AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #61 Skrevet 17. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er så lite smitte i Norge at dette er nok helt ufarlig. En eventuell liten økning i dag er ubetydelig på sikt. Anonymkode: 5ebc8...aa1 I kombinasjon med reduksjonen i tlltak kan i dag fort bli startskuddet for en ny økning. Som denne tråden viser er det nok av idioter som tror at viruset på magisk vis har blitt ufarlig og sluttet å smitte siden myndighetene reduserer kravene. Uten tiltak fikk vi opp mot en tidobling av smittede per uke, så uavhengig av hva myndighetene sier må alle ta mye mer hensyn enn vanlig for at ikke det skal øke i det hele tatt. Anonymkode: 8a22d...6e0 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #62 Skrevet 17. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk må faktisk lære seg å respektere å holde avstand, og at noen av gode grunner har mer fokus på smittevern Anonymkode: 1a165...61f Da er det vel bare for de som har gode grunner til å holde avstand å gjøre det? Gjør det deg noe om noen andre sitter tett slik at de evt. smitter hverandre? Anonymkode: 8cf34...6f6 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #63 Skrevet 17. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som denne tråden viser er det nok av idioter som tror at viruset på magisk vis har blitt ufarlig og sluttet å smitte siden myndighetene reduserer kravene. Nei, vi tror bare at viruset ikke smitter på magisk vis fra noen som ikke har smitten. Anonymkode: d478b...35a 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #64 Skrevet 17. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det vel bare for de som har gode grunner til å holde avstand å gjøre det? Gjør det deg noe om noen andre sitter tett slik at de evt. smitter hverandre? Anonymkode: 8cf34...6f6 Selvsagt gjør det det! Disse snørrungene sitter ved siden av oss andre på tog og buss. De tar på saker og ting på butikken osv. Vi lever ikke i hver vår boble, men i et samfunn. Noen egoistiske drittunger fører til ordentlige menneskers innleggelser og dødsfall. Anonymkode: f1ed3...5c6 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #65 Skrevet 17. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, vi tror bare at viruset ikke smitter på magisk vis fra noen som ikke har smitten. Anonymkode: d478b...35a Men det smitter fra de som har den uten å ha symptomer, som i praksis har samme effekt. Anonymkode: 8a22d...6e0 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #66 Skrevet 17. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det smitter fra de som har den uten å ha symptomer, som i praksis har samme effekt. Anonymkode: 8a22d...6e0 Det er ca. ingen som har smitten akkurat nå. Folk flest tar forholdsregler hver eneste dag. I og med at det er ca. ingen som har smitten akkurat nå så er også sjansen for å møte på disse ca. ingen ganske liten. Man får ikke smitten uten å være i kontakt med noen som faktisk er smittet. Om jeg hadde vært på fest med 100 stykker i dag og ingen av de var smittet så hadde det ikke hatt noe å si fra eller til om jeg tungekyssa med alle! Jeg hadde fortsatt ikke blitt smitta. Ikke av Covid-19 i hvert fall. Anonymkode: d478b...35a 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #67 Skrevet 17. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å ta en titt på andre pandemier. Pleier å gå litt tid mellom hver bølge. Ingen vet når neste bølge kommer. Men når FHI estimerer at under 1% av befolkningen har hatt smitte, så er det rimelig sannsynlig at vi får en bølge til eller flere. 99% har nå da ikke beskyttelse mot covid 19 og ikke har vi vaksine. Det skal lite til da for nye bølger. Mange sier at det er bare litt over 230 døde i Norge av corona og at det ikke er mye.Hvis det er på under 1% av befolkningen, hva skjer hvis feks 50% er smittet etter vinteren?? Vel det kan bli en heftig høst/vinter i vente i verste fall. Anonymkode: 015c0...7ad "Andre pandemier" - altså svartedauden? Ja den må jo være enda mer relevant å sammenligne med.... Under tvil kan vel svineinfluensaen tas med, men den var jo en flopp. Med 2 1/2 tidligere eksempler har man jo kjempegrunnlag for generaliseringer. Anonymkode: d4054...716
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #68 Skrevet 17. mai 2020 1 time siden, Villfisker skrev: Rødt kjøtt har faktisk en god del næring. Man trenger ikke kutte det ut. Sjokolade er heller ikke feil av og til. Det gjør livet hyggeligere med noen godbiter i hverdagen Poenget er vel ikke hva som er på og av fy-lista til enhver tid, men risiko vs livskvalitet. Anonymkode: d4054...716 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #69 Skrevet 17. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Man får ikke smitten uten å være i kontakt med noen som faktisk er smittet. Om jeg hadde vært på fest med 100 stykker i dag og ingen av de var smittet så hadde det ikke hatt noe å si fra eller til om jeg tungekyssa med alle! Jeg hadde fortsatt ikke blitt smitta. Ikke av Covid-19 i hvert fall. Anonymkode: d478b...35a 100 stykker og alle hadde akkurat testet seg for Covid-19 slik at de kunne vite at ikke de var syke uten symptomer? Ingen holdt kjeft om milde symptomer de antok var forkjølelse fordi de ville på fest? Det er jo fantastisk. Eller driver du som vanlig og dikter opp fakta? Anonymkode: 8a22d...6e0 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #70 Skrevet 17. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 100 stykker og alle hadde akkurat testet seg for Covid-19 slik at de kunne vite at ikke de var syke uten symptomer? Ingen holdt kjeft om milde symptomer de antok var forkjølelse fordi de ville på fest? Det er jo fantastisk. Eller driver du som vanlig og dikter opp fakta? Anonymkode: 8a22d...6e0 Nei! Jeg snakker om 100 stykker som ikke har smitten. Ikke hypotetiske liksomtilfeller der noen potensielt sett hadde smitten. Jeg snakker om 100 stykker som ikke har smitten. Ingen av de er smitten. Ingen av de 100 har viruset. Ingen er smittet og viruset er i dvale. Ingen er smittet og er i inkubasjonstid. Alle på festen er smittefrie. INGEN har Covid-19. Sjansen for å bli smittet er da *trommevirvel* = 0. Det er ikke å dikte opp fakta å si at man ikke blir smittet dersom man kliner med 100 stykker som ikke har smitten. Ingen smitte = ingen smitte = ingen mulighet for å bli smittet. Anonymkode: d478b...35a 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #71 Skrevet 17. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei! Jeg snakker om 100 stykker som ikke har smitten. Ikke hypotetiske liksomtilfeller der noen potensielt sett hadde smitten. Anonymkode: d478b...35a Det er bare i et hypotetisk liksomtilfelle du kan vite sikkert at ingen av 100 på en fest er smittet. Anonymkode: 8a22d...6e0 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #72 Skrevet 17. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er bare i et hypotetisk liksomtilfelle du kan vite sikkert at ingen av 100 på en fest er smittet. Anonymkode: 8a22d...6e0 Det er ikke poenget. Poenget er at du kan ikke bli smittet med mindre du er i nærheten av noen som har viruset. (eller tar på ett eller annet med viruset på eller sånn, men da har jo noen med smitten allerede vært der) Man kan ikke bli smittet der det ikke finnes smitte! Anonymkode: d478b...35a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #73 Skrevet 17. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er ikke poenget. Anonymkode: d478b...35a Jo, det er hele poenget. Vi lever ikke i hypotetiske liksomtilfeller. Anonymkode: 8a22d...6e0 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #74 Skrevet 17. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er hele poenget. Vi lever ikke i hypotetiske liksomtilfeller. Anonymkode: 8a22d...6e0 Nei, men vi lever heller ikke i en verden der alle er smittsomme. Påstanden jeg kom med var at viruset ikke smitter på magisk vis fra noen som ikke har smitten. I det utsagnet har jeg ikke sagt noe om de som har smitten og viruset er i inkubasjonstiden, eller ikke har symptomer eller noe som helst. Jeg skrev at viruset ikke smitter fra noen som ikke har smitten. De som ikke har smitten har ikke viruset. Har du ikke viruset kan du heller ikke smitte noen. DET var min påstand. At noen kan motsi det er for meg en gåte. Det er du/dere (gidder ikke sjekke koder) andre som kommer med hypotetiske liksomtilfeller her. Jeg har skrevet at viruset ikke smitter fra noen som ikke har smitten. Og det står jeg ved. Har man ikke viruset kan man heller ikke smitte noen! Anonymkode: d478b...35a 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #75 Skrevet 17. mai 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det vel bare for de som har gode grunner til å holde avstand å gjøre det? Gjør det deg noe om noen andre sitter tett slik at de evt. smitter hverandre? Anonymkode: 8cf34...6f6 Hvis andre sitter tett og smitter hverandre så blir det mer smitte og sjansen for at JEG blir smitta øker. Så JA, det angår meg i høyeste grad. Anonymkode: c363e...3b5 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #76 Skrevet 17. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men vi lever heller ikke i en verden der alle er smittsomme. Anonymkode: d478b...35a Nei, men vi lever i en verden der nesten alle KAN være smittsomme, og vi kan ikke vite hvem. Det eneste vi kan vite sikkert er at noen er det, for det kommer fortsatt nye tilfeller hver dag. 5 minutter siden, AnonymBruker said: DET var min påstand. At noen kan motsi det er for meg en gåte. Det er du/dere (gidder ikke sjekke koder) andre som kommer med hypotetiske liksomtilfeller her. Jeg har skrevet at viruset ikke smitter fra noen som ikke har smitten. Anonymkode: d478b...35a Det er fordi det er en meningsløs selvfølgelighet som ikke har noen relevans for den virkelige verden. Anonymkode: 8a22d...6e0 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #77 Skrevet 17. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis andre sitter tett og smitter hverandre så blir det mer smitte og sjansen for at JEG blir smitta øker. Så JA, det angår meg i høyeste grad. Anonymkode: c363e...3b5 En kan aldri vite at noen ikke er smittsomme, derfor er avstandsregelen hensiktsmessig. Så lenge viruset er påvist 20 meter unna en person, er dette avstanden mellom mennesker som burde være anbefalt som minsteavstand. Anonymkode: 3d1a1...9ac 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #78 Skrevet 17. mai 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke poenget. Poenget er at du kan ikke bli smittet med mindre du er i nærheten av noen som har viruset. (eller tar på ett eller annet med viruset på eller sånn, men da har jo noen med smitten allerede vært der) Man kan ikke bli smittet der det ikke finnes smitte! Anonymkode: d478b...35a Poenget er jo at man ikke vet hvor mange som er smittet. Du kan ikke si at det nesten ikke er smitte i Norge, når kun 216 000 av 5 millioner er testet. Anonymkode: b2bed...53a 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #79 Skrevet 17. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er jo at man ikke vet hvor mange som er smittet. Du kan ikke si at det nesten ikke er smitte i Norge, når kun 216 000 av 5 millioner er testet. Samtidig er antall innlagte og antall døde lave. Anonymkode: 43fbb...efe
Snowbrigade Skrevet 17. mai 2020 #80 Skrevet 17. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går jo nedover overalt, og her i Norge også til tross for straks en måned med mer åpning. Det får meg til å lure på om det ikke er såå fryktelig smittsomt og ulikt andre virus som man fikk inntrykk av i starten? Jeg mener , til vanlig så har man jo ikke slike regimer som vi har hatt nå med vasking og spriting av alt overalt og avstand osv men man har en slags normal hygiene uten å tenke over det for hver ting man har berørt osv. hva tenker folk? Anonymkode: 8ac9a...032 Det betyr bare at det vi gjør virker. At alle tiltakene inkl bedre hygiene og ekstra avstand gjør at gradvis gjenåpning av samfunnet har vært trygt. Såklart er viruset smittsomt, men jo færre som er smittet, jo mindre eksplosiv er smitten. Sverige har jo hatt tiltak de også, og vi har hatt mye tiltak her tross gradvis gjenåpning. Eksponentiell vekst er vanskelig å forstå, men det er jo det man har sett i noen land - når det først går galt går det veldig galt. Billigere å sette på bremseklossen og dermed ikke måtte ha tiltakene så lenge. Det er det man ser nå, at fordi vi har så få tilfeller og noen veldig effektive tiltak, så kreves ikke de hardeste tiltakene mer. At ting går bra i norge og endel andre steder er på grunn av tiltakene. Litt håpløst at ingen skjønner at hvis en pandemi går bra, så er det fordi tiltakene virker, ikke fordi tiltakene var overdrevne... viruset er ikke frykelig ulikt andre virus, men det er mer smittsomt enn de fleste virus samtidig som det er noe dødelig, og den kombinasjonen er åpenbart veldig skummel og kan føre til overbelastning av helsevesen med de katastrofale følgene det har. 1
Anbefalte innlegg