Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utifra hva jeg skjønte når jeg leste om boligen vi kjøpte i fjor var ikke neste feiing før i 2022. Men fikk melding om at feieren kommer på tirsdag. Problemet er at vi har satt opp et 15000 liters basseng rett under der feiestigen er på taket.. er nå heller ikke plass til å sette noen stige så han kommer seg rett opp på feierttappa.. ganske dumt og flaut, men var eneste stedet bassenget kunne stå. Vi har heller ingen stige og det frister ikke bruke flere tusen på det i disse tider heller .. kan jeg bare si vi ikke ønsker feiing? 

Anonymkode: d706a...c34

AnonymBruker
Skrevet

Og la det gå 4år til pipa blir feid? Tror ikke du kommer noen vei med den.

Anonymkode: f3955...532

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring og fortell om situasjonen og spør om det er mulig å utsette det til dere har fått montert ny stige på taket. Dere får helt sikkert ett par måneder til å få det fikset.

Anonymkode: 788a3...95b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det som er bare bittelitt dumt, er at det er en grunn til at det feies. Hvis du nekter, og det blir brann hos deg forårsaket av for mye sot, da får du ingenting igjen på forsikringen. Tviler på at du da synes det er verdt det. 

Skaff en stige da vel. De er ikke SÅ dyre. 

Anonymkode: e8016...326

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ring og spør om det er mulig å utsette det litt. Ville ikke utsatt til 2022 da, men i noen uker så du kan fikse stige eller flytte basseng.

Anonymkode: bc854...9b9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er bare bittelitt dumt, er at det er en grunn til at det feies. Hvis du nekter, og det blir brann hos deg forårsaket av for mye sot, da får du ingenting igjen på forsikringen. Tviler på at du da synes det er verdt det. 

Skaff en stige da vel. De er ikke SÅ dyre. 

Anonymkode: e8016...326

Branner blir ikke forårsaket av for mye sot.

Anonymkode: c2926...9cf

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke si at du ikke ønsker feiing, men du kan si at du ikke har mulighet til å legge til rette for feiing på akkurat den datoen. Ring og bytt dato. For øvrig er det ikke sikkert feieren trenger å kunne gå opp på taket for å feie. De feier fra feieluka. Den er ofte plassert inne i huset, i øverste etasje. Hvor er feieluka deres? 

For deres egen sikkerhet bør dere få gjenomført i løpet av året. Feieren vet best selv hvordan han/hun skal klare å komme til for å få gjort jobben sin. Det er ikke sikkert bassenget er et problem.

Anonymkode: c91da...0d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke si at du ikke ønsker feiing, men du kan si at du ikke har mulighet til å legge til rette for feiing på akkurat den datoen. Ring og bytt dato. For øvrig er det ikke sikkert feieren trenger å kunne gå opp på taket for å feie. De feier fra feieluka. Den er ofte plassert inne i huset, i øverste etasje. Hvor er feieluka deres? 

For deres egen sikkerhet bør dere få gjenomført i løpet av året. Feieren vet best selv hvordan han/hun skal klare å komme til for å få gjort jobben sin. Det er ikke sikkert bassenget er et problem.

Anonymkode: c91da...0d6

Feieluke? Her feies det ned fra pipa på taket. Det leveres ut standard lapper i postkassene der det står at man må sette frem godkjent stige opp til taket, og at mutterene på pipehatten må tas av. 

Anonymkode: 31158...0c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Branner blir ikke forårsaket av for mye sot.

Sotbrann heter det, eller pipebrann. Så jo, for mye sot kan forårsake brann.

Anonymkode: 4e6ca...4cf

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feieluke? Her feies det ned fra pipa på taket. Det leveres ut standard lapper i postkassene der det står at man må sette frem godkjent stige opp til taket, og at mutterene på pipehatten må tas av. 

Anonymkode: 31158...0c5

Det har de aldri gjort her. 

Anonymkode: 47c8e...c32

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sotbrann heter det, eller pipebrann. Så jo, for mye sot kan forårsake brann.

Anonymkode: 4e6ca...4cf

Nei, det er feil.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er feil.

Google det du. Det gjorde jeg. ...4cf har rett

Anonymkode: e480d...58d

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har de aldri gjort her. 

Anonymkode: 47c8e...c32

Feieluka er der de tar ut soten. De går opp på taket og «slipper» kula/kosten de bruker ned i pipa. Da faller soten ned. Så tas soten ut av feieluka.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Brunello skrev:

Feieluka er der de tar ut soten. De går opp på taket og «slipper» kula/kosten de bruker ned i pipa. Da faller soten ned. Så tas soten ut av feieluka.

Nei,de har aldri vært på taket her. Hadde jo krevd stillas og masse sikring 

Anonymkode: 4f374...31d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei,de har aldri vært på taket her. Hadde jo krevd stillas og masse sikring 

Anonymkode: 4f374...31d

Det pleier ikke være behov for masse sikring om man bor i et vanlig bolighus. Huset mitt ble kjøpt uten ferdigattest fordi det manglet takstige. (Hadde blikkenslager på besøk og takstige på plass første sommeren.)

En vanlig stige opp til taket der takstigen er og så går de videre til pipa. 

Jeg har aldri før hørt om noen som får feid gjennom en luke i øverste etasje. Da jeg bodde i blokk med pipe - fikk vi beskjed om å stenge alle steder det kunne komme sot inn i leilighetene og så feide de fra taket.

Anonymkode: fc1e6...c6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Brunello skrev:

Alle rundt her jeg bor og familien min andre steder har det slik, men jeg måtte google litt - fant at noen har feiing fra loft gjennom feieluke og tar ut sot gjennom sotluke.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Google det du. Det gjorde jeg. ...4cf har rett

Anonymkode: e480d...58d

Det er dannelse av blanksot i pipen som forårsaker pipebrann. Ikke for mye sot.

Det er en stor forskjell på blanksot og vanlig sot.

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevde at feieren sjekker behovet igjennom nederst feieluke og derret konkludert med at det ikke va behov. 

Anonymkode: e9996...cec

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle rundt her jeg bor og familien min andre steder har det slik, men jeg måtte google litt - fant at noen har feiing fra loft gjennom feieluke og tar ut sot gjennom sotluke.

Poenget er å feie pipa, og da er det ideelle å komme så høyt som mulig, altså fra taket.  Dersom taket ikke er mulig, er det selvsagt best å ha mulighet fra loftet. Og i blokker må det selvsagt være luker nedover i etasjene. Sotluke/feieluke ser ut til å være samme produkt, men det er bare den som er i underetasjen som kan omtales som sotluke.

AnonymBruker
Skrevet

Du risikerer fyringsforbud hvis du ikke lar feieren gjøre jobben sin 

i tillegg risikerer du pipebrann 

Anonymkode: 0abe6...7b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...