Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer aldri å skrive mer på eksamener enn det jeg har lært i pensum og dermed får jeg konstant bare C'er og D'er. Finnes det kanskje noen gode bøker om hvordan man kan lære seg å skrive bedre oppgaver, kunne drøfte og vise selvstendighet? Har alltid slitt med å kunne skrive langt og utfyllende, vil så gjerne endre på dette. Men det er som om evnene mine ikke strekker til 😕 Kunne ha gjort ALT for å få A'er og B'er, but how???

Anonymkode: 18a9d...323

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du leser, så forsøk å ta det du leser og putte det i "virkeligheten". Dvs, om du leser om fotosyntese, se for deg egen hage og tenk over hvordan det påvirker plantene i egen hage. Eller potteplantene eller urtene du kjøper fra butikken. Eventuelt naboene dine om du ikke har noe grønt liv hjemme. Hva vil det si når naboen planter et tre i sin hage, hvordan vil fotosyntesen spille inn der?

Denne type tenkning gjør at du gradvis lærer å forstå det du leser. Det er ikke bare faktum du pugger, det er kunnskap som har betydning i verden der ute og som påvirker hverdagen og samfunnet. 

Du kan også dikte opp hypotetiske scenarioer. "Hvordan ville en verden uten fotosyntese fungert" eller "hvordan hadde en verden der man kun hadde fotosyntese på halve kloden fungert?"

Det er øvelser for å lære deg å bruke kunnskapen utover det å pugge til eksamen. Det handler om å "ta inn" kunnskapen og forstå den og kunne bruke den på andre områder enn bare pugging til eksamen. 

Sett deg ned og les 3 avsnitt av pensum nå. Dikt opp en militærstyrke som må bruke det du leser om som våpen. For moro og eksperimentering. 

Anonymkode: 6ff73...e45

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer aldri å skrive mer på eksamener enn det jeg har lært i pensum og dermed får jeg konstant bare C'er og D'er. Finnes det kanskje noen gode bøker om hvordan man kan lære seg å skrive bedre oppgaver, kunne drøfte og vise selvstendighet? Har alltid slitt med å kunne skrive langt og utfyllende, vil så gjerne endre på dette. Men det er som om evnene mine ikke strekker til 😕 Kunne ha gjort ALT for å få A'er og B'er, but how???

Anonymkode: 18a9d...323

kan jeg spørre hvilket studie det dreier seg om? jeg skrev nylig en litterær analyse, der jeg fikk tilbakemld om at poengene mine var gode, men de ble gjentatt i det meste; i drøtftung, tema, konklusjon/avslutning mm.

er ikke enkelt. men føler det er viktig å ha en liten «mal» på slike oppgaver, med innledning, hoveddel og avslutning. et ryddig oppsett om jeg kan si det slik.

Anonymkode: 297f8...7e2

Skrevet

Les annet fagstoff enn pensum og skaff deg tilleggskunnskaper du kan trekke inn i oppgavene.Gjerne stoff med annen inngangsvinkel/utgangspunkt/teoretisk grunnlag - alt som kan gi deg nye ideer rundt fag og pensum. Les kronikker, kommentarartikler og meningsinnlegg i aviser og tidsskrifter - uansett fag - og se hvordan andre gjør det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Handler nok og mye om evnen du har til å formidle det du vil skrive. Du må ha et ryddig og oversiktlig oppsett der poengene og sammenhengene kommer oversiktlig og i en logisk rekkefølge. Og språket må være godt. En skriftlig eksamen/oppgave handler ikke bare om å kunne innholdet, men om å kunne formidle det. 

Anonymkode: 23801...3b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lese andres eksamensbesvarelser? Man finner ofte igjen besvarelser som har fått A og kan se på hvordan andre har gjort det. 

Og les, les, les, les. Ved å lese og lære av andre blir man bedre på å formidle selv. 

Anonymkode: 30d53...7b6

AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å få bare A/6, om du tenker på en litt enklere måte. 
Du har grunnmuren, så du har et godt utgangspunkt. Altså fakta og teori fra pensum. Du mangler bare siste delen av oppgaveløsningen høres det ut som. 

Hvem/hva, hvorfor og hvordan er viktig å tenke på og det er også nøkkelen. 
Ved å svare på alle de tre på ett tema/spørsmål, med faktakunnskap du har lært i pensum, så får du automatisk B og A. Noen besvarelser krever 2 motpoler og eksempler for å nå A. Altså Om X skjer, så skjer det fordi (fakta om hvorfor) og det skjer fordi (fakta om hvordan) og det krever da 2 slike eksempler, en X og en Y som er som oftest er det motsatte av hverandre, altså du drøfter begge sider av en og samme sak, motpoler. 

Ifølge mine lærere som har kommentert dette, har sagt at noen har det bare i seg naturlig å løse en oppgave på en slik måte. Jeg er en av dem og jeg kan egentlig ikke noe for det. Det var ikke før en medelev spurte "hvordan får du bare toppkarakter?" at jeg måtte sette meg ned å tenke "Ja.. hvorfor det?", For jeg er langt ifra smart. Jeg anser meg selv som en dum person. Men er dessverre et skolelys uten at jeg prøver eller legger for mye innsats i det, fordi det kommer naturlig å tenke slik når jeg får en oppgave foran meg. 
Jeg er alltid objektiv først, legger grunnmuren med fakta og teori. Så kommer drøfting og refleksjon naturlig, min subjektive mening støttet opp med og er basert på objektiv teori som er presentert først i oppgaven. Konklusjonen er basert på selve oppgaven jeg har presentert. Om oppgaven (drøfting og refleksjon) blir delvis subjektiv og "jeg mener, jeg føler, jeg tenker, og er hvorfor jeg tenker som jeg tenker", så kommer det helt an på oppgaven. For noen oppgaver skal bare ha objektiv drøfting og refleksjon og det er null problem, da holder du deg bare til fakta og teori.  

Anonymkode: c5eb8...054

AnonymBruker
Skrevet

Det er også en annen ting som er viktig så klart. Vite hvilken nivå det kreves at du er på! 
Du kan ikke sitte å definere ordet empati på vg3, når det er vg1 nivå. Da kan du drøfte og reflektere til du blir blå, men stryk får du allikevel. Fordi du er på et helt annet nivå enn det som kreves. 
Jeg tenker ofte "har jeg bevist før at jeg kan dette?", altså har vi hatt undervisning om empati og måtte beskrive empati i dybden på et lavt nivå hvor man skal forestille seg at læreren er en dum potet som aldri har hørt ordet empati. så det er min jobb å lære henne hva empati er via denne oppgaven/prøven. Ved bruk av hva, hvorfor, hvordan og eksempler (fordi ren tørr teori og fagstoff er ikke nok, for det kan pugges og trengs ikke å læres og forstås). Har jeg gjort det? Hvis ja, ja da skal jeg ihvertfall ikke gjøre det denne gangen. så om nivået er der hen hvor empati er noe vi lærte i fjor og læreren kan være i tvil på om jeg kan ordet eller om jeg bare bruker det der jeg tror det passer inn. Ja da må jeg slenge inn en "empati, som vil si (....)", for å bevise at jo jeg vet hva empati faktisk er. På vg3 så bruker jeg bare ordet empati og helheten i oppgaven beviser jo at jeg har forståelse for det ordet. 

Drøfting og refleksjon skal legges uti fra det nivået man er på. Det er viktig å tenke på i noen oppgaver. Slik at man ikke tar for gitt at læreren vet at du kan det, men samtidig så skal du ikke misforstå og behandle læreren som en dum potet når læreren er på et høyere nivå heller. Du må legge deg på det nivået læreren underviser i.  

Kort fortalt så blir nivået og mengden forklaring, drøfting og refleksjon rundt et begrep som blir introdusert på vg1 og brukt alle årene som følgende: 
Vg1 paragraf
Vg2 setning
Vg3 ingenting (men sees i helhet/praksis)

Om du kommer til en storprøve på slutten av året på vg3, og du skriver 20 sider på vg1 nivå så får du 2-3 om du er heldig. Noen kan til og med stryke deg. Teorien kan være rett den, men du skriver deg bort ved å forklare ned i dybden på ting som er totalt irrelevant. Du viser ikke at du er faglig sterk og kan å bruke fagstoffet i teori og fritekning, du viser bare at du har pugget definisjonen på store ord og begreper. Noe som er nivå 1 og ikke 3. 
Skriver du 5 sider på vg3 nivå, hvor hvem/hva, hvordan og hvorfor med eksempler er besvart så får du 6. 
Det handler ikke om mengden, men kvaliteten. Og det at du klarer å formidle dine evner og hva du har lært iløpet av året, men på riktig nivå. Det handler ikke om å skrive mest, men om å skrive best. Har hatt medelever som blir sinte fordi jeg får 6 på mine usle 5 sider, mens de leverer inn seriøst opp til 15 sider med "plettfritt fagstoff fra pensum og skolebøkene" og får 3. 

Anonymkode: c5eb8...054

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...