Gå til innhold

stedfortreder

Anbefalte innlegg

Gjest vonnie ikke innlogget
Skrevet

Hei

Jeg lurer på om noen har opplevd noe lingnende:

Min bror skal gifte seg til helgen. Våre foreldre er skilt og vi har ett meget anstrengt forhold til vår far.Han er heller ikke velkommen i kirken og er selvf ikke invitert på middag/ fest .Vi har ikke noe som helst kontakt med han, av årsaker som jeg ikke vil gå inn på nå. Men til poenget........ Presten har gitt beskjed om at min bror måtte skaffe en stedfortreder som kunne sitte sammen med mamma oppe ved alteret i kirken. ( vi ville at den stolen skulle stå tom) Broren min spurte da om det kunne være meg. Men det måtte vist nok være en mann. Det jeg da lurer på er om dette er vanlig? Kan presten kreve dette?

Hilsen En som lurer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut spør du meg!

Hva med en onkel da?

Gjest Gjesta
Skrevet

At det går an!!! Sånt blir jeg så provosert over! Dere må da for svarte få bestemme selv om dere vil at noen andre skal være med dere til alters.

Kan de ikke bare flytte den tomme stolen da, hvis det er det som er problemet?

Jeg syns dere skal stå på deres jeg, en prest har da vitterlig ikke noe med det å gjøre!

:-x

Skrevet

vi har funnet som kan være det. Samboer til mormor. Men jeg synes alikevell det er veldig merklig.

Skrevet

Hvis bror ville la den stolen stå tom måtte han bytte kirke eller prest. Og det er ikke akkurat lett en uke før bryllup.

Hadde han fått leger varsel så hadde han nok ikke gitt seg.

Skrevet

Ja akkurat det høres jo helt merkelig ut. Det er vel de selv som kan bestemme hvem som skal sitter der og om det skal sitte noen der. Men noen skal jo være veldig vanskelige...

Skrevet

Det er faktisk ikke så merkelig, for i følge gammel skikk og bruk skal den eldste mannlige slektning være fars stedfortreder om han av en eller annen grunn ikke er til stede.

Skrevet

Men burde man ikke kunne velge det. Greit at det er gammelt sikk og bruk......men vi lever da ikke på 1800 tallet. Noe må man da kunne bruke skjønn på også.

Skrevet

Det er fortsatt slik at presten i mange tilfeller har det siste ordet.

Har dere ingen mannlige slektninger utenom mormors samboer da?

Skrevet

sorry ser at jeg skriver litt mye feil. Blir litt engasjert :oops:

Skrevet
Det er faktisk ikke så merkelig, for i følge gammel skikk og bruk skal den eldste mannlige slektning være fars stedfortreder om han av en eller annen grunn ikke er til stede.
Tatt i betraktning at det nå er 2005 så synes iallefall jeg det er direkte forkastelig.

I samtalen vi hadde med presten før vårt bryllup sa han "Det er deres store dag, jeg er her fordi jeg må...ikke fordi jeg ikke vil, men fordi det er kravet for en kirkelig vielse. Kom med de ønskene dere har, og vi skal gjøre vårt aller beste innenfor de rammer vi har". Å for en vettug prest han var.

Skrevet

Det er så ergelig at disse "gjengangerne" fremdeles får "herje" i norske kirker :evil:

Er vel ikke så vanlig heller i dag at det sitter flere enn brudefolkene og forlovere oppe ved alteret?

Heldigvis har vi fått en kjempehyggelig og jordnær prest!

Skrevet

Men dette varierer veldig fra prest til prest. Vår prest er helt åpen for forslag sånn som deres sixx, men det er fortsatt prester som ikke lever i 2005.... :roll:

Hos oss er det bare brudepar og forlovere som sitter oppe ved alteret, så det problemet hadde vi sluppet uansett, men jeg ser at det er litt ulik praksis på dette.

Vi kan synes det er så forkastelig som vi bare vil, men så lenge deres prest ikke synes det, så må de bare innrette seg etter det eller finne en annen prest/kirke.

Skrevet

Kan ikke huske å ha vært i noen vielser der foreldrene sitter oppe ved alteret. Våre foreldre satt på første rad sammen med de andre gjestene. Kun oss og forloverne satt foran på stoler, og det burde vel din bror og hans tilkommende også kunne få?!

Gjest Vonnie ikke innlogget.
Skrevet

Jeg synes skikkelig synd på broren min.....han ble lei seg. Men vi prøver å gjøre det beste ut av det. Det er bare jeg som er litt forbanna og oppgitt i det skjulte.

Og det var noen som lurte på om vi hadde noen andre mannlige slektninger. Nei det har vi ikke. Vi er en veldig liten familie. Hvor vi kunn har morsiden. Far siden av familien er ikke å regne med. Har bedt noen fra den siden , men de kommer ikke pga ett anstrengt forhold til vår far.

Takk for at jeg får lov å lufte meg her hos dere....måtte bare få ut frustrasjonen min. :oops:

Gjest Brudeberta
Skrevet

Dusteprest! :sur:

Sånne gamle fossiler burde gå av med pensjon!

:Nikke:

Skrevet

Vi kan synes det er så forkastelig som vi bare vil, men så lenge deres prest ikke synes det, så må de bare innrette seg etter det eller finne en annen prest/kirke.

:o Er jo derfor de kan fortsette med å oppføre seg sånn....fordi folk inretter seg galskapen.
Skrevet
Men vi prøver å gjøre det beste ut av det.
Fonuftig av dere da...ikke la en forstokka prest ødelgge en stor dag. :)

Hva med å la stolen stå tom da, uten å informere presten om at det kommer til å skje? Tror neppe han vil lage noen scene utav det når vielsen er i gang. Hvis han spør rett før vielsen om hvorfor stolen står tom...så kan svaret være at det, ordner seg. Det kommer helt an på hvor viktig det er for dere som markering at stolen står tom.

Skrevet

Jøsses, ja det var "merkelig"...som Iselin skriver, så er det jo en skikk fra gammelt av, men de aller aller fleste prester har nok gått bort fra det kravet der...tross alt, det er brudeparets dag, og det er da slett ikke hvem som helst som kan erstatte en far eller mor. Nå har dere et anstrengt forhold til far, men hva hvis far eks er død...han kan jo ikke "erstattes" heller akkurat. Dette har vært vårt aber, siden far til min kjære ikke lever lenger. Men vi har en helt utrolig prest, som vil at vi skal ha det slik vi vil og ikke setter slike krav. Det er jo alltid noen regler man MÅ følge, mtp. skrifter mm. men utover det har vår prest gjort det veldig klart at dette også er VÅR dag! :-)

Tipset til sixx her er jo kanskje verdt å ta med seg! At dere i utg.pkt lar stolen stå tom, evt. unnskylder det med at vedkommende som skulle ta den plassen ikke kan komme allikevel, og så kan broren din ha sambo til farmor som en "reserve" dersom det blir leven av det!?

Skrevet

Jeg har aldri sett brudgommens far sitte oppe ved alteret. Jeg trodde det mest vanlige var at i de tilfellene hvor bruden blir fulgt opp av sin far så sitter brudgommens mor ved alteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...