Kassiopeia8 Skrevet 17. mai 2020 #1 Skrevet 17. mai 2020 Jeg er nå 31 uker gravid og har fått veldig stor mage hittil i svangerskapet. Til tross for at jeg har to måneder igjen, ser jeg egentlig høygravid ut og jeg har så langt gått opp 16 kg i svangerskapet - som jeg vet er det mange går opp totalt i svangerskapet. Dette lar seg ikke gå uoppmerksomt hen, og alle ser ut til å skulle kommentere min vektøkning og min mage. «Er du sikker på det ikke er to?», «Nå sprekker du vel snart», «Nå ser det ut som du skal tippe framover» er noen av kommentarene jeg får. Både av nærme venner og nær familie. Og jeg må si det sårer. Jeg tar meg selv ikke veldig høytidelig, og selv kan jeg og mannen min le og snakke om at jeg er blitt ganske svær, men dette går fint fordi han også daglig kommenterer hvor vakker jeg er. Min mor har hittil bare kommentert negativt på min vekt, og ikke EN gang sagt at jeg ser fin ut, har fin mage, stråler o.l. Hittil har jeg vært selvsikker og følt meg vakker, men nå begynner det å tære på. Er jeg virkelig så svær??? Og er det noe negativt?? Folk er da forskjellige, noen får små mager og andre store. Vektøkningen min har sikkert noe med kosthold å gjøre, men langt i fra alt. Jeg veide 56 kg før jeg ble gravid, og er under 1.60 høy. Har trent og holdt meg aktiv hele svangerskapet, og har langt i fra «spist for to». Det har nok blitt litt mye søtt innimellom, men jeg føler samtidig at jeg har gått jevnt og trutt opp i vekt hele svangerskapet, og det legger seg stort sett bare på magen som er hard og kulerund og en veldig fin gravidmage om jeg må si det selv. Jeg blir bare så oppgitt av dette utrolige kroppsfokuset. Jeg bærer tross alt et lite barn, og da er virkelig ikke midjemål det jeg ønsker at folk skal henge seg opp i. Måtte bare lufte litt frustrasjon... Er ikke så lett å ha et godt selvbilde når du plutselig er fritt vilt for alle. 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #2 Skrevet 17. mai 2020 Så sykt lek av slike tråder. Hva så? Du er stor ja. Det går over når baby kommer ut. Ro ned. Jeg l på meg 23 kg og fikk slike komentarer,men brydde meg virkelig ikke. Jeg er gravid. Anonymkode: 4ac4c...12b 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #3 Skrevet 17. mai 2020 Prøv å snu det til noe positivt. Ingenting er så vakkert som en skikkelig stor gravidmage. Jeg tok alltid slike kommentarer som komplimenter (ikke sikkert de alltid var det 🙈), elsket min store og flotte mage. Anonymkode: afea3...55b 5
kisskissbangbang Skrevet 17. mai 2020 #4 Skrevet 17. mai 2020 (endret) Jeg trur folk mener det som komplimenter, folk flest synes gravide kvinner er flotte. Jeg oppfattet alltid slike kommentarer som sagt i beundring eller undring, oppfatta aldri en ufin undertone. Når det er sagt er det selvfølgelig sært at gravide kvinner kropper er fritt vilt for alle, folk kommenterer jo uten skam overalt, selv helt ukjente mennesker. Forstår godt at man kan bli lei og sjølbevisst, men jeg trur som sagt at det nesten alltid er ment som noe positivt fra den som kommenterer. Endret 17. mai 2020 av kisskissbangbang 5
Heisenberg Skrevet 17. mai 2020 #5 Skrevet 17. mai 2020 ALLE gravid får kommentarer om magens størrelse. Enten så er det for liten eller så er den for stor. Vektoppgang har ingenting med det å gjøre. Det er jo ikke sånn at vektoppgang legger seg på magen når man er gravid og normalt slank som deg. Hadde noen sagt at «oi så stor rumpa di har blitt» hadde jeg skjønt om du reagerte. Jeg har vært gravid 5 ganger. Siste gangen så jeg høygravid ut fra 6 mnd. Babyen var en gigant. Om jeg hadde fått en tier for hver gang noen spurte om jeg var sikker på at det ikke var to kunne jeg utbetalt boliglånet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #6 Skrevet 17. mai 2020 Jeg tror også at kommentarer på gravidmager oftest er ment som komplimenter, men de du nevner høres ut som (litt dårlige?) forsøk på å være morsom. Jeg fikk også mye kommentarer på magen. Den var over gjennomsnittet stor, og så nok ekstra stor ut fordi jeg er lav (1.55). Egentlig syntes jeg stort sett det var koselig. Men jeg fikk både hyggelige kommentarer ala "åj, det var en stor og flott mage" og ting som "du må ikke bøye deg, da tipper du og kommer ikke opp igjen". Sistnevnte var stort sett fra nære venner/familie, og jeg ble ikke såret, men det var begrenset hvor morsomt jeg syntes det var enkelte dager. Jeg fikk flere kommentarer om at babyen måtte være stor, og at jeg ville få problemer med fødselen. Det likte jeg ikke, for jeg ble engstelig av det (jeg har født en litt liten og en ganske stor baby, og begge deler gikk bedre enn disse personene fryktet). Sånn generelt lar jeg være å kommentere at mager er store eller små selv, jeg kjenner flere som syns akkurat det har vært plagsomt pga. komplekser eller bekymringer. Men jeg sier gjerne "for en flott mage". Anonymkode: 299eb...f24 1
Daria Skrevet 17. mai 2020 #7 Skrevet 17. mai 2020 En jeg kjenner fikk knapt synlig mage i det hele tatt og syntes det var leit at ingen kommenterte magen. Uansett hva man sier risikerer man at den gravide tar det ille opp, og sier man ikke noe er det også feil. De færreste som kommenterer en gravidmage gjør det for å være slemme og negative, det er et forsøk på å vise interesse, enten fordi man genuint bryr seg eller fordi man føler at det er forventet. Noen uttrykker seg mer klønete enn andre - i enhver sammenheng - men det er jo ikke ment som kritikk av den gravide. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #8 Skrevet 17. mai 2020 Folk er så ekle, og noen mister fullstendig sosiale antenner når de snakker med gravide. Selv hadde jeg svigerfar som ble veldig klåfingret da jeg gikk høygravid. Måtte bare gi han klar melding til slutt, om at nå holder du deg lang unna! Anonymkode: b4c1a...594 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #9 Skrevet 17. mai 2020 Jeg har lagt på meg over 20 kilo og har igjen 2 mnd til fødsel. For ofte slike kommentarer og jeg synes det bare er artig. Ikke ta det for inn på deg du er jo tross alt gravid 🤰 hvem bryr seg hvor stor man blir. Anonymkode: 1d69f...656 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #10 Skrevet 17. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har lagt på meg over 20 kilo og har igjen 2 mnd til fødsel. For ofte slike kommentarer og jeg synes det bare er artig. Ikke ta det for inn på deg du er jo tross alt gravid 🤰 hvem bryr seg hvor stor man blir. Anonymkode: 1d69f...656 En del bryr seg ja, første svangerskap gikk jeg opp 23 kg og hadde gigamage, nå har jeg gått opp 10 kg og har en liten og søt mage, får høre at "nå er du fin" "så liten og søt mage du har nå", fikk ALDRI høre det med første, ikke så lett å få slikt slengt i ansiktet da man har slitt med spiseforstyrrelser da man var yngre. Anonymkode: 1da18...02c 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #11 Skrevet 17. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så sykt lek av slike tråder. Hva så? Du er stor ja. Det går over når baby kommer ut. Ro ned. Jeg l på meg 23 kg og fikk slike komentarer,men brydde meg virkelig ikke. Jeg er gravid. Anonymkode: 4ac4c...12b Er faktisk veldig mange det ikke går over hos.. Jeg begynte ikke å gå nedover før etter 2 år. Anonymkode: 97070...307
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #12 Skrevet 17. mai 2020 Jeg har hatt mye fostervann med mine barn, barna er normalvektige men magen blir stor! Ikke som en tvillingmage da, men allikevel. Siste svangerskap fikk jeg kommentarer som "nå er det ikke lenge igjen" og da var det to måneder igjen. Og da er det noen som ler og andre blir sjokkerte og lurer på hvordan jeg skal orke det. Jeg synes ikke det var hverken koselig eller motiverende, følte meg mer latterligjort. Forstår ikke hvorfor folk skal kommentere sånn... Anonymkode: e8a0c...463 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #13 Skrevet 17. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En del bryr seg ja, første svangerskap gikk jeg opp 23 kg og hadde gigamage, nå har jeg gått opp 10 kg og har en liten og søt mage, får høre at "nå er du fin" "så liten og søt mage du har nå", fikk ALDRI høre det med første, ikke så lett å få slikt slengt i ansiktet da man har slitt med spiseforstyrrelser da man var yngre. Anonymkode: 1da18...02c Dessverre så er ingen svangerskapet like, noen ganger blir man større mens andre ganger mindre. Du bærer et barn du skal ikke tenke så mye på hvor stor du er! Så lenge du er sunn og frisk Men jeg skjønner godt hva du mener. Anonymkode: 1d69f...656
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #14 Skrevet 17. mai 2020 Jeg ble gigantisk siste svangerskapet. Virkelig! Folk som ikke kjente meg så godt kunne si «Åhh nå er det ikke lenge igjen eller?» og titte ned på magen. Hehe, 3 måneder til termin sa jeg. «Åhh ja» (med unaturlig høyt tonefall) «det er ikke lenge igjen da». Jeg lo godt inni meg, hvordan de trodde jeg kunne føde på dagen og så var det langt unna. Men så og si alle prøvde å snakke det bort uten å kommentere kropp. Fikk lite kommentarer at jeg var SÅ DIGER. Var et par stykker med litt dårlige antenner, men det var greit, jeg så de ikke mente vondt med det. Så jeg tror noen er litt uheldige og er blandet mange som kommenterer ubetenksomt at man er så stor! Og jeg hadde syntes det hadde vært slitsomt om mange rundt meg skulle snakke og mene så mye om min kropp som din Ts. Gravid eller ei, mye mas om kropp er ikke spesielt morsomt. Anonymkode: 3cab5...811
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #15 Skrevet 17. mai 2020 Hvorfor er det negativt å få stor mage når man er gravid? Det fineste som finnes er jo babymager. Like fine i alle fasonger, store som små! 😊 Anonymkode: c8e15...bf0 2
Hadley Skrevet 17. mai 2020 #16 Skrevet 17. mai 2020 Skjønner ikke hvorfor folk gidder kommentere magen til gravide? Jeg går utifra at den gravide sammen med legen vet best selv hvordan det går med henne, så jeg har ingenting å si eller kommentere. Det er mulig de ikke mener å erte eller være slem, men som en nøytral person som ser utenfra, virker de slik for meg. "JEG ble ikke SÅ feit som deg når jeg var gravid! Hva feiler det deg???!" Og det skulle ikke overraske meg. Damer elsker å konkurrere om utseendet, spesielt når det gjelder kropp og vekt. Og når de har blitt gamle nok til å bli mødre: graviditet og hvordan du er som mor. Og post-fødsel kropp. Uansett. Du kan kan kutte ut disse meggene fra livet ditt. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #17 Skrevet 17. mai 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så sykt lek av slike tråder. Hva så? Du er stor ja. Det går over når baby kommer ut. Ro ned. Jeg l på meg 23 kg og fikk slike komentarer,men brydde meg virkelig ikke. Jeg er gravid. Anonymkode: 4ac4c...12b Hvorfor kommentere om du skal være negativ? Hun er ikke ute etter det. Er jo ikke rart hun tar det til seg, stakkars jente. Anonymkode: 4a209...9ee 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #18 Skrevet 17. mai 2020 Alle legger på seg forskjellig, og jeg er sikker på at du stråler, og er helt nydelig som gravid! Jeg hadde snakket med de rundt meg om at det er sårt da slike ting blir sagt.. Det er IKKE greit! Ønsker deg bare godt, og håper du får et fantastisk svangerskap videre og masse lykke til med babyen da den kommer! (Må si jeg er litt misunnelig - er veldig babysyk😅) Anonymkode: 4a209...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #19 Skrevet 17. mai 2020 Her er hva jeg svarte (ganske kort) når folk kommenterte at magen var stor: «Nei, det stemmer ikke. Jeg har nettopp vært på kontroll og den er akkurat som den skal være.» Det er rett og slett frekt å kommentere andres kropp, gravid eller ei. Anonymkode: 7c4f4...a19 6
Curlyme Skrevet 17. mai 2020 #20 Skrevet 17. mai 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: En del bryr seg ja, første svangerskap gikk jeg opp 23 kg og hadde gigamage, nå har jeg gått opp 10 kg og har en liten og søt mage, får høre at "nå er du fin" "så liten og søt mage du har nå", fikk ALDRI høre det med første, ikke så lett å få slikt slengt i ansiktet da man har slitt med spiseforstyrrelser da man var yngre. Anonymkode: 1da18...02c Beklager,men hvis du sliter med spiseforstyrrelser og forsatt hr det i baktankene når du er gravid burde du ikke blitt gravid. Kroppen forandrer seg som bare det under svangerskapet og her skal man ikke tenke på hvor svær man har blitt. Her bør baby være br 1 prioritet,ikke hvor stor liten mage du har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå