Gå til innhold

Hovne bein - hvordan bli kvitt det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig hovne bein. Det buler ut oppafor hælen, og er hovent ca. så langt opp på leggen som bildet viser. I tillegg er jeg hoven under beina. Legen mente det var dårlig backflow, uten at jeg vet helt hva det betyr og hvordan bli kvitt det. Har forsøkt med støttestrømper, men vet ikke hvor lenge man må bruke det for resultat? Det er ganske ubehagelig, og jeg kjenner det er dårlig plass i leddet slik at det blir ubehagelig å bøye ankelleddet. 
Noen som har hatt samme problem og blitt kvitt det? 

C1CC1854-5A5F-45D7-88EB-9F12D266D8A0.jpeg

Anonymkode: 8d2d9...ca8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt på støttestrømper rett før dette bildet er tatt? Bruker du støttestrømpene hver dag? 

Anonymkode: 9e4e6...25c

Skrevet

Hvis du skal ha effekt av støttestrømper så må du bruke de hver dag fra du står opp til du legger deg. De hjelper årene i beina med den backflowen som legen mistenker at er dårlig. Inni årene er det små klaffer som lukker seg etter som blodet strømmer oppover for å forhindre at det strømmer nedover eller blir liggende.. Noen ganger kan disse klaffene bli dårlige og blodet får problemer med å strømme oppover. Når blodet hoper seg opp nederst i beina så vil noe av væsken i blodet sive ut av årene og ut i det omkringliggende vevet og forårsake hevelse

Du kan prøve å sitte med beina høyt så ofte du kan, legge en pute under beina på natten, eller heve fotenden på senga slik at beina ligger høyere. Støttestrømper er veldig lurt. men først og fremst bør du jo finne årsaken til at beina hovner opp i utgangspunktet, så det underliggende problemet kan behandles.

AnonymBruker
Skrevet

Lipødem?

Anonymkode: eee42...e95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt på støttestrømper rett før dette bildet er tatt? Bruker du støttestrømpene hver dag? 

Anonymkode: 9e4e6...25c

Nei, har ikke hatt støttestrømper før bildet ble tatt. Det føles ikke ut som at støttestrømper fungerer noe særlig. Synes de strammer kun oppover leggene, og ikke i for/ankelområdet der hevelsene er. Mulig det hjelper likevel, men jeg vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Candiru skrev:

Hvis du skal ha effekt av støttestrømper så må du bruke de hver dag fra du står opp til du legger deg. De hjelper årene i beina med den backflowen som legen mistenker at er dårlig. Inni årene er det små klaffer som lukker seg etter som blodet strømmer oppover for å forhindre at det strømmer nedover eller blir liggende.. Noen ganger kan disse klaffene bli dårlige og blodet får problemer med å strømme oppover. Når blodet hoper seg opp nederst i beina så vil noe av væsken i blodet sive ut av årene og ut i det omkringliggende vevet og forårsake hevelse

Du kan prøve å sitte med beina høyt så ofte du kan, legge en pute under beina på natten, eller heve fotenden på senga slik at beina ligger høyere. Støttestrømper er veldig lurt. men først og fremst bør du jo finne årsaken til at beina hovner opp i utgangspunktet, så det underliggende problemet kan behandles.

Har en seng som jeg kan heve fotenden på, men synes ikke det har noen effekt.

Jeg har forsøkt i lange tider å finne årsaken, men virker ikke som at legene synes dette er noen stor sak og noe å bruke tid på. Ble utredet for revmatisme, men de fant ingenting i ryggen min, og da ble det ikke tatt MR av føttene. Har bedt om MR nå da.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lipødem?

Har vært inne på tanken selv etter mye googling, men de som har det får vel sånne «haremsbukse-ankler»? Det har ikke jeg. Håper inderlig at det ikke er det jeg har hvertfall....

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken BMI  eller høyde/vekt  har du?   Kan du legge ut et bilde av hele leggen opp til kneet? Hvordan er lårene? Hvor gammel er du cirka?

Anonymkode: 6860e...8c1

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken BMI  eller høyde/vekt  har du?   Kan du legge ut et bilde av hele leggen opp til kneet? Hvordan er lårene? Hvor gammel er du cirka?

Anonymkode: 6860e...8c1

165 høy, ca 70kg. Lårene er ok. Hoftene er det verre med. Er mellom 35-40 år.

AnonymBruker
Skrevet

Er nok enten lymfedrenasjen som er dårlig, eller som legen nevner; dårlig back-flow. Kan fikses med støttestrømper du bruker fra morgen til kveld og økt aktivitet.

Anonymkode: ba1dc...de0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan få sykt hovene føtter på sommeren når det er varmt. Har lurt på om det har vert lymfesystemet også. Fastlegen har ikke akkurat vert til noe hjelp, hun bare sa at det ene beine var litt mer hovent enn det andre, og det kunne være et negativt tegn... ok? 🤨 

Jeg prøvde å tørrfaste en periode.. tror det var 14 timer eller noe. Det var veldig bra for beina, så jeg tenker for min del at kanskje organene er litt overarbeida (jeg tar en del kosttilskudd og sånt som jeg trenger) ogI fjor så jobba jeg mye ute og var mye i aktivitet og da klarte jeg meg faktisk bra..

Ellers har jeg ikke noe konkret svar akkurat 🤷‍♀️

Anonymkode: 87164...0b6

AnonymBruker
Skrevet

Her er hele leggen

838E4092-C81D-4907-BC39-BCD4216327D3.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Er nok enten lymfedrenasjen som er dårlig, eller som legen nevner; dårlig back-flow. Kan fikses med støttestrømper du bruker fra morgen til kveld og økt aktivitet.

Anonymkode: ba1dc...de0

Synes ikke det hjelper nevneverdig med støttestrømper. De støtter oppover leggen, men føles som en vanlig sokk i selve foten der problemer er størst. Jeg har smerter i beina som gjør at jeg ikke klarer å verken stå eller gå over lengre tid. Har sykkel da, og det fungerer. Ekstremt kjedelig da jeg var særdeles aktiv før jeg fikk disse problemene...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan få sykt hovene føtter på sommeren når det er varmt. Har lurt på om det har vert lymfesystemet også. Fastlegen har ikke akkurat vert til noe hjelp, hun bare sa at det ene beine var litt mer hovent enn det andre, og det kunne være et negativt tegn... ok? 🤨 

Jeg prøvde å tørrfaste en periode.. tror det var 14 timer eller noe. Det var veldig bra for beina, så jeg tenker for min del at kanskje organene er litt overarbeida (jeg tar en del kosttilskudd og sånt som jeg trenger) ogI fjor så jobba jeg mye ute og var mye i aktivitet og da klarte jeg meg faktisk bra..

Ellers har jeg ikke noe konkret svar akkurat 🤷‍♀️

Hos meg er begge beina hovne. Tørrfaste, altså ikke drikke noe? Funket det? Men det er jo ikke en løsning som man kan benytte over tid? Tar ikke kosttilskudd. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg er begge beina hovne. Tørrfaste, altså ikke drikke noe? Funket det? Men det er jo ikke en løsning som man kan benytte over tid? Tar ikke kosttilskudd. 

Ja, noen av disse nevnte timene er jo mens man sover da.. prøvde bare å gå så lenge jeg kunne uten å drikke. Jeg sier ikke at det er en løsning, men det er litt interessant, fordi det som skjer under en tørrfaste er at nyrene og leveren får tid til å rense seg selv. Jeg vet allerede at jeg har høy leverakivitet, det har jeg blitt fortalt av legen, så det kan ha sammenheng med sånne ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden føttene dine ikke er berørt, og det begynner fra ankelen med en markant strek så hadde jeg ikke utelukket lipødem. Om det plager deg så kan du jo be om en time hos en spesialist. Jeg driver selv å lurer på om jeg har første stadiet av lipødem, men jeg har ikke vondter så det eneste som plager meg er kosmetisk. Har ikke oppsøkt noen lege, men driver å går ned i vekt for å se om det blir en endring på leggene, om du er overvektig så kan du jo prøve det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å gå litt lengre tur hver dag for å få i gang sirkulasjonen?

Anonymkode: 17dde...b8d

AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig. Var det sånn at legen bare la merke til det men ikke sa noe til behandling utenom støttestrømper?

Anonymkode: 17dde...b8d

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende du har lymfødem eller lipødem, men ikke forvent at fastlegen er noen ekspert på noen av delene. 

Anonymkode: 3de6f...a5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden føttene dine ikke er berørt, og det begynner fra ankelen med en markant strek så hadde jeg ikke utelukket lipødem. Om det plager deg så kan du jo be om en time hos en spesialist. Jeg driver selv å lurer på om jeg har første stadiet av lipødem, men jeg har ikke vondter så det eneste som plager meg er kosmetisk. Har ikke oppsøkt noen lege, men driver å går ned i vekt for å se om det blir en endring på leggene, om du er overvektig så kan du jo prøve det?

Har problemer også i beina. Mye væske under føttene. 
Håper for all del at det ikke er lipødem. 
Har ca 10 kg for mye, så kan jo selvfølgelig forsøke å gå ned i vekt og se om det forsvinner. Men det kjennes ut som væske og ikke fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...