Gå til innhold

Min datter på snart 12 år har fått endel kviser i ansiktet. Hva bør hun bruke av rens?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det veldig mye?

Jeg slet veldig med kviser for en stund siden. Prøvde alt av rens og kremer. Ingenting hjalp. Dro til slutt til hudlege og fikk resept på noen piller. Det hjalp!! Gikk leeeenge med kvisene. Har nå arr som aldri vil gå bort. Jeg burde ha dratt til legen med det tidligere. 

Anonymkode: 70205...28f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Begrens godterispising, drikk masse vann og spis fisk tre ganger i uka og ta omega 3. Spis grønnsaker. 

Sørg for at all sjampo blir skylt godt fra ansikt og hårfeste.

En rens, peeling som fjerner døde hudceller og en lett krem. 

Jeg har hørt at hvis du går til hudlege, og han anbefaler deg å slutte å spise godteri for å få mindre kviser, så må du bytte lege med en gang.

Det er melkeprodukter som gir deg kviser men ikke godteri. 

Anonymkode: df0be...ac4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte selv å få masse kviser i 12 års alderen, det er puberteten i tillegg til arv og miljø. Min mor har kviser i en alder av 50, så for min del er jeg langt i fra ferdig men samtidig ikke like ille som i puberteten. Jeg dro mye til legen og fikk diverse kremer, det å rense huden og styre med det husker jeg var en stor utfordring når jeg var så lita. Kan vel si at ingenting hjalp. Det er noe helt annet nå som jeg er voksen og har som rutine å vaske og rense huden morgen og kveld. 

Det som til slutt tok knekken på kvisene for min del var p-piller. Min søster og flere venninner vet jeg fikk en hestkur mot acne, har fungert veldig bra på dem alle. Dette vil nok være lengre frem i tid etter man har prøvd forskjellig! 

Utenom dette så ville jeg gitt basiron som fåes reseptfritt på apoteket et forsøk, huden blir veldig tørr av det så kjøp en god krem til å bruke på tørre områder etterhvert. 

Anonymkode: cb706...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 14-åring har brukt aco spotless-serien fra apoteket i et par år og liker den godt. 

I perioder bruker hun basiron. 

Jeg tror det er greit å rense huden forsiktig, men ikke hundre ulike ting på huden samtidig, det kan bli for mye og gjøre vondt verre. 

Aco spotless er helt levelig i pris, så jeg er fornøyd så lenge det er den hun ber om 😉

Hadde det vært veldig ille ville jeg tatt henne med til hudlege. Kvisene hennes er ikke dype og store som regel, men mindre og "utenpå". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå til lege og få først en krem på resept. Zalna er et eksempel. Dersom det ikke fungerer etter kanskje 6-8 uker er det tetracyclin tabletter. Slet selv med kviser og fikk ikke tetracyclin før etter flere år. Skulle ønske jeg fikk det før. 

Anonymkode: 138d9...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville heller sett på kostholdet hennes. 

Anonymkode: 8b6b5...0a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge jentene våre bruker oljerens fra Tee trea. Funker som bare det. Kjøpte før på The body shop, men nå lager vi det selv med ren eterisk olje (utblandet, naturligvis). Vasker hud og renser så med denne. Ellers ingen sminke på hud så ofte som mulig, nok søvn, vann osv. Samtaler om kviser og at dette er naturlig fungerer også:) ikke alt trenger å fikses og ungdommen trenger å få støtte hjemmefra av voksne som holder litt igjen og er rollemodell for det naturlige,  i et samfunn hvor alt skal være perfekt og fikset på, det gjelder hud, hår og div. 

Anonymkode: 3ed44...c1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Peeling med microfiber, er jo bare helt vilt. Ikke rart hun får sår hud.   

Så ung hud vil vann holde, trenger hun mer rens er mandelolje et bedre valg. Mandelolje fjerner sminke, skitt og smører huden. Trekker også lett inn og huden føles ikke fettete.

Anonymkode: 1b767...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at hvis du går til hudlege, og han anbefaler deg å slutte å spise godteri for å få mindre kviser, så må du bytte lege med en gang.

Det er melkeprodukter som gir deg kviser men ikke godteri. 

Anonymkode: df0be...ac4

Matprodukter med høy glykemisk indeks kan lett gi acne, og godterier har høy glykemisk indeks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvisene skyldes hormoner. Å vaske huden hjelper ikke. 

Anonymkode: e78e5...5e2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvisene skyldes hormoner. Å vaske huden hjelper ikke. 

Anonymkode: e78e5...5e2

Det kan skyldes hormoner. Det kan også skyldes kosthold, og andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om kvisene skyldes hormoner så er det viktig å vaske huden med en mild rens for å få vekk smuss og overskuddsolje, dette kan hindre nye kviser i å komme. En dehydrert hud kan også skape kviser derfor er det viktig med en mild fuktighetskrem til huden. 

Anonymkode: 6d826...5a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Begrens godterispising, drikk masse vann og spis fisk tre ganger i uka og ta omega 3. Spis grønnsaker. 

Sørg for at all sjampo blir skylt godt fra ansikt og hårfeste.

En rens, peeling som fjerner døde hudceller og en lett krem. 

Gode råd mye av det, men man skal ikke rense og peele så ung hud. Det vil gjøre vondt verre! Rent vann nå og heller en mild rens og eventuelt lett krem når hun blir eldre.

Anonymkode: 9bcc1...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gode råd mye av det, men man skal ikke rense og peele så ung hud. Det vil gjøre vondt verre! Rent vann nå og heller en mild rens og eventuelt lett krem når hun blir eldre.

Anonymkode: 9bcc1...457

Ja, man skal ikke foreta en grovpeeling men å skånsomt få løsnet litt talg kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datteren min er på samme alder og har fått en del kviser. 
Spurte på apoteket hva de anbefaler og hun bruker nå en mild, såpefri rens (avene?) og en salve fra Murad til kvisene. Har blitt veldig mye bedre, nesten ingenting igjen. Hun bruker ikke dagkrem. Siden hun er så ung, mente de det var lurt å ikke bruke så mange produkter. 

Anonymkode: e602d...a1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestill time hos fastlege, få henvisning til hudlege. Først som sist. Jeg skulle gjerne hatt hjelp på ordentlig den gang jeg fikk mine første utbrudd. La legenes vurdering ligge til grunne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Bestill time hos fastlege, få henvisning til hudlege. Først som sist. Jeg skulle gjerne hatt hjelp på ordentlig den gang jeg fikk mine første utbrudd. La legenes vurdering ligge til grunne. 

Støtter denne kommentaren her.

Anonymkode: 3ae01...ce2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker en rens fra decubal for tørr og sensitiv hud. Til krem bruker jeg decubal sin ansiktskrem, også mild og fri for parfyme og farge. Disse funker fint for meg ihvertfall, og er ok pris på. 

Anonymkode: ad217...9be

Decubal sine produkter er gode.Og passer godt til sensitiv hud. 

Jeg og min datter tåler omtrent ingenting men disse tåler vi. 

Vasker kun med vann og klut.

Ikke rens.Da blir huden bare stresset.Og ikke bra for så ung hud.

Blir nok bedre når det blir mer sol og varme ute.Det tørker ofte ut litt da.

Ikke alltid det har med kosthold å gjøre nei!

Men noen ganger ja!

Nok søvn er viktig!

Og ikke ta seg i ansiktet med skitne hender..

Anonymkode: bdccf...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kviser er hormonelt, da hjelper ikke en haug av produkter. Kviser er helt normalt i tenårene. Om det er mye så dra til legen og få en henvisning til hudlege. Her fikk datter et liniment som hjalp mye og det fra fastlegen.

Anonymkode: 3680c...727

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...