Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør om råd her, da jeg ikke vet mine armer råd. 

vi har en gutt på 4år... han er aktiv og frisk, men ved legging slår det seg veldig galt. Vi har faste rutiner, vi har faste klokkeslett, men ungen blir aldri trøtt. Vi holder på i 3 timer vær dag få å legge han, og vi har prøvd ut alt av metoder virker det som. 
men er vi heldige sover han etter en time... men det er slitsom, det tærer på alt vi har... jeg er sliten og lei... 

Er det noen som har det likt? Eller har hatt det? Er det noen som har råd? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 timer siden, ylse skrev:

vi har en gutt på 4år... han er aktiv og frisk, men ved legging slår det seg veldig galt. Vi har faste rutiner, vi har faste klokkeslett, men ungen blir aldri trøtt. Vi holder på i 3 timer vær dag få å legge han, og vi har prøvd ut alt av metoder virker det som. 
men er vi heldige sover han etter en time... men det er slitsom, det tærer på alt vi har... jeg er sliten og lei... 

Hvordan legger dere han? Hva består rutinene av?

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, ylse said:

Jeg har det likt, men vår er bare 2 år da. Verdens herligste,men hun vil bare ikke sovne på kvelden. Hun er stort sett både blid og søt og tydelig trøtt, men ligger våken og tuller og leker og ruller i timesvis før hun sovner. Vi har prøvd alt av tips og råd og bla bla. Har hatt faste leggerutiner og begynte tidlig da hun alltid har vært vanskelig å få til å sove også som baby. En sjelden gang sovner hun fort, men da gjør vi ikke noe annerledes, vanligvis tar det 2-3 timer. Jeg tror hun har det etter meg,for jeg var lik og sliter fremdeles med å sovne i voksen alder. 

Kan ikke annet enn å sympatisere og si at det er viktig å avlaste hverandre og få hjelp av familie. 🤷

Anonymkode: c10b6...54b

AnonymBruker
Skrevet

Når legger dere? Vil anbefale å flytte leggetid nærmere da hun sovner. Hun er nok ikke trøtt/vant med å sovne før sent og det er en del av døgnrytmen. Når dere forhåpentligvis får henne til å sovne raskere (fordi hun legger seg sent), så kan dere gradvis flytte leggetiden tidligere ved å vekke 10 min før hun våkner om morgenen og legge 10 min før. Jeg har fått dette til å fungere på mine. det tar ukesvis å jobbe seg gjennom, men det er verdt det. 

Anonymkode: fb465...86b

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er aktivitetsnivået på dagtid? Får han tatt seg ut fysisk og beveget seg nok? Hvordan er det med skjerm på kvelden? Noen blir veldig våkne av skjermlys.

Anonymkode: c7add...f07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså - alt dette med og legge senere/tidligere, flytte leggetid gradvis, finne noe om funker, mye fysisk aktivitet, unngå skjerm,slutte å prøve og slappe av, bla bla - alt det her det er veldig standard  ting man jobber med altså :) når TS sier hun har prøvd alt blir alle sånne type råd veldig banale. 

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså - alt dette med og legge senere/tidligere, flytte leggetid gradvis, finne noe om funker, mye fysisk aktivitet, unngå skjerm,slutte å prøve og slappe av, bla bla - alt det her det er veldig standard  ting man jobber med altså :) når TS sier hun har prøvd alt blir alle sånne type råd veldig banale. 

Men dessverre kommer det ingen detaljer som kan hjelpe med å analysere situasjonen heller...
Da er det umulig å komme med råd utover standard egentlig.

Min første tanke er at det høres normalt ut, min 4-åring er heller ikke særlig klar for å legge seg - mener hun selv.
Men vi har aldri hatt trøbbel fordi vi alltid sitter med henne til hun sover. Vi leser bøker, snakker om dagen, noen dager sovner hun i sin seng på rommet sitt, ande kvelder vil hun legge seg i vår seng. Sistnevnte er best, da sover hun raskt og fint :) Men hun velger selv. 

Så, om TS feks forventer at barnet skal legge seg selv og at det er natta når de skrur av lyset og går ut av rommet (klassisk 80-talls strategi), så forstår jeg at legging tar 3 timer. Hadde det sikkert gjort her også - men det er ikke bra for barnet, det mister mye søvn etc. 

Men om det er umulig for barnet å sove tross mørkt rom, ligge inntil mamma/pappa etter en lang periode med å roe ned og få tømt hodet for tanker...så kanskje det kan være verdt å se i retning av om noe fysisk plager. Er barnet mett? Er kveldsmaten "riktig" i tid og mengde? Har barnet vært på do? Mi klarer ikke sovne om hun må tisse "litt", men gidder heller ikke si hun må tisse fordi hun ikke må masse. Så sliter hun med å sovne mer enn normalt tar vi en ekstra tur på do.

Men...uten å vite noe annet enn at legging er vanskelig - så er det umulig å komme med spesifikke tips å prøve ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange timer sover barnet hver natt? Alt mellom 10-14 timer er vel vanlig. Man kan ikke forvente at en 4-åring SKAL sove 12 timer hver natt f eks. 

Anonymkode: 3b5c7...83e

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, men da venter jeg i spenning på at du øser av din visdom. :) 

Anonymkode: c7add...f07

• Liker 1
Skrevet
På 17.5.2020 den 22.13, ylse skrev:

Her innførte jeg på mine noe som virket. Det var jeg som la våre barn inntil hun flyttet. Etterpå fikk jeg høre at hun ikke hadde det lett under leggingen av dem mens til meg gikk det veldig fint. 

Det er barnetv først så blir det kveldsmat etterpå der vi sitter enten foran tv eller bare rundt bordet. Hvis de satt rolig så kunne jeg rydde litt på kjøkkenet ellers satt jeg sammen med dem. 

Så kveldsstell med enten dusj eller vaskeklut. Her gjorde vi det morro med motorlyd og krasjlyd da vaskekluten styrtet enten i fjeset eller på rumpa. Labbene ble vasket sist. Barna lo mye av labber. 

Så var det tannbørsten sin tur. Nøye med den og når det spyttes ut i vasken så er det veldig viktig å se etter om vi ser Karius og Baktus eller noen biter av huset deres i vasken før det forsvant i sluket. 

Etterpå var det nattaklem til alle i huset inkl. de som evt. var på besøk. Ja det har med respekt å gjøre. Nøye med det.

På sengekanten fikk jeg sitte eller ligge alt etter hva passet best og de da lå sammen med meg mens jeg leste eventyr. Kjente spenningen i kroppene deres forsvant og de ble roligere. Etter eventyret spurte jeg alltid om det var noe de ønsket å prate om. For jeg innførte dette med å ta ting når de var roligere som på kvelden. Alle er roligere da. Så vi kunne ta opp ting som var bra og ting som ikke var så bra. Så fikk vi pratet om det og hvordan vi kunne løse det på best mulig måte slik at alle ble fornøyd. 

De positive tingene ble tatt opp for å bygge ennda mere selvtilit. 

Når vi prater slik er det viktig at du som forelder også kan innrømme at du har tatt feil innimellom. Ja for det hender også. Akkurat det vokser barn veldig på. Det at vi voksne også kan ta feil og må reparere etterpå. 

Så ble det nattaklem og litt lav musikk på etter barnas ønske i bakgrunnen. De sovnet etter 2 minutter glad og fornøyd. 

Tidligere på dagen hadde vi hatt en aktiv hverdag slik at de var slitne.

Det jeg merket meg her var at mor gjorde ikke slik. Hun lot de se tv og drive på med nettbrett. Kveldsstellet ble bare en fast kjedelig rutine og med det resultat av at barna ikke ville legge seg på kvelden. 

Drar du inn noen morro momenter så glemmer barna ofte at dette er kjedelig og det dårlige mønstret brytes. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt aller aller beste råd som du sikkert blir irritert av først, men kanskje kan være noe etterpå, om legging alltid har vært et problem,  hva kan du gjøre selv for at det ikke skal være et problem?   Hva med å endre mentaliteten din, endre deg seøv i stedetfor å endre barnet ( som er vanskelig, det har du erfart) Vi måtte bare endre oss selv her i heimen. Vi legger ungene litt seinere, typ kl 20-2030 nå(kl 19 er utopi), leser og forteller historier, snakker om dagen med hver sin utholdende unge. Kl 21 + sier vi at nå er det ikke mer snakking. Lyset er av, jeg sitter på stol ved senga og tar ftam mobilen. Surfer litt, ser en serie på lydløs.  Mellom 21-2130 sover de. Står opp kl 0630.  3 og 5 år.   Legging har bøott mye mer behagelig og en fin greie etter at vi sluttet å kjempe mot og prøve å få ungene til å passe inn i firkanten. 

Anonymkode: 89697...7fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...