AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #1 Skrevet 17. mai 2020 Jeg orker aldeles ikke mer nattamming. Det holder på å ta fullstendig knekken på meg. Trenger ikke svar som «baby er ikke klar» eller «gi det tid». Nattammingen må slutte, nå. Prøver å kutte én og én amming fordi jeg leser at det er mest skånsomt.. Men vi har drevet på snart en uke, og jeg må bysse i timesvis (på det meste 3,5 t) for å få ungen til å sovne igjen... Hvor lang tid tar det før «suget» etter pupp på dette tidspunktet går over? Har ingen far som kan «ta kampen». Anonymkode: b837d...c7c
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #2 Skrevet 17. mai 2020 Vi driver altså på å kutter første amming, det har vi drevet på med i over en uke. Han er ennå ikke vandt til det.... Anonymkode: b837d...c7c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Hvor gammel er han? Anonymkode: 48bdb...b8a
Harpa Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 Vi skal i gang med samme. Min ble akkurat 1 år så det kjennes temmelig på tide. Men vår plan har vært å kutte alle. Tenkte kanskje at siste måltid skulle 11 når vi legger oss, så så null pupp før 6. Men følger gjerne for å høre flere tips og hva som funker og ikke funker. Veldig spent selv!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 Har du prøvd smokk eller å gi flaske? Anonymkode: 463bc...45c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 Jeg legger merke til at du med hensikt ikke nevner barnets alder, sannsynligvis for å unngå kritikk pga babyen er for liten ennå. Anonymkode: fa344...64a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd smokk eller å gi flaske? Anonymkode: 463bc...45c Jepp, ingen av delene godtas 😣 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger merke til at du med hensikt ikke nevner barnets alder, sannsynligvis for å unngå kritikk pga babyen er for liten ennå. Anonymkode: fa344...64a Jepp, jeg har bevisst ikke skrevet alder fordi folk henger seg alt for mye opp i alder selv om unger utvikler seg ulikt. Baby er gammel nok til å spise tre fullverdige måltider fast føde på dagen, legger på seg i rekordfart og HS sier det ikke er nødvendig med nattmat for næringens del. Er også ganske åpenbart at jeg bare brukes for kosens del, for det spises ingen ordentlige måltider om natta heller - bare suger seg i søvn igjen liksom. Anonymkode: b837d...c7c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, ingen av delene godtas 😣 Jepp, jeg har bevisst ikke skrevet alder fordi folk henger seg alt for mye opp i alder selv om unger utvikler seg ulikt. Baby er gammel nok til å spise tre fullverdige måltider fast føde på dagen, legger på seg i rekordfart og HS sier det ikke er nødvendig med nattmat for næringens del. Er også ganske åpenbart at jeg bare brukes for kosens del, for det spises ingen ordentlige måltider om natta heller - bare suger seg i søvn igjen liksom. Anonymkode: b837d...c7c Det vil jo være vidt forskjellige måter å gjøre det på om baby er 4 måneder, 10 måneder eller godt over året. Så vanskelig å komme med råd om du ikke kan oppgi alder. https://ammehjelpen.no/nattamming/ Her kan du forresten få gode råd. Anonymkode: 48bdb...b8a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det vil jo være vidt forskjellige måter å gjøre det på om baby er 4 måneder, 10 måneder eller godt over året. Så vanskelig å komme med råd om du ikke kan oppgi alder. https://ammehjelpen.no/nattamming/ Her kan du forresten få gode råd. Anonymkode: 48bdb...b8a Egentlig ikke. TS- det er faren som burde ta nettene da babyen lukter melk og kjenner deg som pupp or når du går inn. Tøff kamp for alle men verdt det. Hold på og lykke til. Hele familien får mye bedre søvn når du slutte med nattammingen! Anonymkode: 8cf49...5ae
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Egentlig ikke. TS- det er faren som burde ta nettene da babyen lukter melk og kjenner deg som pupp or når du går inn. Tøff kamp for alle men verdt det. Hold på og lykke til. Hele familien får mye bedre søvn når du slutte med nattammingen! Anonymkode: 8cf49...5ae Hvorfor leser du ikke hi før du svarer? 🙈 Anonymkode: 48bdb...b8a 5
Gjest Albbas Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 Enig i at alder er av relevans her. Men hva med å kutte flere amminger enn bare én? For eksempel ingen amming mellom 23 og 05? Eller mellom 19 og 01 eller hva som enn er mest hensiktsmessig i deres rutine. Og så øker du tidsintervallet etter noen netter. Babyer er forskjellige, og noen bruker ukesvis på denne prosessen, andre noen få netter.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 Det er individuelt hvor lang tid det tar, her er babyer ganske forskjellige. Noen velger å kutte ett og ett måltid, andre kutter bare helt. Med min yngste kuttet jeg bare helt, hun var helt puppegal på natten, men var også 16 mnd så ikke en baby lenger. Jeg sov borte 3 netter og tok avvenning i forbindelse med det. Hvis det ikke er en far i bildet, må du nesten bare stå i det (om ikke en bestemor eller lignende som babyen kjenner godt kan hjelpe deg). Bestem deg for feks ingen amming før kl 06, og stålsett deg. Det er tøft og det blir mye gråt, kanskje en natt, tre netter eller en måned, det varierer. Vær også obs på at det ikke nødvendigvis hjelper på antall oppvåkninger å slutte med nattamming, de kan like gjerne våkne av vane. Da kan det være vanskeligere å få de til å sovne igjen uten pupp. Mange som tror at de sover bedre når man kuttet nattamming, men det trenger ikke være tilfelle. Anonymkode: 92405...665 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 Veldig individuelt. Noen slutter på første natt de blir tilbudt vann i stedet. Min eldste brukte noen uker, men han var ekstremt avhengig av puppen. Han gråt og jeg trøstet og ga vann. Vi startet med å kutte kutte første nattamming og utcidet etter hvert. Husk å tilby vann og masse trøst. Det er mange barn som drikker vann om natta når de er både 3, 7 og 10 år gamle. Og det er viktig å støtte babyen gjennom det som åpenbart er et vanskelig og story savn for babyen. Anonymkode: 43ade...be6 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #14 Skrevet 18. mai 2020 Syns du det er bedre/lettere å bysse i flere timer enn å amme på natt? Kos/nærhet er også ett viktig behov baby har, pupp er mer enn bare mat. Begge mine har sluttet uten noe mer enn noen minutters sutring de første nettene, men de var da begge rundt 2 år. Anonymkode: dc004...990 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #15 Skrevet 18. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns du det er bedre/lettere å bysse i flere timer enn å amme på natt? Kos/nærhet er også ett viktig behov baby har, pupp er mer enn bare mat. Begge mine har sluttet uten noe mer enn noen minutters sutring de første nettene, men de var da begge rundt 2 år. Anonymkode: dc004...990 Jepp, det er faktisk ekstremt mye bedre. Jeg trives overhodet ikke med å amme i det hele tatt av flere grunner, men de store helsefordelene + at lille ikke tar flaske gjør at jeg piner meg gjennom det. Jeg får ikke sove et sekund så lenge puppen er i lilles munn, ei heller slappe av - så da kan jeg like gjerne bysse. Så flott at du ammet så lenge. Det er dessverre overhodet ikke noe alternativ hos oss Anonymkode: b837d...c7c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #16 Skrevet 18. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns du det er bedre/lettere å bysse i flere timer enn å amme på natt? Kos/nærhet er også ett viktig behov baby har, pupp er mer enn bare mat. Begge mine har sluttet uten noe mer enn noen minutters sutring de første nettene, men de var da begge rundt 2 år. Anonymkode: dc004...990 De færreste driver med amming til barnet er 2 år. En 2 åring bør virkelig ikke ligge og sutte på en pupp for å få kos. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, det er faktisk ekstremt mye bedre. Jeg trives overhodet ikke med å amme i det hele tatt av flere grunner, men de store helsefordelene + at lille ikke tar flaske gjør at jeg piner meg gjennom det. Jeg får ikke sove et sekund så lenge puppen er i lilles munn, ei heller slappe av - så da kan jeg like gjerne bysse. Så flott at du ammet så lenge. Det er dessverre overhodet ikke noe alternativ hos oss Anonymkode: b837d...c7c Skjønner deg ts. Bare til å kutte ut hele ammingen, baby kommer til å godta flaske til slutt. Anonymkode: 48bdb...b8a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #17 Skrevet 18. mai 2020 Vi fikk også mange kommentarer på at det var for tidlig, baby var 6 mnd. Nattavvenning tok 3 netter. Far tok seg av det.. Vi definerte natta som fra 23-06, så jeg ammet henne når jeg la meg og hun spiste i søvne. Første natt mye gråt, far ga flaske med vann. Andre natt måtte far gi smokk10 ganger, tredje natt sov hun gjennom. Sover nå fra 18:30 til 05:30 stort sett uten å våkne.. MIRAKEL! Fra å være våken annenhver time og amme, til det. Trodde nesten ikke det var mulig. Tror det er mye bedre for baby også:) Man må være konsekvent og ikke gi vingle. Tenker kanskje det kan være forvirrende for babyen om man kutter enkelte måltider? Bedre med "cold turkey" så de skjønner at natta skal man sove ikke spise. Eller kanskje vi har en enkel baby. Det er dog helt jævelig å stå opp 05-06 hver morgen da men det er en annen sak haha. Anonymkode: 73523...125
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #18 Skrevet 18. mai 2020 Sikker på at det er nok mat på dag? Her er jeg overrasket over hvor mye som går ned, frokost, lunsj, banan og kveldsmat med amming i mellom. Det er ikke bare antallet måltider, men også størrelsen på dem. Min tok avvenningen fra nattmat selv ved 8 mnd etter at jeg økte porsjonsstørrelsene, nå er det ingen amming mellom 19 og 05. Pass på at det ikke blir for mye dagsøvn for å ta igjen manglende nattesøvn, da har baby masse overskudd til å klage på natt. Anonymkode: ed6c8...156 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #19 Skrevet 18. mai 2020 Jeg kutta da baby var 9 måneder, jeg klarte ikke mer. Han skulle ha puppen i munnen hele natta, og jeg sov null og niks. Så jeg skjønner deg godt. Hos oss var det smertefritt. Pappaen kunne ikke hjelpe, men heldigvis aksepterte han det uten problem. Sov som en stein, og det har han gjort på natta siden. Dessverre ikke noen råd da, men heier på deg 😊 Anonymkode: a9bc9...db7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #20 Skrevet 18. mai 2020 Kuttet cold turkey da lille var 11 mnd, puppen fungerte ikke som sovemedisin lenger og både jeg og lille ble mer og mer frustrert da vi begge sov dårlig. Kveldsmåltidet var det verste å kutte, hørtes ut som verden gikk under første kvelden. De andre oppvåkningene gikk uten problem. Natt 1 var grusom, natt 2 ble det litt grining, natt 3 var det over. Jeg tok avvenningen da det å frata lille både pupp og mamma på én gang ble for mye, så jeg lå bare ved siden av og koste og ga smokk og nærhet til det ga seg. Anonymkode: a236a...31e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå