AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Skal søke på en norsk offentlig stilling, som fremhever at søkerne må ha god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på engelsk, siden det meste av arbeidet er internasjonalt og man vil i hovedsak bruke engelsk som arbeidsspråk. Vil det da være en fordel å skrive CV-en på engelsk? De tar ikke imot søknadsbrev, så er om å gjøre å gjøre CV-en mest mulig attraktiv. Anonymkode: a940b...e43
goomba Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Hvis stillingsannonsen er på norsk, og det ikke står noe om at CV skal skrives på engelsk, så ville jeg holdt meg til norsk. Det vanligste er vel heller å spesifisere språkkompetanse i CVen. Det er nok mer sannsynlig at dette vil komme opp på et eventuelt intervju. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, goomba skrev: Hvis stillingsannonsen er på norsk, og det ikke står noe om at CV skal skrives på engelsk, så ville jeg holdt meg til norsk. Det vanligste er vel heller å spesifisere språkkompetanse i CVen. Det er nok mer sannsynlig at dette vil komme opp på et eventuelt intervju. Men alle skriver vel at de snakker engelsk flytende? Så hvordan få frem at man er god i engelsk? Jeg har bodd i England, og jeg snakker engelsk hjemme til vanlig på grunn av engelsk ektefelle, og det kommer ikke frem på CV-en min på noen som helst måte. De nevnte flere steder at god engelskompetanse var avgjørende. Som du sikkert skjønner, har jeg ikke så mange kort å spille på. Er nyutdannet og det er mange om beinet på jobbene. Anonymkode: a940b...e43
goomba Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 Hvis det er så viktig, vil det være naturlig at det kommer opp på intervju. Er ikke også kompetansenivået i engelsk relativt høyt blant nordmenn, så jeg vet ikke om det er det du burde spilt mest på i en søknad? Men hva gjorde du i England mens du bodde der? Hvis du studerte, jobbet eller gjorde frivillig arbeid så er jo det ypperlig å nevne på CV, for da kommer det jo opp av seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 Jeg har selv sittet og vurdert innkommende søknader i vårt konsern i det siste. Her er også gode engelskkunnskaper viktig. Vi har fått inn noen CV'er på engelsk, og det virker egentlig mot sin hensikt... Litt konstruert på en måte? Siden stillingsutlysningen er på norsk. Som goomba skriver kan du kanskje få med på CV'en at du har bodd i England? Generelt er nivået i engelsk relativt høyt blandt nordmenn under 40, så jeg vil ikke tro de legger kjempestor vekt på det i første omgang, men kanskje mer under intervjuer. Anonymkode: bcb90...0a9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 31 minutter siden, goomba skrev: Hvis det er så viktig, vil det være naturlig at det kommer opp på intervju. Er ikke også kompetansenivået i engelsk relativt høyt blant nordmenn, så jeg vet ikke om det er det du burde spilt mest på i en søknad? Men hva gjorde du i England mens du bodde der? Hvis du studerte, jobbet eller gjorde frivillig arbeid så er jo det ypperlig å nevne på CV, for da kommer det jo opp av seg selv. Problemet er jo å komme seg på intervju. Jeg kan briljere på intervju, men jeg kommer meg ikke dit. Jeg må åpenbart gjøre noe med CV-en min. Jeg har selvfølgelig nevnt hva jeg studerte i England, men det gir meg ikke mer tyngde enn en hvilken som helst annen student som har hatt et utvekslingsopphold. Jeg vet at kompetansenivået for engelsk er høyt, nettopp derfor tenkte jeg å vise at jeg også har kompetanse ut over alminnelig engelsk. Anonymkode: a940b...e43
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv sittet og vurdert innkommende søknader i vårt konsern i det siste. Her er også gode engelskkunnskaper viktig. Vi har fått inn noen CV'er på engelsk, og det virker egentlig mot sin hensikt... Litt konstruert på en måte? Siden stillingsutlysningen er på norsk. Som goomba skriver kan du kanskje få med på CV'en at du har bodd i England? Generelt er nivået i engelsk relativt høyt blandt nordmenn under 40, så jeg vil ikke tro de legger kjempestor vekt på det i første omgang, men kanskje mer under intervjuer. Anonymkode: bcb90...0a9 Men hvorfor spesifiserer de tre ganger i søknaden at søkerne må ha god engelsk, og være komfortabel med å arbeide på engelsk, hvis det ikke er så viktig for dem? Anonymkode: a940b...e43
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 Det er generelt veldig vanskelig for nyutdannede å komme seg på jobbintervju for tiden. Det er mange hundre søkere på alle stillinger, og veldig mange permitterte med erfaring fra før søker på de samme jobbene. Anonymkode: a940b...e43
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 Ville ikke skrevet CVen på engelsk for norsk stilling uavhengig av hva slags arbeidsspråk som blir brukt, dette må du fremheve på evt intervju eller i selve kvalifikasjonene på CVen din. Jeg rekrutterte en gang til en slik stilling - norsk offentlig sektor, kortvarig engasjement i utlandet så dermed arbeidsspråk 90% engelsk, og det kom en CV og søknad om ble skrevet på engelsk, men oppfatningen min (og andres) var at dette var noen som allerede søkte mange stillinger i utlandet og ikke gadd å justere for denne stillingen. Rett i søpla. Forstår deg egentlig på ønsket om å fremheve at du mestrer engelsk som arbeidsspråk utover det gjennomsnittlige. Er selv oppvokst i Norge med engelsk som morsmål og hadde samme inklinasjoner når jeg søkte, men greia er at selv om det er 100% engelsk så er det fortsatt norsk offentlig virksomhet, og så lenge man har grunnleggende engelsk er dette oftest nok (som de fleste har), og de ender opp med å se på alt det andre... Anonymkode: 556d9...367
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke skrevet CVen på engelsk for norsk stilling uavhengig av hva slags arbeidsspråk som blir brukt, dette må du fremheve på evt intervju eller i selve kvalifikasjonene på CVen din. Jeg rekrutterte en gang til en slik stilling - norsk offentlig sektor, kortvarig engasjement i utlandet så dermed arbeidsspråk 90% engelsk, og det kom en CV og søknad om ble skrevet på engelsk, men oppfatningen min (og andres) var at dette var noen som allerede søkte mange stillinger i utlandet og ikke gadd å justere for denne stillingen. Rett i søpla. Forstår deg egentlig på ønsket om å fremheve at du mestrer engelsk som arbeidsspråk utover det gjennomsnittlige. Er selv oppvokst i Norge med engelsk som morsmål og hadde samme inklinasjoner når jeg søkte, men greia er at selv om det er 100% engelsk så er det fortsatt norsk offentlig virksomhet, og så lenge man har grunnleggende engelsk er dette oftest nok (som de fleste har), og de ender opp med å se på alt det andre... Anonymkode: 556d9...367 Ja, jeg innser jo at det ikke er veien å gå med engelsk CV. Stillingen skal i hovedsak arbeide internasjonalt, med internasjonal motpart. Så det hadde vært så fint å få frem at jeg har like naturlig for å kommunisere på engelsk som på norsk. Har et kurs i juridisk engelsk jeg kan skrive på CV-en, men jeg synes egentlig at engelsk er språket vi bruker hjemme i familien min sier mer om kunnskapsnivået mitt. Holder på å bli gal over at alle avslag spesifiserer at de har eksepsjonelt mange søkere, og at mange har erfaring på området. Særlig vanskelig er det når mange stillinger utelukkende baserer den første delen av ansettelsesprosessen på CV. Søknad får mer frem meg. Anonymkode: a940b...e43
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 45 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg innser jo at det ikke er veien å gå med engelsk CV. Stillingen skal i hovedsak arbeide internasjonalt, med internasjonal motpart. Så det hadde vært så fint å få frem at jeg har like naturlig for å kommunisere på engelsk som på norsk. Har et kurs i juridisk engelsk jeg kan skrive på CV-en, men jeg synes egentlig at engelsk er språket vi bruker hjemme i familien min sier mer om kunnskapsnivået mitt. Holder på å bli gal over at alle avslag spesifiserer at de har eksepsjonelt mange søkere, og at mange har erfaring på området. Særlig vanskelig er det når mange stillinger utelukkende baserer den første delen av ansettelsesprosessen på CV. Søknad får mer frem meg. Anonymkode: a940b...e43 Ja, forstår det godt. Har jobbet internasjonalt (juridisk) hele veien og opplevd det samme. 300 søknader for en ræva betalt midertidig stilling på kanten av relevant uten mulighet for forlengelse osv. hvorav flere søkere er seniorrådgivere i faste stillinger ellers. Helt umulig til tider. Du må bare fortsette å søke, inkludert det som ikke er like relevant sånn at du får bygget opp CVen. Anonymkode: 556d9...367
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, forstår det godt. Har jobbet internasjonalt (juridisk) hele veien og opplevd det samme. 300 søknader for en ræva betalt midertidig stilling på kanten av relevant uten mulighet for forlengelse osv. hvorav flere søkere er seniorrådgivere i faste stillinger ellers. Helt umulig til tider. Du må bare fortsette å søke, inkludert det som ikke er like relevant sånn at du får bygget opp CVen. Anonymkode: 556d9...367 Takk! Ja, det er akkurat sånn det er. Jeg søker på absolutt alt jeg kommer over, bare for å få en fot innenfor døra, men det er seriøst aldri napp å få. Anonymkode: a940b...e43 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå