AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Når jeg snakker med andre voksne så avbryter barna meg. Jeg har tenkt at det er innafor når de har vært små. Men nå er eldste blitt fire og burde kanskje lære og vente på tur? Når begynte dine barn å vente til du har snakket ferdig med noen andre? Og hvor lenge kan man forvente at de venter? Hvordan lære de å vente? Har sagt til fireåringen at han må vente for mamma snakker. Men masingen eskalerer, og lydnivået går opp og da blir det vanskelig å gjennomføre samtalen. Anonymkode: 48aec...351
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 2-3 år tenker jeg. De må jo vente mye på tur i barnehagen og det klarer de. Anonymkode: 5a896...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Tja. Min mor kan holde monologer i tre kvarter. Jeg er 40, men må fortsatt av og til avbryte henne, enten det er midt i en lang monolog eller fordi hun blir stående og skravle med en eller annen vi møter tilfeldig på om vi går en tur sammen eller noe. Når jeg har stått som en idiot og ventet i 10 minutter mens hun og denne tilfeldige personen skravler, avbryter jeg og sier at jeg går. Nå vet jeg ikke hvor lenge du snakker. Til 6-åringen min ber jeg om unnskyldning hvis hun avbryter når vi voksne har snakket lenge, for det er faktisk uhøflig å snakke lenge mens en som er til stede er utelatt fra samtalen! Nesten enda mer uhøflig når den ene er et barn, som ikke har mulighet til å bare dra. Mens jeg ber henne huske å vente litt hvis hun avbryter med en gang, og så er det da hennes tur ganske kjapt. Og så har vi regler på at om det er viktige akutte ting (f.eks. katten kom inn og har en mus i munnen, hunden blør, et barn har tisset på seg, man må kaste opp...) så er det liv å avbryte med en gang. Mens om det viktige spørsmålet er om jeg synes vår fremtidige hypotetiske kanin skal hete Molly eller Billy, eller hvor de grønne sokkene er, eller hva jeg har tenkt å lage til middag på lørdag, da må man vente litt. Og så har vi en regel om at hvis man ber om å få gå fra bordet så er det greit, men da får man ikke mase på de som sitter ved bordet og prater, man må underholde seg selv. Vil man være med i samtalen må man komme å sette seg igjen. Det luker vekk en del av de mest meningsløse spørsmålene og kommentarene, og så er det da lettere for de voksne å få pratet, og det er en regel som er enkel å huske og å forholde seg til. Anonymkode: 42866...46c 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg snakker med andre voksne så avbryter barna meg. Jeg har tenkt at det er innafor når de har vært små. Men nå er eldste blitt fire og burde kanskje lære og vente på tur? Når begynte dine barn å vente til du har snakket ferdig med noen andre? Og hvor lenge kan man forvente at de venter? Hvordan lære de å vente? Har sagt til fireåringen at han må vente for mamma snakker. Men masingen eskalerer, og lydnivået går opp og da blir det vanskelig å gjennomføre samtalen. Anonymkode: 48aec...351 Jeg tror fint 4-åringen din kan lære seg å vente på tur. Altså å få beskjed om at "mamma snakker med noen andre, og må snakke ferdig først". Men spørsmålet her er vel like mye "hvor lenge kan du forvente at barnet venter på at du skal bli ferdig med å snakke". Har barnet ventet med å avbryte? (Altså, ventet lenger enn du tror?) Får barnet annen form for annerkjennelse/oppmerksomhet fra deg mens du prater ferdig? Er det lett for barnet å forstå hvor lenge det er til det er sin tur? Du må huske at du ikke bare gir beskjed om å vente på tur, du prioriterer samtidig tiden og oppmerksomheten din. Prater du lenge, eller dette skjer ofte, vil nok barnet lett oppfatte det som at "voksenpraten" er viktigere enn å høre hva jeg sier. Anonymkode: 17fc2...f86 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 Du kan jo ikke la ungen få all oppmerksomhet bare ved å knipse i fingeren....for så å slutte med det. Dette kunne du ha praktisert helt fra starten, så hadde ungen skjønt dette nå. Anonymkode: 0de29...0c2 1
våren14 Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg snakker med andre voksne så avbryter barna meg. Jeg har tenkt at det er innafor når de har vært små. Men nå er eldste blitt fire og burde kanskje lære og vente på tur? Når begynte dine barn å vente til du har snakket ferdig med noen andre? Og hvor lenge kan man forvente at de venter? Hvordan lære de å vente? Har sagt til fireåringen at han må vente for mamma snakker. Men masingen eskalerer, og lydnivået går opp og da blir det vanskelig å gjennomføre samtalen. Anonymkode: 48aec...351 hehe, tror det er typisk noe man må begynne å lære rundt 4 år Min 4-åring gjør det samme, så vi snakker mye om det å avbryte når noen snakker, og det å måtte vente etc. Det er ikke lett i den alderen. Men de lærer jo sakte men sikkert. En av mange sosiale koder å knekke. Hun klarer å vente kanskje 1/10 ganger. Men problemet er "nytt", så mao er det nå hun må begynne å lære. Men kombinasjonen av 4 år med alt fokus på seg selv, en ekstremt egosentrisk fase i utviklingen (helt normalt) og tålmodigheten til en 4-åring - gjør at man kanskje ikke kan ha de største forhåpninger om umiddelbar effekt, men ved å snakke nok om det utenfor situasjonene kommer det nok etterhvert. Jeg kan ikke legge opp til de lange voksensamtalene med barna tilstede enda, tar de utenom. Blir det avbrudd i noe viktig sier jeg ofte "jeg sender deg en melding etterpå" eller "kan jeg ringe deg i kveld?".
Sokkar Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 (endret) Altså... Et barn kommer bort og har et spørsmål, men skal mamma snakke ferdig, og så får barnet snakke, eller skal den mamma snakker med få prate først? I tillegg så er det til tider de voksne som har pratet uavbrutt i 20 minutter. Men gud forby at barna forstyrrer dem med et spørsmål? Endret 18. mai 2020 av Sokkar
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 Jeg har ikke barn selv, men til mine nieser, henholdsvis 5 og 7, sier jeg at de ikke må avbryte og avslutter setningen, før jeg retter min oppmerksomhet til de. Anonymkode: 1a6c7...cd1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 Man må jo starte en plass- med mine har jeg startet prosessen i 2 års alderen. Jeg viser handa frem om jeg prater med noen og de avbryter. Sant sies- så må handa vises i noen år før det er innlært men det har fungert- istedenfor den evige leksen om «at når jeg snakker med noen såååå..». Anonymkode: 778ee...05b
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 Dette må de få inn fra de er ganske små, nytter ikke å plutselig begynne med dette når de er 4. Denne læringen bør begynne fra barnet er ca ett år, gradvis så klart. Anonymkode: d1d47...c1b
Sirah Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 Det kommer jo litt ann på settingen tenker jeg. Har dere skravlet non stop i 20 min mens barnet står og blomstrer ved siden av? Er det en kjapp 30 sekunders samtale med en bekjent på butikken? Et barn på 4 år bør kunne vente på tur, men innenfor rimelighetens grenser. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 4 år, da er det gammelt nok til å bli irettesatt ja. Jeg ber stadig vekk unger holde kjeft hvis de avbryter meg når jeg snakker, at foreldrene reagerer på det blåser jeg faktisk i. Jeg gjør de en tjeneste. Anonymkode: 2a377...811
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 Eldste når hun var rundt 3, men yngste har pent måttet vente på tur siden fødselen. Anonymkode: 9e402...481
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå