Gå til innhold

Hvorfor får folk flere barn enn dem makter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste akkurat om en jente som bor alene med 4 barn, minste har eget rom og hvor 3 av dem deler rom, og hun selv bor på stua. Tenker ikke andre på at man skal ha råd, plass, energi og tid til å ta seg av barnet om man en dag blir syk /ufør eller alene? Jeg stusser alltid på dette. 🤔

Anonymkode: c799c...f3a

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Livet er ikke forutsigbart.

Anonymkode: b9190...0ed

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Link?

Anonymkode: 9797d...d9d

AnonymBruker
Skrevet

Jo dummere man er, jo flere barn får man.

Anonymkode: 79cff...c2d

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Da jeg var yngre bodde vi en periode i huset med svigerforeldre, jeg min mann og 5 barn på 2 soverom. Kom oss videre fikk oss hus med plass til alle. 

Kan jo hende for hun her også.

Anonymkode: 16c6f...6f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo dummere man er, jo flere barn får man.

Håper du har stort nok hus til alle dine 🙄

Anonymkode: c72a7...c34

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har stort nok hus til alle dine 🙄

Anonymkode: c72a7...c34

Det er jo realiteten. Folk med høyere utdanning føder færre barn.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at de prioriterer annerledes eller er det kun fordi (du tror) de er smartere?

Anonymkode: 5aa41...95a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at de prioriterer annerledes eller er det kun fordi (du tror) de er smartere?

Anonymkode: 5aa41...95a

Det har blitt gjort forskning på det har jeg hørt, så det er riktig. Ofte, men ikke alltid, er det ressurssvake foreldre som får mange barn. Har selv to og kan ikke begripe at jeg turte. To barn bør også være for de ressurssterke. Jeg har bare en bachelor i sykepleie og skal separeres nå. 

Anonymkode: 27a89...ad0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt gjort forskning på det har jeg hørt, så det er riktig. Ofte, men ikke alltid, er det ressurssvake foreldre som får mange barn. Har selv to og kan ikke begripe at jeg turte. To barn bør også være for de ressurssterke. Jeg har bare en bachelor i sykepleie og skal separeres nå. 

Anonymkode: 27a89...ad0

Regner med du har et godt nettverk rundt deg og at far har utdanning da.. Siden du kun er sykepleier 🙄

Anonymkode: 4f30f...fdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Blir helt matt av å lese trådene her noen ganger. Alle som får mange barn må da ha tenkt gjennom om de kan forsørge dem om de blir syke eller går gjennom et samlivsbrudd. 

Anonymkode: 84bd1...fbf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En jente bor alene med fire barn? Fem barn bor alene mener du? Hvor er foreldrene?

Anonymkode: 43a99...59b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jente bor alene med fire barn? Fem barn bor alene mener du? Hvor er foreldrene?

Anonymkode: 43a99...59b

LOL. Mente en dame. 😁 

AnonymBruker
Skrevet

Hun hadde vel en mann hun ble gravid med? Planen var vel ikke å bli alene med alle barna? Ikke alle planlegger å skille seg når en starter en familie? 
vi var en kjernefamilie med mor far og 3 barn. Foreldrene våre ble skilt og vi flyttet til en liten leilighet med 2 soverom. En periode hadde vi bare ett rom. Vi klarte oss noen år før mamma kjøpte en større leilighet med nok soverom til alle. 
vi er nå voksne og alle oss søskenene er gift, har barn og eget hus. 

Anonymkode: 1f2b9...2b5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen var nok ikke sånn, før mannen var ute av bildet. Hun jobber garantert med å stabilisere seg etter et samlivsbrudd. I stedet for å henge ut sånne mennesker, bør man heller støtte og hjelpe.

Anonymkode: 7f1bc...e06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste akkurat om en jente som bor alene med 4 barn, minste har eget rom og hvor 3 av dem deler rom, og hun selv bor på stua. Tenker ikke andre på at man skal ha råd, plass, energi og tid til å ta seg av barnet om man en dag blir syk /ufør eller alene? Jeg stusser alltid på dette. 🤔

Klagde hun da? Sa hun selv at hun ikke maktet barna sine, ref trådtittelen? Eller er det noe du tenker for deg selv, basert på antall barn og rom?

Jeg har bodd med tre barn i en toromsleilighet, som fattig student. Det eneste "problemet" var plassen, resten maktet jeg helt fint. Prioriterte opplevelser og aktiviteter for barna med de pengene vi hadde, og siden jeg var yngre hadde jeg mye initiativ og energi. Lurer derfor litt på hva du har lest om denne damen. En "stakkars meg, vi har dårlig plass og får ikke dratt til syden"-artikkel, eller en artikkel om en mor som bor trangt med mange barn men ellers har det helt fint? Dårlig plass behøver ikke være synonymt med "makter ikke".

Nå er jeg for lengst ferdig utdannet, har fast jobb, mann som tjener godt og stort hus. Vil likevel ikke påstå barna har det så mye kvalitativt bedre enn før. Mindre bekymringer på meg, bare ;)  

Anonymkode: 701f3...f5c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Ikke alltid. Berit Nordstrand har 6 barn, og hun er lege.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Ikke alltid. Berit Nordstrand har 6 barn, og hun er lege.

Leger generelt ligger vel helt i øvre del av sjiktet når det gjelder antall barn. Kanskje de ikke har fått med seg hvordan prevensjon fungerer? :lol: 

Anonymkode: 701f3...f5c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo ikke planlegge for alt. Da jeg valgte å få barn, var jeg frisk, og gift med en flott mann. Og siden han hadde større ønske om barn enn meg, var jeg sikker på at han alltid ville stille opp for de. Jeg planla jo ikke for, hva om han dør, jeg blir syk osv. Da burde vi jo overhodet ikke fått barn. Vi fikk 2 barn, så ble jeg syk, han taklet det ikke, gikk fra oss, og ville ikke ha noe med barna sine å gjøre. Nå eier jeg min egen bolig med 4 soverom, så de har jo egne rom, og alt de trenger. Men siden jeg er syk, så har det jo virkelig vært noen tøffe år, hvor jeg har måtte ta meg av de alene. Og jeg har jo aldri hatt energi til meg selv, så jeg har jo ikke hatt noe liv. Men jeg har vært en god mor, og alltid vært der for barna. Og jeg trodde jo virkelig ikke noe av dette skulle skje. Men nå er ene barnet voksen, og det andre ikke så langt unna. Så nå er det ikke så slitsomt lenger. 

Anonymkode: 8f6dc...4bc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har et søskenbarn som alltid har ønsker seg jente, og med to gutter håper hun på å få en jente denne gangen. Selv om oppussing, økonomi, og trang plass er et problem valgte hun alikevel å få barn selv om samboer ikke ønsket flere. Jeg tror som kvinne er det et stort ønske om å få jente og gutt, eller et spesielt kjønn. Så kommer utfordringene og oppgavene i andre rekke. 

Anonymkode: c738d...295

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...