Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du peisen da? Vi fikk utsatt feier til 2022, men det var fordi vi ikke har brukt peisen siden vi flyttet inn, og de har alt vært her en gang siden vi flyttet inn. Ergo ingenting å feie så hadde blitt bortkastet tid for dem. 

Anonymkode: 7cc8c...b21

Skrevet

Jeg lar meg fascinere av folk som basert på sin egen erfaring tror de vet ALT om et tema. 

Selv om det blir feid på en måte hos deg, kan det være en annen måte å feie på i andre type hus, med andre systemer. ;)

Snakk med kommunen du ts, og hør hvordan dere kan løse det. Kanskje kan feieren komme til høsten når bassenget er borte?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ring de, og hør.

Fra: https://www.oslo.kommune.no/brannvern-ildsted-og-feiing/boligtilsyn-og-feiing/

Feiing av skorstein

Sjekk om skorsteinen skal feies fra taket eller fra en luke på loftet.

Husk å stenge alle spjeld og ventiler. Har du peis, kan det lønne seg å henge et vått klede foran åpningen. Ikke bruk ildstedet denne dagen.

Feiing fra tak

Sett fram godkjent stige. Stigen må være i metall. I de tilfellene hvor det er mer enn 5 meter fra bakke til tak må stigen være festet med godkjent sklisikring. Stigen skal nå fra bakkenivå til cirka 1 meter over takrennen.

Se til at det er stigetrinn på taket fram til skorsteinen. Er det flere skorsteiner skal det være montert gangbro mellom dem eller trinn til alle skorsteiner.

Hvis skorsteinen er over 120 centimeter høy skal den ha feieluke eller plattform.

Alle stiger og trinn må være montert i henhold til monteringsanvisningen.

Feiing fra luke på loftet

Luken kan noen steder være innelåst i en privat loftsbod. Pass på å ha nøkler til den.

For at vi skal få tatt ut soten etter feiing må vi ha tilgang til sotluken. Denne er som oftest plassert i kjelleren. Er sotluken i en kjellerbod, må du ha nøkler til den. ...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
...
AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor, er det feiing ett år, og året etter er det inspeksjon av pipe, ovn/peis og sikring. Da kommer det lapp i postkassa med tlf- nr som skal ringes dersom det ikke passer.

Mine foreldre bor i Tromsø, og der har feier aldri befart pipa eller ildsted. Feier ble ringt etter en gang - 10 år etter huset var nytt, men ble avvist/var ikke så nøye.

Anonymkode: c12d3...6e7

AnonymBruker
Skrevet
På 18.5.2020 den 14.38, AnonymBruker skrev:

Branner blir ikke forårsaket av for mye sot.

Anonymkode: c2926...9cf

Du TULLER nå? Hvorfor tror du de feier? Har du aldri hørt om pipebrann? 😳😳 En pipebrann kan spre seg til resten av huset. 

Min venninne mistet lillebroren sin i en brann som startet som pipebrann. Han brant inne. Men, siden du påstår at branner ikke forårsakes av for mye sot, så... 🙄

Anonymkode: e8016...326

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det pleier ikke være behov for masse sikring om man bor i et vanlig bolighus. Huset mitt ble kjøpt uten ferdigattest fordi det manglet takstige. (Hadde blikkenslager på besøk og takstige på plass første sommeren.)

En vanlig stige opp til taket der takstigen er og så går de videre til pipa. 

Jeg har aldri før hørt om noen som får feid gjennom en luke i øverste etasje. Da jeg bodde i blokk med pipe - fikk vi beskjed om å stenge alle steder det kunne komme sot inn i leilighetene og så feide de fra taket.

Anonymkode: fc1e6...c6d

Her feier de innenfra igjennom en luke på loftet.. Har montert takstige og plattform på taket med tanke på at feieren skal kunne komme seg opp ute, men de ber pent om å få gå opp på loftet hver gang. Kan legge til at huset mitt er fra 1897, tottal renovert i 2016 til tek 10 standard , men det eneste jeg ikke gjorde noe med var tak vinkelen som er 49 grader..... sikkert derfor de vil gå innendørs... her jeg bor feier de hvert 2 år og har tilsyn  hvert andre år, så vi har feier på besøk hvert år

Endret av Dominas leketøy
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i by, og her får vi melding i god tid om feiing. I flere år nå har vi gitt beskjed om at de ikke behøver å komme, da vi ikke bruker ildsted i det hele tatt. Det har vært helt ok. 

Anonymkode: f000f...fd2

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det pleier ikke være behov for masse sikring om man bor i et vanlig bolighus. Huset mitt ble kjøpt uten ferdigattest fordi det manglet takstige. (Hadde blikkenslager på besøk og takstige på plass første sommeren.)

En vanlig stige opp til taket der takstigen er og så går de videre til pipa. 

Jeg har aldri før hørt om noen som får feid gjennom en luke i øverste etasje. Da jeg bodde i blokk med pipe - fikk vi beskjed om å stenge alle steder det kunne komme sot inn i leilighetene og så feide de fra taket.

Anonymkode: fc1e6...c6d

Vel, vårt hus er betydelig høyere enn at en vanlig stige når opp. 

Anonymkode: 4f374...31d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du TULLER nå? Hvorfor tror du de feier? Har du aldri hørt om pipebrann? 😳😳 En pipebrann kan spre seg til resten av huset. 

Min venninne mistet lillebroren sin i en brann som startet som pipebrann. Han brant inne. Men, siden du påstår at branner ikke forårsakes av for mye sot, så... 🙄

Anonymkode: e8016...326

Det stemmer. Blanksot, derimot...

Anonymkode: c2926...9cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...