AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Er i utgangspunktet 100% permittert men nå vil arbeidsgiver at jeg jobber 70-80% selv om det ikke er gunstig for meg i forhold til lønn/ dagpenger. Kan arbeidsgiver kreve at jeg arbeider akkurat de timene de vil? Har dagpengegrunnlag fra tidligere arbeidsgiver der jeg hadde 35% høyere lønn enn nåværende arbeidsgiver. Anonymkode: aa092...f45
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Skulle tro det. Målet er vel å komme tilbake til arbeid fulltid? Om du nettopp har byttet jobb burde du jo være klar over at du ble å tjene mindre i det du startet om lønnen er lavere. Anonymkode: 971df...8c7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle tro det. Målet er vel å komme tilbake til arbeid fulltid? Om du nettopp har byttet jobb burde du jo være klar over at du ble å tjene mindre i det du startet om lønnen er lavere. Anonymkode: 971df...8c7 Ja, det var jeg men jeg mener at jeg burde få komme tilbake til 100% stilling eller holde meg under 60% for å få kombinasjon lønn/dagpenger som er mer gunstig for meg økonomisk. Så spørsmålet er om arbeidsgiver kan tvinge meg til å jobbe kun 70-80%? Anonymkode: aa092...f45
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 Arbeidsgiver kan ikke tilpasse seg etter at du har et høyere dagpengegrunnlag fordi du tjente bedre i forrige jobb, og derfor kommer dårligere ut av det. Du kan også miste retten til dagpenger fra nav hvis du takker nei til jobb Anonymkode: dd7d0...d58 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 Ja de kan kreve det. Og det er som du sier veldig ugunstig for deg i fohold til dagpenger. Derfor er det også regler som veie opp for dette. Og det er oppsigelse. En arbeidstaker kan si opp jobben med 14 dagers varsel under permittering. Har vedkommende vært permittert i mer enn 3 mnd, kan arbeidstaker slutte på dagen. Anonymkode: 1b4f1...672 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 Vi har hatt litt trøbbel med ugunstig tilbakekalling av ansatte hos oss også. Jeg tror faktisk ikke det er noen regler som forbyr lederen din å gjøre dette, men jeg ville snakket med ledelsen og forklart problemstillingen. Hos oss har vi fått forståelse for at tilbakekallingen til noe annet enn 100 % stilling i så fall ikke bør overskride 60 %. Det er ganske kaldt av arbeidsgiver å kalle deg tilbake i 60-70 % hvis ikke det er absolutt nødvendig for drift, mener jeg. Anonymkode: 20ee4...d3c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt litt trøbbel med ugunstig tilbakekalling av ansatte hos oss også. Jeg tror faktisk ikke det er noen regler som forbyr lederen din å gjøre dette, men jeg ville snakket med ledelsen og forklart problemstillingen. Hos oss har vi fått forståelse for at tilbakekallingen til noe annet enn 100 % stilling i så fall ikke bør overskride 60 %. Det er ganske kaldt av arbeidsgiver å kalle deg tilbake i 60-70 % hvis ikke det er absolutt nødvendig for drift, mener jeg. Anonymkode: 20ee4...d3c Det er det som gjør det ekstra surt fordi det er mer enn nok for driften at jeg jobber 60% og resten fylles av ekstrahjelp men de virker som de bestemt seg. Anonymkode: aa092...f45
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det som gjør det ekstra surt fordi det er mer enn nok for driften at jeg jobber 60% og resten fylles av ekstrahjelp men de virker som de bestemt seg. Anonymkode: aa092...f45 Prøv å snakk med tillitsvalgte. Hvis det er mulig, bør arbeidsgiver la deg jobbe 60 %. Anonymkode: 20ee4...d3c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Prøv å snakk med tillitsvalgte. Hvis det er mulig, bør arbeidsgiver la deg jobbe 60 %. Anonymkode: 20ee4...d3c Vi har ikke tillitsvalgt. Anonymkode: aa092...f45
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke tillitsvalgt. Anonymkode: aa092...f45 Er du organisert? Du kan i så fall prøve å kontakte fagforeningen. Vil tro de har noen som jobber med permitteringer i disse dager. Anonymkode: 20ee4...d3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå