Gå til innhold

Skyggefullt bed mot nord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt hus, og her er et nordvendt bed nesten uten sol. Men det står ganske lunt og beskyttet til. Nå er det overgrodd med gran og busk. Har vurdert å fjerne hele bedet, men kanskje det finnes noe som kan trives der? Ikke grangreier, men blomster helst🙂

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke så mange sommerblomster tror jeg, men det er mange stauder (dvs fler årige blomster) som trives i skyggen :)

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=planter+til+skygge

Hvis det er mye ugress der må du passe på at du får bort alt før du planter nytt, hvis ikke så kommer du til å få et ugress problem i bedet. Er uansett smart å tilføre ny jord når du planter nye planter, for hvis det er mye barnåler der har jorden blitt surere enn vanlig og det kan hemme veksten.

Anonymkode: bfa23...80d

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken klimasone? Tørt/fuktig der bedet er? Er det helt mørk skygge, direkte sol noen timer for dag, eller bare indirekte lys? 

Anonymkode: e5ad3...8a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et lignende bed bare at det har litt kveldssol sent om sommeren før sola går ned. Jeg kjøpte masse stauder på plantasjen som trives i skygge/halvskygge og bare plantet de. Det ble kjempefint, jeg husker ikke lenger hva slags de er, de stod på en hylle merket med "stauder skygge". :)

Anonymkode: 86fda...da2

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode råd:) Da satser jeg på stauder👍 Husker ikke klimasone, men det er midtnorge, ved kysten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...