Gå til innhold

Gift, han eier bolig..Må jeg kjøpe meg inn? eller går ting automatisk ved (gud forby) samlivsbrudd..?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

etter avstandsforhold giftet vi oss. Jeg er student og han er i full jobb. Så han fikk bra nok boliglån til at han fikk kjøpt huset vi ønsket oss uten at jeg var med på papiret. Vi tenkte dette løste seg når vi likevel skulle gifte oss om 1 mnd. Nå har jeg solgt min eksisterende bolig og har 600 000 jeg vil spytte inn i huset vårt. Vi har ellers felles økonomi og jeg har betalt halvparten av boliglånet hele veien selvom jeg ikke har bodd der.  Jeg har da rett og slett vippset han og. det trekkes på han konto. Ekstra innbetalinger på lånet når skattepengene kom ble også bare vippset til han hvor han betalte inn. 

Trenger vi noe formell avtale, eller kan jeg fortsette å betale ned på lånet hans og likevel ha rettigheter fordi vi er gift?

Kan vi bare overføre de 600 000 inn på det lånet?

Vi er ikke så opptatt av økonomi i hverdagen, han betaler helt klart mer enn meg totalt sett da han har en over snitt inntekt, men jeg bidrar også stort sett og gjør mye mer hjemme. Vi er selv enig i at det at jeg f.eks. lager mat hver dag og har hovedansvaret i hjemmet veier opp for at han betaler 3-4000 mer i mnd, og at vi da bidrar etter evne der vi kan. Men, jeg ønsker likevel å ha noen rettigheter ved salg av huset / brudd, og ihvertfall få igjen de 600 000 om det skjer noe. 

Anonymkode: a260c...592

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør banken deres og ev. advokat som vet å tolke ekteskapsloven om dette. IKKE KVINNEGUIDEN!

Anonymkode: 035d1...07c

• Liker 15
Skrevet

Dere MÅ få papirene i orden, han kjøpte jo huset før dere giftet dere, og eier det alene. Jeg hadde ikke tatt sjansen på at ting bare ordner seg... Dere slipper vel omkostninger også(siden dere er gift) om han overfører 50% av boligen på deg, Dette MÅ du ordne, ellers gir du han penger som du ikke nødvendigvis ser igjen senere. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Han eier det alene. Dersom dere selger får han alt, rubbel og bit, inkludert verdistigning.

Men siden du ikke bryr deg om økonomi så spiller det vel ingen rolle hvem som eier hva. Bare fortsett å overfør penger til han du.

Anonymkode: 3f355...5d3

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør banken deres og ev. advokat som vet å tolke ekteskapsloven om dette. IKKE KVINNEGUIDEN!

Anonymkode: 035d1...07c

Dette.

Anonymkode: 9d0cf...0e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har kontrakt? håper ikke du bare gir han 600 000.

Anonymkode: 74d0c...0dc

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger vi noe formell avtale, eller kan jeg fortsette å betale ned på lånet hans og likevel ha rettigheter fordi vi er gift?

Kan vi bare overføre de 600 000 inn på det lånet?

Ja, dere må ha en avtale.

Det dere hadde før dere giftet dere, har dere særeie på og det som er tilført etterpå, er felleseie. Veldig enkelt sagt. Bruk advokat. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere må tinglyse eierbrøken på skjøte

Anonymkode: b1177...b8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, ikke gjør noe mer økonomisk relatert til huset før dere har snakket med advokat. Du er akkurat nå i klassisk kvinnefelle siden han kjøpte huset før dere giftet dere, og du ikke eier noen prosent i hans bolig.

Anonymkode: 35c42...d97

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det går absolutt ikke automatisk! Det heter seg at det man tar inn i ekteskap, tar man også med ut. Pr dags dato, står han som aleneeier på boligen.

Du sier du også har betalt på boliglånet. Har du sørget for å få din del av rentene tilbake på skattten??

Om du skal eie halve huset, MÅ dette tinglyses. Ikke spytt inn noe mer før alt formelle er på plass!

Anonymkode: 8e422...ec0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I kjærlighet gjør man masse dumt, skjærer det seg så er det vanskelig å bevise at du har betalt inn på lånet. Vippsing privat vil ikke gjelde, du må føre pengene fra din konto rett på lånet slik at du har bevis for pengestrømmen i etterkant. Men uansett, du må jo eie før du betaler noe.

Det er bare å få det gjort umiddelbart mens dåkke fortsatt er i lykkerusen, det kan bli vanskeligere senere.

Anonymkode: 27520...6f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør man dette når jeg ikke har økonomi til å ta over halve lånet?  Fra banken regner jeg med. Student.Tips med folk som har erfaring :)?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Her må dere snakke med en advokat og få papirene i orden. Du burde kjøpe deg inn i huset ja. Det du har gjort til nå er å gi han masse gratis penger for å betale ned boliglånet hans. Du eier 0% av den boligen 

Anonymkode: 41085...0e3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det var det vi mistenkte, tusen takk for svar! Vi er begge opptatt av å sikre den andre, så er ikke noe problem :)

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man dette når jeg ikke har økonomi til å ta over halve lånet?  Fra banken regner jeg med. Student.Tips med folk som har erfaring :)?

ts

Trenger du å ta over lån da? Eierandel og lån er ikke nødvendigvis likt. Men anbefaler som de andre her samtale med bank/advokat så du også eier på papiret. Før i allefall ikke over mer penger på lånet før du også eier noe. 

• Liker 4
Gjest Albbas
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Du sier jo du betaler halve lånet, da har du jo økonomi? 

Du blir medlåntaker. Hvem som betaler hva bryr ikke banken seg om. Det mest praktiske er kanskje at dere skaffer dere en felles konto som lånet trekkes fra, og som dere begge overfører et passelig beløp til hver måned, i stedetfor denne vippsingen. Mer oversiktlig på den måten. 

Uansett kan du fint stå som eier av halve huset uten å betale på lånet, men hvis mannen din ved et brudd krever mer av huset fordi han har betalt alt KAN det oppstå litt trøbbel. Så fint å ha oversikten på det. 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg eide 1/3. Lag en brøk som tinglyses.

Anonymkode: 17b87...a0c

AnonymBruker
Skrevet

Hva er tenkt ift bolig ved brudd? Skal dere få halvparten hver? Tenker at det beste er å eie 50/50 på papiret slik at eventuell verdistigning deles likt (dere opparbeider dette sammen). Så kan dere lage et privat lån fra ham til deg på halvparten av det han har i EK mer enn deg, slik at han får ut disse pengene ved Evt salg. Så hefter dere likt for tap/gevinst på resten.

Det er veldig viktig at du ikke bare overfører penger til ham, men at du blir medlåntaker slik at du selv kan følge med på boliglånet og sette inn penger der. Da kan innbetalingene spores til deg.

Anonymkode: c694d...bda

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendig å involvere advokat dersom dere er trygge på hvordan dette skal gjøres.  Hvis matematikken nedenfor et lett forståelig for dere begge er det ingenting i veien for at dere kan dere ordne det selv.

Dere må bestemme dere for om dine bidrag så langt skal regnes inn i din nye andel.  Her vil jeg påstå at dette kommer an på hva du har betalt, sammenlignet med hva som har vært gjengs leie for om du skulle ha leid deg inn i kollektiv e.l.  Dersom du har betalt mer enn dette kan dere summere denne ekstra betalingen og kalle det for B.  Ditt bidrag blir dermed 600.000+B.

La oss si at mannens i sin tid betalte M kroner for boligen.

Dere får en ny verditakst på boligen, dagens takst er T.  Verdistigningen (eller tapet) blir dermed T-M.

Dersom ditt bidrag (B) er en vesentlig andel av M (jeg vil si 10% eller mer) kan det være rimelig å si at du skal ha en andel i verdistigning/tap.  Om ditt bidrag har vært svært lite er det ryddigst (og enklest) at du ikke får del i denne gevinsten/risikoen.

I så fall er matematikken enkel.  Mannens andel av boligener i dag 100%. Din nye andel blir (600000+B)/T.  Mannen vil eie resten.

Med konkrete talleksempler:
Huset får en takst (T) på 2.500.000.  Du har betalt inn 50.000 kr over hva som ville vært gjengs leie, pluss 600.000.  Din andel blir da 650.000/2.500.000=26 %. Hans andel blir 74 %.

Mer komplisert:
Samme tall som over, men la oss si at ditt nettobidrag (utover gjengs leie) før du kjøper deg inn har vært 200.000, og mannen din kjøpte i sin tid for 1.500.000 (M).

I så fall bør du få din andel av verdistigningen.  Din manns bidrag er fremdeles M=1.500.000.  I tillegg har det skjedd en verdistigning på T-M=1.000.000.  Du har hatt et "innskudd" på 13,3 % av hva mannen din har hatt (200.000/1.500.000), du bør derfor få uttelling for 13,3% av prisstigningen (133.000) mens han godskrives med 867.000 av denne.

Ditt innskudd i huset blir da 600.000+200.000+133.000=933.000, tilsvarende 37,3 % av dagens verdi (T).

Dersom matematikken i dette er grei å forstå, sett inn deres egne tall og se om dere blir enige.  I så fall er ikke dette verre enn å fylle ut et skjøte slik det er beskrevet her: https://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/skjote/

Synes dere dette er for innvikla kan dere ta en advokat til hjelp. Om dere er kunde i en lokalbank er det godt mulig at disse kan gjøre denne jobben billigere enn hva en advokat vil kreve.

Anonymkode: 1c393...cae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en grei løsning. Det er mer hvordan man skal betale videre vi sliter med :)  

En 30-70% fordeling er det som det jeg har i egenkapital og allerede har betalt utgjør, men siden banken sier jeg ikke kan være medlemer på lånet må lånet fortsatt stå på han 

Altså totalt boligverdi  er si 2 500 000 og jeg har 600k i egenkapital og har allerede betalt ned 150k på å ha kjøpt kjøkken + halvparten av lånet + ekstra ordinære innbetalinger, men hva gjør man videre? 

Siden vi er gift. Kan jeg da betale inn halvparten av huslånet og hver halvår øke eierandelen min siden dokumentavgiften er gratis for ektepar?

Så hvis jeg da betaler inn 7000kr per mnd i 6 mnd er dette 42 000,-. Rentene trekkes fra?

og kjøper meg inn med si 1% hver halvår?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...