AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Vi er i en litt tricky situasjon... Jeg er blitt gravid akkurat nå når vi tenker å flytte for å få billigere boplass. Nåværende leilighet leier vi for 15000 i måneden, det er lite som er billig i området rundt. Vi har fått tilbud om å leie et hus av familie, til 5000 kr i måneden når vi får jobb, men det betyr flytting. Litt komplisert kanskje å leie av så kjente mennesker, men vi tenker at vi kanskje må det snart. Vi er begge permitterte fra en jobb vi skulle slutte i. Som gravid kan jeg uansett ikke jobbe lenge der fordi det er tungt fysisk; man står/går i 7,5 timer, løfter, holder på med sterke kjemikalier, osv. Vi får noen «stusselige» kroner fra Nav nå, men på sikt blir vi ikke å ha råd til en så dyr leilighet. Vi kommer til å måtte leve på mindre penger uansett. Men jeg er likevel så redd for at jeg ikke skal få ny jobb som gravid. Jeg klarer ikke å holde igjen ting, så på eventuelle intervjuer blir jeg å fortelle. Regner med at jobben åpner sent i sommer/august. Skal jeg jobbe i en tung jobb som jeg sikkert må sykemeldes fra med en gang pga jeg da vil være flere måneder gravid? I tillegg blir nok ikke jobben å ha råd til en ekstra person på jobb, så noe tilrettelegging og ekstrahjelp vet jeg fra tidligere ganger IKKE skjer. Jeg har så lyst å slutte der pga trivsel og dårlig rygg senest neste år. Men da vil jeg sikkert slite med å finne ny jobb og må fortsette å leve på Nav-penger. Familien er jo såpass snill at vi kan bo gratis fram til vi får jobb, så det blir vel å gå en periode... Men hvis jeg skulle være uheldig å ikke finne jobb har jeg ingenting å falle på etter mammaperm. Har dere noen som helst råd om hva vi bør gjøre? Noen budsjett-tips som kan gjøre at vi klarer oss på enda mindre enn vi har (eventuelt bare Nav-penger en stund)? Vi må jo ha råd til vogn, seng, stellebord, bleier, klær, mat og annet til baby + mat og div regninger til oss. 😅 Vi har fram til juni å bestemme oss. Så det er kort tid! Vil gjerne sende oppsigelser så snart vi finner ut, siden oppsigelsestid er to måneder. Jeg sliter med å bestemme meg og partner er like rådvill. Anonymkode: 651d5...c27
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Ta abort, og prøv å få nytt barn når dere har livet på stell. Anonymkode: 25d12...e15 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Det er 12 ukers karantenetid på dagpenger hvis man sier opp jobben selv.. Dvs 12 uker uten dagpenger hvis man sier opp jobben selv. - Mannen beholder sin jobb. Kan ikke si opp. Prøver å finne ny jobb under permitteringen. - Dere flytter og selger alt dere ikke trenger. Det er bedre å bo et sted med veldig mye lavere leie og spesielt i denne situasjonen. Når ting er litt mer på stell kan dere lete etter et annet sted. - Du fortsetter å være permittert og når/hvis arbeidsplassen åpnes opp igjen høres det ut som svangerskapspenger er riktig for deg da du ikke kan jobbe pga bl.a kjemikalier (?). - En baby trenger ikke mer enn litt klær (arve?), bleier og kanskje en vogn. Kjøp mest mulig brukt og på tilbud, minst mulig stæsj og kjøp heller etter hvert som at dere ser dere trenger noe. Bare kjøp det som er strengt tatt nødvendig og det er ikke mye til en nyfødt. Så lenge man har en pupp og bleier er man langt på vei Anonymkode: 67a99...4fe 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta abort, og prøv å få nytt barn når dere har livet på stell. Anonymkode: 25d12...e15 Du er vell ikke seriøs, er du? Anonymkode: 5d1d4...244 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Det er 12 ukers karantenetid på dagpenger hvis man sier opp jobben selv.. Dvs 12 uker uten dagpenger hvis man sier opp jobben selv. - Mannen beholder sin jobb. Kan ikke si opp. Prøver å finne ny jobb under permitteringen. - Dere flytter og selger alt dere ikke trenger. Det er bedre å bo et sted med veldig mye lavere leie og spesielt i denne situasjonen. Når ting er litt mer på stell kan dere lete etter et annet sted. - Du fortsetter å være permittert og når/hvis arbeidsplassen åpnes opp igjen høres det ut som svangerskapspenger er riktig for deg da du ikke kan jobbe pga bl.a kjemikalier (?). - En baby trenger ikke mer enn litt klær (arve?), bleier og kanskje en vogn. Kjøp mest mulig brukt og på tilbud, minst mulig stæsj og kjøp heller etter hvert som at dere ser dere trenger noe. Bare kjøp det som er strengt tatt nødvendig og det er ikke mye til en nyfødt. Så lenge man har en pupp og bleier er man langt på vei Anonymkode: 67a99...4fe Tusen takk for fine tips! ☺️ Tanken vår er at vi blir å måtte leve på strengt budsjett uansett hvor vi er, så valget er å slite i byen alene, eller slite nært familie. 😅 Med eller uten baby blir det stress. Ja, jeg blir jo matprodusent for baby i starten - som er en fordel. Vi får jo et helt hus for oss selv dersom vi velger å flytte. Eneste er mangel på dagpenger og jobb i alle fall en stund... Men heldigvis har mannen støttende foreldre som så langt har hjulpet litt med matpenger så kanskje er vi heldig og får litt hjelp i starten. Vi så ikke for oss dette livet som 25-30åringer haha, men når man plutselig står uten jobb blir det fort sånn... Abort er ikke noe jeg har psykisk helse til tror jeg; får dårlig samvittighet av hver minste ting ellers. Det er kanskje ikke den beste starten på livet, men med hjelp fra to familier vil jeg tro det skal gå! ☺️ Hadde håpet å ha ting på stell, og vi trodde vi hadde det til vi sto uten jobb med regninger og husleier å betale. Det er uansett vanskelig å bestemme seg for. Jobben skulle oppdatere når vi skal starte opp, men det er ingen pip fra dem. 😕 TS Anonymkode: 651d5...c27
Flamme Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 Jeg hadde holdt på jobben til oppstart, har du kjemikalier som er farlige for foster og jobben ikke kan tilrettelegge får du svangerskapspenger hele svangerskapet: Altså 100% av lønna di fram til du går over til foreldrepenger tre uker før fødsel. Så har du jo rett på foreldrepenger en god stund så lenge du er i foreldrepermisjon. Du trenger da altså ikke å tilbake i jobb før barnet er 7-8 mnd og da kan du lete etter noe nytt. 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som gravid kan jeg uansett ikke jobbe lenge der fordi det er tungt fysisk; man står/går i 7,5 timer, løfter, holder på med sterke kjemikalier, osv. Svangerskapspenger skal dekke denne situasjonen, når arbeidet ditt er en fare for baby Anonymkode: af40d...d81 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 2 timer siden, Flamme skrev: Jeg hadde holdt på jobben til oppstart, har du kjemikalier som er farlige for foster og jobben ikke kan tilrettelegge får du svangerskapspenger hele svangerskapet: Altså 100% av lønna di fram til du går over til foreldrepenger tre uker før fødsel. Så har du jo rett på foreldrepenger en god stund så lenge du er i foreldrepermisjon. Du trenger da altså ikke å tilbake i jobb før barnet er 7-8 mnd og da kan du lete etter noe nytt. Dette! Begynn å søk ny jobb imens du er i permisjon, så ordner det seg nok:) Jeg har kjøpt det meste brukt til babyen og det har ikke blitt spesielt dyrt. Anonymkode: ed863...436 1
Kvinneguideren Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 Pengesnakk er både en blogg og en podcast som snakker om økonomi på en veldig enkel og ryddig måte. Kan absolutt anbefale deg å lese/høre litt på henne. Jeg har lagt link til et blogginnlegg som er sparetips retten mot foreldre. Det er ikke sikkert du kan anvende alle selv, men kanskje gi noen tips? https://www.pengesnakk.no/blog/7-sparetips-til-smabarnsforeldre Forresten: stellebord er absolutt praktisk, men en stellematte oppå vaskemaskinen (eller rett på badegulvet) funker også 😃 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 Flytt og behold dagpenger til jobben starter opp. Ikke si opp jobben din. 3 måneder uten noen inntekt er vanskelig! Det er helt galet vanskelig å få jobb nå, også før corona var vi mange som konkurrerte med flere hundre på hver stilling. Du må jo ikke jobbe fordi jobben din starter opp. Svangerskapspenger og så permisjon etter det høres ut som en plan. Anonymkode: 5b1ca...fa6 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 Sånn rent økonomisk så er det best for deg å sykemelde deg i nåværende jobb og søke nye jobber i permisjonen din. Det er sånn jeg gjorde det. Anonymkode: 79384...2f6
Flamme Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sånn rent økonomisk så er det best for deg å sykemelde deg i nåværende jobb og søke nye jobber i permisjonen din. Det er sånn jeg gjorde det. Anonymkode: 79384...2f6 Hun skal ikke sykmelde seg. Hun skal bruke retten til svangerskapspenger. Sykemeldingsrettighetene skal ikke brukes opp på at jobben ikke kan tilrettelegge.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 Det er mange som misbruker NAV-systemet i disse dager for å sykemelde seg. Jeg anbefaler ikke at du skal gjøre slik flere andre vil at du skal gjøre det. Anonymkode: dc0d7...73f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #14 Skrevet 18. mai 2020 Ikke si opp jobben i alle fall. Jeg regner med dere begge allerede er igang med søking av ny jobb der huset dere kan leie er? Ligger det veldig langt unna der dere har jobb i dag? Hva har dere av utdanning og erfaring? Er det mulig å ta mer utdanning der dere er nå eller der dere evt flytter? Kan han pendle en periode, mens du får svangerskalspenger? Anonymkode: ffea4...561
Flamme Skrevet 18. mai 2020 #15 Skrevet 18. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som misbruker NAV-systemet i disse dager for å sykemelde seg. Jeg anbefaler ikke at du skal gjøre slik flere andre vil at du skal gjøre det. Anonymkode: dc0d7...73f Hun skal ikke sykmelde seg. Det ville vært idiotisk når hun har rett på svangerskapspenger. Sykemeldingen kan hun spare til hun faktisk er syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå