AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #81 Skrevet 17. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal man være den eneste idioten i et familieselskap som ikke vil sitte til bords med de andre?? Anonymkode: f1ed3...5c6 Ja om man vil være den eneste idioten som ikke får besteforeldrene inn på sykehuset med korona og pustevansker så. Anonymkode: 9e878...287 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #82 Skrevet 17. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det bare i Oslo folk skriver om? For jeg kjenner meg ikke igjen i at folk er uforsiktig. Men Norge er vel bare Oslo da?! Anonymkode: c363e...3b5 nei her er det i stavanger. Puljer på ungdommer sånn 20mann som er tett i tett og tydelig beruset både ute på gaten og innendørs på fest (sett via åpent vindu pga støy). Anonymkode: 9e878...287 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #83 Skrevet 17. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Klart den gjelder fortsatt, men 2 metersregelen er erstattet med en meter, mens minsteavstanden burde økes til 20 meter om funn av virus var avgjørende. Det tryggeste er fremdeles fullstendig portforbud av lang varighet, samt forbud mot en hver fysisk kontakt, også innen familien. Anonymkode: 3d1a1...9ac enig Anonymkode: 9e878...287
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #84 Skrevet 17. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: enig Anonymkode: 9e878...287 rettelse: enig, men selvfølgelig mor og far og små barn som bor hjemme (babyer og småunger) må jo ha fysisk kontakt som vanlig. Men alle andre familiebånd der bør det være null toleranse. Anonymkode: 9e878...287
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #85 Skrevet 18. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men vi lever heller ikke i en verden der alle er smittsomme. Påstanden jeg kom med var at viruset ikke smitter på magisk vis fra noen som ikke har smitten. I det utsagnet har jeg ikke sagt noe om de som har smitten og viruset er i inkubasjonstiden, eller ikke har symptomer eller noe som helst. Jeg skrev at viruset ikke smitter fra noen som ikke har smitten. De som ikke har smitten har ikke viruset. Har du ikke viruset kan du heller ikke smitte noen. DET var min påstand. At noen kan motsi det er for meg en gåte. Det er du/dere (gidder ikke sjekke koder) andre som kommer med hypotetiske liksomtilfeller her. Jeg har skrevet at viruset ikke smitter fra noen som ikke har smitten. Og det står jeg ved. Har man ikke viruset kan man heller ikke smitte noen! Anonymkode: d478b...35a Selvfølgelig kan du det. Hvis du klemmer noen som er smitta eller intuberer dem eller de gnir snørr og tårer på genseren din, kan du fint smitte nestemann du klemmer, intuberer eller har på fanget mens de griner og snørrer. Det skal faktisk ikke så mye til en gang. Hvis du tar på en melkekartong noen som er smittet har tatt på uten at du vasker henda etterpå, kan du smitte svigermor når du overrekker henne en kaffekopp en time senere. At du og mange andre voksne mennesker ikke har forstått at covid-19 smitter uten å måtte bli hosta på av en smittet eller måtte tungekysse med dem, skremmer meg. Anonymkode: 8ae22...d83 2
Gjest Lasox Skrevet 18. mai 2020 #86 Skrevet 18. mai 2020 (endret) 6 timer siden, Citpensacola skrev: Tipper smittebølge nr 2 kommer ganske snart nå, og slik alle idiotene har oppført seg i dag vil det nok bli mye smitte. Virker som om en del folk tror at viruset har forsvunnet, men så er jo folk flest idioter også, man kan vel ikke forvente seg for mye. Utifra det jeg har hørt fra venner, bekjente og det har sett tidligere når jeg var i byen for en stund siden så tror jeg, dessverre du har rett. Familien min blant annet er ille. Det er nesten slik at dem har latterliggjort meg bare fordi jeg følger smittevernloven. Totalt respektløst med tanke på ettersom dem vet jeg er i risikogruppa, men tydeligvis mange som glemmer det. Har personlig isolert meg på hytta, og her blir jeg inntil videre. Det blir garantert en ny bølge snart med tanke på hvor mange mennesker som tror viruset har forsvunnet ettersom det har vært i samfunnet en stund. Bestevenninnen min blant annet var på kjøpesenteret igår for å kjøpe seg klær (hun var nødt til det pga. størrelsen til klærne er så forskjellig på damer og trengte sommerklær) og hun ble sjokkert over hvor få som faktisk tok hensyn til smittevernloven. Skremmende. Kan ikke tenke meg at at det er noe annerledes igår (17. mai). Sett flere bilder der hvor folk er tett-i-tett i store familiemengder og video under der hvor de fulgte etter diger båt som om dem skulle ha hatt "barnetog" så jeg stadig fulle båter. Tenker ikke folk over at en av de kan være smittebærer og kan smitte over hele familien med covid-19 og de som er i risikogruppa kan risikere å dø? Jeg orker ikke å ha det på skuldrene mine om jeg skulle ha smittet besteforeldrene mine slik at de dør av det. Er innstilt på at jeg må være på hytta minst til 2021. Plager meg ikke. Syns det er bare kjipt at det er så få som tar hensyn til smittevernloven. Inntil videre så blir jeg bare å ha besøk av 3 familiemedlemmer som jeg vet er forsiktige og tar hensyn til smittevernloven og tre venner som også tar hensyn til loven. De andre nekter jeg. Endret 18. mai 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #87 Skrevet 18. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan du det. Hvis du klemmer noen som er smitta eller intuberer dem eller de gnir snørr og tårer på genseren din, kan du fint smitte nestemann du klemmer, intuberer eller har på fanget mens de griner og snørrer. Det skal faktisk ikke så mye til en gang. Hvis du tar på en melkekartong noen som er smittet har tatt på uten at du vasker henda etterpå, kan du smitte svigermor når du overrekker henne en kaffekopp en time senere. At du og mange andre voksne mennesker ikke har forstått at covid-19 smitter uten å måtte bli hosta på av en smittet eller måtte tungekysse med dem, skremmer meg. Anonymkode: 8ae22...d83 Du kan jo ikke smitte noen hvis du ikke har smitten i deg eller på deg Anonymkode: 8ac9a...032 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #88 Skrevet 18. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Klart den gjelder fortsatt, men 2 metersregelen er erstattet med en meter, mens minsteavstanden burde økes til 20 meter om funn av virus var avgjørende. Det tryggeste er fremdeles fullstendig portforbud av lang varighet, samt forbud mot en hver fysisk kontakt, også innen familien. Anonymkode: 3d1a1...9ac Tenk å være så bitter fordi man ikke har venner, kjæreste eller barn, at man ønsker å ødelegge alle familier i hele landet... Anonymkode: 6e8cb...a4b 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #89 Skrevet 18. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange som ikke bryr seg, ja. Var på kjøpesenteret på lørdag, og det var stapp fullt. Folk så seg ikke for og hasta bare forbi uten å tenke over avstand. Jeg jobber i skolen, og der gir mange av elevene blaffen også. Lekeslåss, klynger, venter ikke på tur. Folk er lei. Anonymkode: 502c1...f9c Akkurat det du sier om skolen, stemmer på skolen jeg jobbet på også. Vgs elever som holder på som før. Så da tenker jeg at når ledelsen gir faen gir jeg faen. Gidder ikke å bruke energien min på å kjefte på halvgamle voksne. Anonymkode: 3a3ec...82a 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #90 Skrevet 18. mai 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Det går jo nedover overalt, og her i Norge også til tross for straks en måned med mer åpning. Det får meg til å lure på om det ikke er såå fryktelig smittsomt og ulikt andre virus som man fikk inntrykk av i starten? Jeg mener , til vanlig så har man jo ikke slike regimer som vi har hatt nå med vasking og spriting av alt overalt og avstand osv men man har en slags normal hygiene uten å tenke over det for hver ting man har berørt osv. hva tenker folk? Anonymkode: 8ac9a...032 Hvis du ser hvordan hygiene er i andre land, så vil du forstå hvordan smitte er et problem. Var en asiatisk turist på et offentlig toalett en gang jeg så at etter å ha gjort nummer 2, vasket han bare den 1 ene hånden med bittelitt såpe. Hele seansen tok ca. 2-4 sekunder... aldri sett noen vaske hender slik, men når f.eks. Sør-Koreas helsedepartement må lage en ''hvordan vaske hender''-video, så kanskje andre land ikke er like oppdratt som oss? Jeg har vasket hender i 20 sekunder siden før korona også f.eks. Anonymkode: fe035...7df 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #91 Skrevet 18. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan du det. Hvis du klemmer noen som er smitta eller intuberer dem eller de gnir snørr og tårer på genseren din, kan du fint smitte nestemann du klemmer, intuberer eller har på fanget mens de griner og snørrer. Det skal faktisk ikke så mye til en gang. Hvis du tar på en melkekartong noen som er smittet har tatt på uten at du vasker henda etterpå, kan du smitte svigermor når du overrekker henne en kaffekopp en time senere. At du og mange andre voksne mennesker ikke har forstått at covid-19 smitter uten å måtte bli hosta på av en smittet eller måtte tungekysse med dem, skremmer meg. Anonymkode: 8ae22...d83 Da har man jo viruset. Man er ikke smittet selv, enda, men man har viruset på seg. Faen klarer folk ikke å lese eller? Jeg har poengtert så mange ganger nå. På en fest med 100 stykker og INGEN HAR VIRUSET. Ingen er smittet, ingen er i inkubasjonstid, ingen har noen sinne vært i nærheten av viruset, alle er 100% smittefrie for Covid-19. Da kan man ikke bli smitta uansett hvor nærme og intim man er! 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men vi lever i en verden der nesten alle KAN være smittsomme, og vi kan ikke vite hvem. Det eneste vi kan vite sikkert er at noen er det, for det kommer fortsatt nye tilfeller hver dag. Det er fordi det er en meningsløs selvfølgelighet som ikke har noen relevans for den virkelige verden. Anonymkode: 8a22d...6e0 Nei, det er ikke det. Jeg diskuterer ikke bare i denne tråden. Jeg har sagt flere ganger at "uten kontakt med viruset så kan man ikke bli smittet". Jeg har sagt det på flere forskjellige måter, jeg har forklart nøye hva jeg mener. Jeg har overforklart sikkert 15 ganger bare i denne tråden, og fortsatt så kommer folk og diskuterer at "jo man kan bli smitta blablabla". NEI, man kan ikke det dersom det ikke er smitte i det gitte tilfellet det er snakk om! Og nesten alle kan ikke være smittsomme. Svært få faktisk kan være og er smittsomme. Antall bekreftet smittede er nå på rett over 8000. Av de leste jeg at over 7000 er friske igjen. Det er da, av bekreftede smittetilfeller, ca. 0,00019% som er smittsomme. Det reelle tallet er nok noe høyere, men smittefaren er ganske (veldig) langt fra stor. Anonymkode: d478b...35a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #92 Skrevet 18. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt gjør det det! Disse snørrungene sitter ved siden av oss andre på tog og buss. De tar på saker og ting på butikken osv. Vi lever ikke i hver vår boble, men i et samfunn. Noen egoistiske drittunger fører til ordentlige menneskers innleggelser og dødsfall. Anonymkode: f1ed3...5c6 Ok, så du setter deg for nærme dem på bussen da eller? Bruk maske, vask hender 100 ganger om dagen, klin sprit over alt du tar på. Så går det nok bra. Og viktigst av alt, hold deg mest mulig isolert. Hvis du vil at samfunnet skal gjøre det så får du gå foran med et godt eksempel. Anonymkode: 8cf34...6f6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #93 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenk å være så bitter fordi man ikke har venner, kjæreste eller barn, at man ønsker å ødelegge alle familier i hele landet... Anonymkode: 6e8cb...a4b Det er helt tydelig at det er en del av de blant tiltaksfreakene her inne ja. Virker som de er bittre over at andre mennesker koser seg, og har sosial omgang. Jeg tror mange av de som ønsker fullstendig nedstenging er sånne som sitter fullstendig nedstengt fra før av og hater samfunnet. Nå har de endelig muligheten til å føle seg normale fordi alle andre blir forsøkt tvunget til å oppføre seg som dem. Anonymkode: 8cf34...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #94 Skrevet 18. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men generelt hvis man ser på verden og Norge så synker det totale antallet. Syns det er interessant å tenke på om det ikke er så ekstremt smittsomt som de skulle ha det til i begynnelsen. Hvis man ser på andre virus og lignende så blir man jo ikke smitta av å stå ved siden av noen eller sitte i samme bil eller ved å ta på varer i butikken. Så hvorfor skulle dette være så annerledes? Er det det vi ser nå-at det ikke er så veldig mye annerledes eller mer smittsomt? Anonymkode: 8ac9a...032 Det øker i mange land utenfor vest-Europa. Spesielt i land med få tiltak og lite testing, eller der tiltak ble sent iverksatt. Jeg er ikke så sikker på at naboen min er enig i at det ikke er spesielt smittsomt. 3.mars (før tiltakene) møtte han en tilreisende kollega på restaurant, 10.mars var han sengeliggende med covid-19. Ingen klemmer eller håndtrykk ble delt, de satt bare rett overfor hverandre i et par timer. Du kan ikke sammenligne med andre virus slik du gjør. Dette er sars-cov2, som har sine spesifikke egenskaper. Det smitter lettere enn noen virus, og vanskeligere enn andre. Uten tiltak har den et r-tall på rundt 2.5-3 (hver smittet smitter ca 3 andre). Anonymkode: f9153...d03
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #95 Skrevet 18. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det øker i mange land utenfor vest-Europa. Spesielt i land med få tiltak og lite testing, eller der tiltak ble sent iverksatt. Jeg er ikke så sikker på at naboen min er enig i at det ikke er spesielt smittsomt. 3.mars (før tiltakene) møtte han en tilreisende kollega på restaurant, 10.mars var han sengeliggende med covid-19. Ingen klemmer eller håndtrykk ble delt, de satt bare rett overfor hverandre i et par timer. Du kan ikke sammenligne med andre virus slik du gjør. Dette er sars-cov2, som har sine spesifikke egenskaper. Det smitter lettere enn noen virus, og vanskeligere enn andre. Uten tiltak har den et r-tall på rundt 2.5-3 (hver smittet smitter ca 3 andre). Anonymkode: f9153...d03 Det du sier her gir ikke mening med mindre hundretusenvis av folk i Norge har hatt det allerede. Hvis det hadde smittet så lett så hadde det florert av det allerede. Det gjør det ikke. Anonymkode: 8cf34...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #96 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det du sier her gir ikke mening med mindre hundretusenvis av folk i Norge har hatt det allerede. Hvis det hadde smittet så lett så hadde det florert av det allerede. Det gjør det ikke. Anonymkode: 8cf34...6f6 Fordi det raskt ble iverksatt tiltak som gikk på sosial distansering. Enhver aksjon får en reaksjon. Anonymkode: f9153...d03 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #97 Skrevet 18. mai 2020 14 hours ago, Emilie2019 said: Sammenligner du det å spise sjokolade med korona....? Hittill så er det vel egentlig en sammenligning som setter ting i perspektiv - hvis man ser antall dødsfall relatert til fedme, og antall koronadødsfall. Faktisk. Ikke at jeg tror det var den opprinnelige meningen nødvendigvis. Anonymkode: 591c8...9e8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #98 Skrevet 18. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo ikke smitte noen hvis du ikke har smitten i deg eller på deg Anonymkode: 8ac9a...032 ???? Det er jo nettopp det som blir sagt! Hvis du tar på et dørhåndtak som noen med smitten har tatt på, så kan du få smitten på hånda di (og deretter i ansiktet, på klærne og alle andre ting du tar i før du vasker hendene), og smitte videre. Anonymkode: b2bed...53a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #99 Skrevet 18. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: ???? Det er jo nettopp det som blir sagt! Hvis du tar på et dørhåndtak som noen med smitten har tatt på, så kan du få smitten på hånda di (og deretter i ansiktet, på klærne og alle andre ting du tar i før du vasker hendene), og smitte videre. Anonymkode: b2bed...53a https://www.nettavisen.no/nyheter/sa-fort-kan-koronaviruset-spre-seg-pa-en-restaurant/3423968649.html Anonymkode: f9153...d03
Gjest Lasox Skrevet 18. mai 2020 #100 Skrevet 18. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ser hvordan hygiene er i andre land, så vil du forstå hvordan smitte er et problem. Var en asiatisk turist på et offentlig toalett en gang jeg så at etter å ha gjort nummer 2, vasket han bare den 1 ene hånden med bittelitt såpe. Hele seansen tok ca. 2-4 sekunder... aldri sett noen vaske hender slik, men når f.eks. Sør-Koreas helsedepartement må lage en ''hvordan vaske hender''-video, så kanskje andre land ikke er like oppdratt som oss? Jeg har vasket hender i 20 sekunder siden før korona også f.eks. Anonymkode: fe035...7df Jeg ble opplært til å vaske opptil 30 sekunder på kokkelinja, men må innrømme at jeg hadde blitt sløv med det de siste årene at det har holdt til mellom 15-20 sekunder, men etter pandemien har jeg gått tilbake til 30 sekunder. Vanskelig og få det til helt grundig på 20 sekunder, men det kan jo være smak og behag. Tommeltottene alene tar jo en del sekunder. Better to be safe then sorry.
Anbefalte innlegg