AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Hei Jeg har lenge hatt et ønske om å bli leder. Jeg er snart ferdig med en bachelorgrad og ønsker å starte på en lederutdannelse (master) om to år (for da har jeg oppfylt minstekravet for å komme inn). Likevel så tviler jeg litt på om dette er noe jeg burde starte på så tidlig? Jeg er i en alder av 23 år og er under 30 år når jeg er ferdigutdannet. Jeg har ikke så utrolig mye erfaring og jeg lurer på om min etnisitet kan være i veien når jeg skal søke jobb videre. Det er snakk om en lederstilling i skolesektoren og ser vi på lærere her i Norge så er det svært få lærere med innvandrerbakgrunn, spesielt utenfor Oslo. Jeg lurer egentlig på hva dere tenker, er det for tidlig å starte på en lederutdannelse når jeg ikke har så mye erfaring? Kommer etnisiteten min til å gjøre det vanskeligere for meg å få jobb? Karrierekvinner, og menn for så vidt, hvilke utfordringer har dere møtt på? Har dere noen tips/motivasjon? Takk på forhånd. Anonymkode: 0c9a8...500
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Jeg er ung skoleleder, kvinne, og elsker det! 33 år. Under 30 er kanskje litt vel ungt da jeg blir sett på som ung.. Syntes du skal jobbe noen fler år, så ta master. Du får mye mer utbytte av skolelederutdanning med noen flere år på baken. Men jeg anbefaler yrket! Lykke til 🙂 Ps. Jeg vet ikke om etnisitet vil være til hinder... Kanskje på bygda? Det hjelper dessverre å ha et vestlig navn når du er jobbsøker...Dette gjelder generelt, ikke for jobber i skolen spesielt. Anonymkode: f27cb...1aa
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Nei, ikke-vestlig bakgrunn vil ikke være et hinder i skolevesenet, snarere tvert imot. Jeg har jobbet mye mot utdanningssektoren, og lærere er jo generelt veldig opptatt av mangfold og integrering (det er en samfunnsgruppe som ligger veldig langt til venstre politisk). Grunnen til at det er få lærere med innvandrerbakgrunn tror jeg rett og slett er fordi det ikke er så mange som søker seg dit. Jeg har støtt på jenter med ikke-vestlig bakgrunn blant lærere jeg har møtt i Osloskolen, men selv her er de nok litt i mindretall. Alle de "flinke" innvandrerjentene jeg gikk på skole med skulle ha gode karakterer for å komme inn på typiske prestisjestudier og/eller profesjoner som ga trygge jobber - jus, medisin, odontologi. Det er få som begynner på pedagogikk, eller spesialiserer seg f.eks. i språkfag. Likevel - slik jeg kjenner skolevesenet så handler det også litt om å "gå gradene". Skolen er noe du blir kjent med ved å jobbe der. Det er også lettere å vinne lærernes tillit ved å ha noe av deres fagbakgrunn og pedagogikk, ikke bare lederutdannelse. Videre tenker jeg at det å være leder er noe man ikke bare lærer seg ved å studere ledelse (noe jeg selv også har gjort), men handler en del om persontype. Så jeg ville heller jobbet et par år, fått litt erfaring, og deretter begynt på et ledelsesstudium hvis det fortsatt er interessant. Anonymkode: 31a33...156
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 Jeg begynte på rekrutteringskurs for skoleledelse i en alder av 28 år, og føler ikke at alder var et stort hinder for meg i veien videre. Tar master i skoleledelse nå parallelt med at jeg jobber som inspektør på andre året. Jeg vil likevel si at ledelse som fag i seg selv sjeldent er nok til å bli en god leder. Selv jobbet jeg som lærer i fire år før jeg begynte på kurset og hadde 5,5 års erfaring før jeg begynte i første lederstilling. Ikke voldsomt mye, men nok til at jeg i alle fall har et godt overblikk over skolen som organisasjon og utfordringer man kan møte på både som lærer og leder. Anonymkode: f1de8...ae4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 Tusen takk for gode og utfyllende svar! Anonymkode: 0c9a8...500
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå