes for en uviss periode/noen uker/måneder. Hun synes allerede det er veldig sårt å skulle få søsken og gleder seg ikke i det hele tatt, hun gruer seg til å måtte dele på foreldrene sine. Jeg er helt sikker på at dette vil gå seg til etter barnet er her, men jeg synes ikke dette er et riktig tidspunkt å bare melde seg ut av livet hennes på. Det er vel aldri et «riktig tidspunkt» for det - uansett om man har to foreldre. Blir litt satt ut av de som mener man bare skal unnlate å være en forelder for en periode for å kunne prioritere jobb. For meg er dette helt fjernt, men man er da forskjellige.

Jeg hadde nok ikke klart å jobbe 100%, ytelsen hadde i hvert fall ikke vært i nærheten av 100% av min vanlige ytelse. Og hadde jeg mot all formodning fått det til, hadde jeg som sagt sovet resten av døgnet. Jeg synes ikke dette er greit overfor barnet jeg allerede har, og hun kommer selvsagt foran jobben min. Jeg er veldig glad i jobben min, og jeg er opptatt av å gjøre en så god jobb som mulig, men ikke på bekostning av familien eller barnet mitt. 

Men jeg lurte jo på om det var vanlig å bli så sliten, og om det var noen som hadde noen erfaringer å dele. Men ut fra denne tråden forstår jeg det slik at det ikke er så vanlig, og at de fleste andre trosser utmattelsen og jobber 100% mens den andre forelderen tar seg av de andre barna.

Jeg ser noen av dere skriver at dere ble mye bedre etter hvert i svangerskapet, og det er virkelig det jeg går og klamrer meg fast i. Jeg savner så mye av min «gamle» hverdag, den energibunten jeg pleide å være. Jeg har jo allerede blitt noe bedre, og klarer jo å fungere litt. Det var jo så ille en tid at jeg så vidt orket å dusje. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjekk jernlagrene dine! Men spørr jordmor siden hun er nok litt mer oppdatert enn legekontoret. Jeg fikk beskjed om at blodprøvene mine var fine. 2 mnd etterpå når eg var til jordmor for første gang får eg beskjed om at jernlageret mitt er alt for lavt og eg må ta den høyeste dosen🙄

Anonymkode: 20aed...f6f

Jeg har tatt blodprøver, og fikk svar om at de var normale. Men jeg var nokså lavt på jernlagrene, referanseverdien var 12-50, og jeg hadde 13. Så jeg har selv gått til innkjøp av masse vitaminer og jerntilskudd. Håper det kan hjelpe! Takker for tips 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver at hun ikke ønsker å bruke opp kreftene på jobb, det forklarer det meste. 

Ja, det forklarer at hun vil bruke kreftene på barnet sitt og helsen sin. Hørtes fornuftig ut. Det er en forsvinnende liten tid i løpet av et arbeidstid man er gravid. Du får ingen medalje for å ofre familieliv og helse disse månedene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæh? Har du barn? Har du prøvd å sette bort et lite barn til KUN pappa i 10 mnd? 
Har du barn forstår du godt at det ikke går.
Og siden du ikke har barn kan du la være å kommentere syns jeg.

Anonymkode: dc2cb...e9a

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...