AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #1 Skrevet 17. mai 2020 Hva tenker dere om det? jeg blir tvunget av min mor på å spare 150 000 for bryllupet mitt for å kunne gifte meg. Hun bidrar med ingen hjelp jeg er glad i et bryllup med en dags feiring som vil koste meg ca 70 000 kroner. Noe jeg syntes er greit med tanke på at det er mange gjester. Vi har store familier. (Ca 100 gjester) jeg ønsker bare en dags feiring og bli ferdig med bryllup! Er ikke noe særlig glad i oppmeksomhet, har type angst og vet ikke hvorfor men bryllups feiring har aldri vært så stor drøm for meg! jeg føler meg dritt lei av at jeg må gi moren min 8000 kroner i mnd fast av lønnen min + ha ansvar for å spare til bryllup. Hun mener jeg ikke trenger å gifte meg hvis jeg ikke har nok penger fordi det er «tabu» at vi gjør det «fattig» hva tenker dere? (i vår kultur må vi gifte for å kunne bo sammen..) er derfor bryllup skjer.! Anonymkode: 0024b...d4d
Yoshi Skrevet 17. mai 2020 #2 Skrevet 17. mai 2020 Nå skjønner jeg ikke helt. Det er ikke normalt at foreldre betaler for bryllup lenger. Hvorfor gir du pengene til din mor? Sett de inn på egen konto og ha et bryllup du vil ha. 10
DMS Skrevet 17. mai 2020 #3 Skrevet 17. mai 2020 Dine pengar, ditt liv, ditt (og vordande ektemann) brullaup. 300’ på brullaup er galskap (spesielt om ein betalar sjølv 😁) 11
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #4 Skrevet 17. mai 2020 54 minutter siden, DMS skrev: Dine pengar, ditt liv, ditt (og vordande ektemann) brullaup. 300’ på brullaup er galskap (spesielt om ein betalar sjølv 😁) Jepp. Enig Anonymkode: 0024b...d4d
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #5 Skrevet 17. mai 2020 Hvilket land, eller i det minste, verdensdel er du fra? Du bor i Norge, du må ikke forholde deg til tradisjoner som passer best langt inn i forrige årtusen. Skal du betale 150 000kr for å være miserabel i ditt eget bryllup?? Ikke vær offer for din egen feighet. Dette er din dag og ditt valg. Anonymkode: 95a9d...550 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #6 Skrevet 17. mai 2020 Litt underforstått at det er en annen kultur? Har du funnet kunne i ditt liv eller må du gifte deg med en mann fra samme kultur? Si nei til more din. Si at du vil heller sette av disse pengene til bolig oløf at du vil evt ha et lite bryllup når den dagen kommer. Cluet er kommunikasjon. Anonymkode: e0235...701
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #7 Skrevet 17. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Litt underforstått at det er en annen kultur? Har du funnet kunne i ditt liv eller må du gifte deg med en mann fra samme kultur? Si nei til more din. Si at du vil heller sette av disse pengene til bolig oløf at du vil evt ha et lite bryllup når den dagen kommer. Cluet er kommunikasjon. Anonymkode: e0235...701 Omg. Unnskyld skrivefeil. Litt mye vin 😅😅 Anonymkode: e0235...701 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #8 Skrevet 17. mai 2020 Er du ikke voksen og bor i et fritt land. Dere kan kjapt gifte dere hos byfogden og blåse i hva andre mener, og investere de 300tusen i en fin kåk Anonymkode: 689e4...d9b 1
Trolltunge Skrevet 17. mai 2020 #9 Skrevet 17. mai 2020 Om din mor er så opptatt av tradisjoner vet hun også godt at det er tradisjonelt at det er foreldrene, ikke er bruden selv, som skal betale for et slikt bryllup. Ønsker hun det får hun spare. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #10 Skrevet 17. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket land, eller i det minste, verdensdel er du fra? Du bor i Norge, du må ikke forholde deg til tradisjoner som passer best langt inn i forrige årtusen. Skal du betale 150 000kr for å være miserabel i ditt eget bryllup?? Ikke vær offer for din egen feighet. Dette er din dag og ditt valg. Anonymkode: 95a9d...550 Pakistansk kultur. Hvor det er fest maks 2 dager.. Anonymkode: 0024b...d4d
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #11 Skrevet 17. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt underforstått at det er en annen kultur? Har du funnet kunne i ditt liv eller må du gifte deg med en mann fra samme kultur? Si nei til more din. Si at du vil heller sette av disse pengene til bolig oløf at du vil evt ha et lite bryllup når den dagen kommer. Cluet er kommunikasjon. Anonymkode: e0235...701 Jeg fant denne mannen selv. men familien hans er også ganske kulturell. men jeg vil ikke ha det på den måten. Det vil Heller ikke gutten egentlig nå som det er corona har vi muligeht til å gifte oss billig ved å ta mindre fest. Men moren min ødelegger alt Anonymkode: 0024b...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #12 Skrevet 17. mai 2020 24 minutter siden, Trolltunge skrev: Om din mor er så opptatt av tradisjoner vet hun også godt at det er tradisjonelt at det er foreldrene, ikke er bruden selv, som skal betale for et slikt bryllup. Ønsker hun det får hun spare. Vet. Anonymkode: 0024b...d4d
nå_er_nok Skrevet 17. mai 2020 #13 Skrevet 17. mai 2020 Deg selv kontra moren din sitt bryllup? Ditt liv kontra moren din sitt? 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #14 Skrevet 17. mai 2020 Gift dere på Rådhuset og si det blir fest etter korona også "glemmer" dere festen, eller det blir aldri tid. Har du fått med deg hvor mye dritt Abid Raja sto i, ovenfor familien sin og pakistanere da han valgte seg sin egen kone fra en annen kaste? Er helt enig med han at tradisjonelle innvandrere blir ikke modernisert før barna tør å ta et oppgjør med undertykkende kultur. Eller har du tenkt å la skam- og tabukulturen følge deg og dine evt fremtidige barn også? Her er det kun din feighet som stopper deg. Strengt, men sant. Anonymkode: 95a9d...550 10
Yoshi Skrevet 21. mai 2020 #15 Skrevet 21. mai 2020 Henger meg på den med å dra "koronakortet" og så "glemme" festen etterpå. Men vil samtidig si at norske mødre kan være like pain in the ass når det kommer til bryllupsplanlegging. Jeg håper jeg aldri blir en slik mor som vil bestemme ting i mine barns bryllup. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #16 Skrevet 21. mai 2020 Du er en voksen kvinne og du bor i et fritt land. Hvis du og mannen din ønsker det enkelt Er det opp til dere. Jeg skjebner det er vanskelig med kultur, men det er ikke moren din som bestemmer dette. Bor hun i Norge? Anonymkode: d36be...e25
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #17 Skrevet 21. mai 2020 Det er vanskelig for oss som ikke kjenner kulturen og familien å gi råd. Og at råd som "bare flytt" eller "bare gift deg" er veldig meningsløse i din situasjon, da det kan føre til konflikt og brudd med en hel familie og omgangskrets. Har du noen i samme miljø du kan snakke med? Noen som kan nå litt inn til moren din kanskje? Klarer du å bruke Korona-situasjonen til å gjennomføre en rask vielse på rådhuset nå, med lovnad om fest "neste år" (som så glir litt ut i sanden)? Anonymkode: 64271...55b 1
Drizzt Skrevet 21. mai 2020 #18 Skrevet 21. mai 2020 (endret) På 17.5.2020 den 23.51, AnonymBruker skrev: Gift dere på Rådhuset og si det blir fest etter korona også "glemmer" dere festen, eller det blir aldri tid. Har du fått med deg hvor mye dritt Abid Raja sto i, ovenfor familien sin og pakistanere da han valgte seg sin egen kone fra en annen kaste? Er helt enig med han at tradisjonelle innvandrere blir ikke modernisert før barna tør å ta et oppgjør med undertykkende kultur. Eller har du tenkt å la skam- og tabukulturen følge deg og dine evt fremtidige barn også? Her er det kun din feighet som stopper deg. Strengt, men sant. Anonymkode: 95a9d...550 Enig med dette her. 100% enig. Gjør du som din mor og familie sier, krever og forventer, er du bare med på å videreføre noe både du og dine fremtidige barn kommer til å mistrives med og denne ukulturen tar aldri slutt. Du er i Norge. Du er fri til å velge hvordan ditt bryllup skal være og hvordan du bruker pengene dine. Jeg vil aldri bruke så mye penger på bryllup. Vårt bryllup var bare 1 dag med 20 gjester, kun nærmeste familie, og vi betalte totalt 65.000 alt inkludert. Selv det var for mye for min del, men vi satset på god mat og der gikk regningen opp. Har dere 300.000 disponible penger, bruk dem som egenkapital for å kjøpe egen bolig istedet for bryllup du ikke kommer til å trives i. Eller reise på bryllupsreise neste år. Er bryllupet for deg og ditt kommende ektefelle eller for familien din og for å vise velstand? Er du myndig? Da kan du sette pengene i din egen sparekonto og ikke gi dem til din mor. Din mor har ingenting med dine penger å gjøre. Her må det tas oppgjør med ukultur og skikk som ikke hører hjemme i Norge og Europa for øvrig. Endret 21. mai 2020 av Drizzt 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå