AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Har ei jente på 4 mnd som har fått smake på fruktpuré (glass) og jeg tenker jeg vil begynne med grøt nå. Hva slags grøt? Har hipp mild havregrøt, men ble usikker på om jeg heller burde lage selv. Ønsker å gi sunnest mulig til baby. Hvor mye skal baby ha og hvor ofte? Hvordan legge opp dagsplan for måltider? Anonymkode: 89eb4...5bf
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Ofte er de fra butikken like gode, og de er tilsatt jern Gi med god samvittighet fikk jeg beskjed om fra hs! Hvor mye ser du an. Begynn med litt, så øker du gradvis når du ser babyen vil ha mer. Anonymkode: f0464...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Et lite tips: bland sviskemos i grøten 😊 Det hjelper så systemet til baby ikke stopper Anonymkode: b44be...0b1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 2 timer siden, SmithID skrev: Snakk med helsesøster før du begynner å gi Babyen har fin vektøkning, men ser ut som ammingen ikke er nok. Hvorfor synes du jeg skal snakke med hs? Anonymkode: 89eb4...5bf 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 Faktisk anbefales det nå at barnet får kjøpegrøt fordi den er beriket med jern, noe som er veldig gunstig for barna. Om man vil gi hjemmelaget grøt må man sørge for at barnet får jern fra andre deler av kosten og også sørge for at det barnet får inneholder nok jern. Dette er i alle fall viktig fra 6 mnd alder. Du begynner med en liten smaksprøve. Et kryddermål størrelse. Anonymkode: 475bf...d2f 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Babyen har fin vektøkning, men ser ut som ammingen ikke er nok. Hvorfor synes du jeg skal snakke med hs? Anonymkode: 89eb4...5bf Men hvis baby har fin vektøkning, betyr jo det at ammingen er nok.. Anonymkode: e05a8...fb4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis baby har fin vektøkning, betyr jo det at ammingen er nok.. Anonymkode: e05a8...fb4 Ja, men babyen blir liggende og die hele dagen. Så tenker jeg vil begynne å innføre mat. Kommer til å fortsette ammingen også. Anonymkode: 89eb4...5bf
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Men hvis baby har fin vektøkning, betyr jo det at ammingen er nok.. Anonymkode: e05a8...fb4 Ikke nødvendigvis... Anonymkode: 42ac4...8df
SmithID Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Babyen har fin vektøkning, men ser ut som ammingen ikke er nok. Hvorfor synes du jeg skal snakke med hs? Anonymkode: 89eb4...5bf Fordi det er det som er anbefalt. Gir deg bare retningslinjene. Når jeg snakket med hs om å innføre matved 4 mnd så ville hun at jeg skulle avvente minst 1 mnd. Min lå også ved puppen hele dagen. Fikk nok mat.
Gjest Albbas Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Faktisk anbefales det nå at barnet får kjøpegrøt fordi den er beriket med jern, noe som er veldig gunstig for barna. Om man vil gi hjemmelaget grøt må man sørge for at barnet får jern fra andre deler av kosten og også sørge for at det barnet får inneholder nok jern. Dette er i alle fall viktig fra 6 mnd alder. Du begynner med en liten smaksprøve. Et kryddermål størrelse. Anonymkode: 475bf...d2f Å gi kjøpegrøt er ikke anbefalt over hjemmelaget - det er helt likestilte alternativer. Selv om kjøpegrøten er tilsatt jern betyr det ikke at kroppen tar opp jernet i like stor grad som fra naturlig jernrike matvarer. Det er derfor ikke noen offentlige instanser som råder til det ene foran det andre. Både hjemmelaget og kjøpegrøt er gode alternativer. Lager man hjemmelaget grøt på jernrike kornsorter (for eksempel havre, hirse, emmer) og gir C-vitamin på siden/i grøten er det en super jernkilde.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 Ingen som vil svare på det jeg spør om i HI ang hvor mye og hvor ofte? 😅 Anonymkode: 89eb4...5bf
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Babyen har fin vektøkning, men ser ut som ammingen ikke er nok. Hvorfor synes du jeg skal snakke med hs? Anonymkode: 89eb4...5bf HS bestemmer ikke når du ønsker å begynne med fast føde, så her er det bare å starte 😊 Jeg hadde det likt som deg, amming døgnet rundt og særlig på natten (annenhver time i over 4 mnd..) Da var gresen nådd for meg.. dette endret seg gradvis når grøt og grønnsaksmos kom på menyen. Jeg begynte med mais/ris (husker ikke helt) grøt fra Nestle, siden den er mildest for magen. Gikk gradvis over til havregrøt fra Nestle og laget litt diverse mos på egenhånd (pære, potet, søtpotet etc) og supplerte med glass når porsjonebe ble stoørre. Min elsket mat fra første skje og spiste etterhvert det meste som kom på bordet! 😃 Anonymkode: 8d060...397
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #14 Skrevet 18. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen som vil svare på det jeg spør om i HI ang hvor mye og hvor ofte? 😅 Anonymkode: 89eb4...5bf Et par skjeer med tynn suppe-grøt i starten. Øk gradvis antall skjeer og tykkere konsistens. Pære, søtpotet og sviskemos var poppis her. To-tre skjeer etter amming. Begynte med mos 2 uker etter grøt-debuten. Det er artig når de små begynner å spise! 😃 Anonymkode: 8d060...397
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #15 Skrevet 18. mai 2020 2 hours ago, Albbas said: Å gi kjøpegrøt er ikke anbefalt over hjemmelaget - det er helt likestilte alternativer. Selv om kjøpegrøten er tilsatt jern betyr det ikke at kroppen tar opp jernet i like stor grad som fra naturlig jernrike matvarer. Det er derfor ikke noen offentlige instanser som råder til det ene foran det andre. Både hjemmelaget og kjøpegrøt er gode alternativer. Lager man hjemmelaget grøt på jernrike kornsorter (for eksempel havre, hirse, emmer) og gir C-vitamin på siden/i grøten er det en super jernkilde. Hirsegrøt bør vel lages på morsmelk eller Nan? For å få nok næring? Står iallefall det på den pakken jeg har. Anonymkode: 8d060...397
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå