Gå til innhold

Jenta mi på 11 pr har allerede kraftig hårvekst. Jeg synes synd på henne. Hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun har mørke hår på overleppa og mørke lange hår på leggene. Veldig synlig. Slik at jeg er redd hun kan bli mobbet for det. Tror ikke hun bryr seg så mye selv, enda. Så jeg bør vel ikke si noe til henne? Kan jo ikke begynne å barbere seg så tidlig? Hun er mørk i håret og har veldig markerte bryn. Jeg har PCOS, og er redd hun også har det. Trodde ikke det utviklet seg så tidlig? Noe som kan redusere hårvekst? 

Anonymkode: c57d5...2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du legger på henne dine voksne meninger om at kvinner ikke skal ha hår noe sted. MEN BARN skal få lov til å være barn og ha hår overalt, og de skal ikke overhøre fra voksne at det er noe galt med dem pga naturlig hårvekst. Skjerp deg.  Når hun kommer til deg med det og spør om råd er det en annen sak, men du sier at hun ikke bryr seg! 

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Du skal i alle fall ikke gjøre det til et problem før hun merker det selv. Vær lydhør og oppmerksom, men hvis hun lever fint med den hårveksten hun har synes jeg du skal la henne gjøre det lengst mulig.

Anonymkode: fa50a...c86

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun uttrykker at det plager henne syns jeg ikke det er dumt å hjelpe henne med fjerning. Bedre det enn at hun eksperimenterer med barberhøvler eller lignende på egenhånd.

Anonymkode: f3747...438

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hun kommet i puberteten? Evt ta en sjekk i forhold til evt hormon ubalanse. Hvordan du evt legger det frem vet jeg ikke.... 

Anonymkode: 05e59...e33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så klart ikke tenkt å si noe til henne før hun evnt sier noe selv. Men vet bare hvor mye mine hår har plaget meg. Så får vondt av henne, at hun dessverre også skulle bli plaget med det. For tror ikke det er normalt med så synlig hårvekst? Utvikles PCOS så tidlig? Hun fikk hår nedentil for 1 år siden og har mye. Veldig mørkt hår. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun kommet i puberteten? Evt ta en sjekk i forhold til evt hormon ubalanse. Hvordan du evt legger det frem vet jeg ikke.... 

Anonymkode: 05e59...e33

Ja, fått mensen. Fikk hår nedentil for 1 år siden. Så er nok tidlig ute? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pcos selv men fikk det ikke før jeg var 27 år Hvis hun ikke skammer seg over behåringen  synes jeg ikke du skal gjøre noe nummer ut av det. Hvis hun blir ertet eller selv er opptatt av det, så synes jeg du kan ta henne med til helsesøster eller fastlegen og eventuelt ta en blodprøve for å finne ut om det er hormonell ubalanse. 

Anonymkode: c1f79...a3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg barberte leggene i skjul på barneskolen. Skulle ønske vi hadde vært mer åpne og at mamma hadde hatt div hårfjerningsprodukter «tilfeldigvis» liggende til jeg evnt ønsket det selv. 

Anonymkode: 799b3...09b

• Liker 5
Skrevet

Medisinske spørsmål tar du med lege, ikke kg..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pcos selv men fikk det ikke før jeg var 27 år Hvis hun ikke skammer seg over behåringen  synes jeg ikke du skal gjøre noe nummer ut av det. Hvis hun blir ertet eller selv er opptatt av det, så synes jeg du kan ta henne med til helsesøster eller fastlegen og eventuelt ta en blodprøve for å finne ut om det er hormonell ubalanse. 

Anonymkode: c1f79...a3c

Det at du har PCOS må ikke nødvendigvis bety at datteren din har det, selv om sjansen er større for det. Kan jo bare være at hårene hennes er mørkere og dermed mer synlige. Følg uansett med på utviklingen hennes og ta det opp med lege hvis du bekymrer deg.

Anonymkode: 1e65f...703

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det at du har PCOS må ikke nødvendigvis bety at datteren din har det, selv om sjansen er større for det. Kan jo bare være at hårene hennes er mørkere og dermed mer synlige. Følg uansett med på utviklingen hennes og ta det opp med lege hvis du bekymrer deg.

Oops siterte feil person. Denne var til ts :)

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Jeg tenker at du legger på henne dine voksne meninger om at kvinner ikke skal ha hår noe sted. MEN BARN skal få lov til å være barn og ha hår overalt, og de skal ikke overhøre fra voksne at det er noe galt med dem pga naturlig hårvekst. Skjerp deg.  Når hun kommer til deg med det og spør om råd er det en annen sak, men du sier at hun ikke bryr seg! 

18 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Medisinske spørsmål tar du med lege, ikke kg..

Hvordan vet du at dette er naturlig hårvekst? PCOS kan henge sammen med dette. Synes ikke du burde uttale deg om du ikke vet noe om PCOS. 

Anonymkode: c51fe...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så klart ikke tenkt å si noe til henne før hun evnt sier noe selv. Men vet bare hvor mye mine hår har plaget meg. Så får vondt av henne, at hun dessverre også skulle bli plaget med det. For tror ikke det er normalt med så synlig hårvekst? Utvikles PCOS så tidlig? Hun fikk hår nedentil for 1 år siden og har mye. Veldig mørkt hår. 

Jeg vokste opp med en mor som ikke barberte beina, og jeg hadde aldri komplekser for hårvekst der før jeg hørte ting fra klassevenninner. Jeg tror din holdning har mye å si på hvor anstrengt forhold du har til dette. Jeg har fortsatt et ganske avslappa forhold til håret på leggene..

Anonymkode: fb04f...9b8

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at dette er naturlig hårvekst? PCOS kan henge sammen med dette. Synes ikke du burde uttale deg om du ikke vet noe om PCOS. 

Jeg hadde alt dette og mer, jeg har ikke PCOS. Syns ikke du burde uttale deg om hva jeg vet og ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det ikke skader å være oppdatert på f.eks fjerning med laser osv i tilfelle hun faktisk spør 😊 jeg tror kanskje det er mer tillitsvekkende og trygt med en mor som har oversikt og er opplyst enn en som evt feier det under teppet om det blir et tema 😊 ikke dermed sagt at man må gjøre noe som helst med det, ofte vil det føles bedre bare å sette ord på ting til noen som forstår ❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Girlygirl9 skrev:

Jeg hadde alt dette og mer, jeg har ikke PCOS. Syns ikke du burde uttale deg om hva jeg vet og ikke.

"Synes ikke du burde uttale deg om du ikke vet noe om PCOS. " stod det. Det KAN ha noe med PCOS å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Synes ikke du burde uttale deg om du ikke vet noe om PCOS. " stod det. Det KAN ha noe med PCOS å gjøre.

🥱

Skrevet

Litt inn i fremtiden: Velg elektrolyse. Det er det eneste som DREPER hårrøtter.

Laser reduserer hårvekst, det dreper ikke hårrøttene permanent. Og det virker heller ikke på lyse hår.

Ta det opp med datteren din når hun selv nevner det for deg. Da vet du hva som kan gjøres, når hun selv synes det blir plagsomt.

Hopp over barbering og voksing. Ja, det er raskt og billig, men bare en svært midlertidig løsning på et varig problem.

AnonymBruker
Skrevet

Bare fordi du var usikker betyr ikke at hun trenger være det. Ikke pålegg dine usikkerheter over på henne, og vent til hun ytrer noe selv eller du ser klare tegn på at hun vil endre noe. 

Anonymkode: 390f5...9ed

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...