AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #1 Skrevet 17. mai 2020 Har lyst til å gjøre ytterdøra og området rundt litt triveligere. Tidligere eier har ikke akkurat stelt så fint med eiendommen. Hva kan jeg gjøre her? Og er det dyrt/styrete å få nytt dørhåndtak til ytterdøra? Og en ting til - taket utenfor er også skittent. Bor i blokk. Prøvde med både klut og svamp, men det var ikke optimalt. Hva er beste verktøy her? Tusen takk for svar! Anonymkode: 24040...125
newman01 Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Rustne hengsler kan byttes. Kjøp noen nye hengsler i A2 eller A4 rustfritt/syrefast stål. Vent på en godværsdag og hekt av døra og bytt. Taket er ikke så lett å uttale seg om, siden det er ukjent om det er takstein, glass, plast eller annet materiale som skal rengjøres. Enkleste er nok å finne en egnet såpe og en skrubb, og gå hardt til verks.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, newman01 skrev: Rustne hengsler kan byttes. Kjøp noen nye hengsler i A2 eller A4 rustfritt/syrefast stål. Vent på en godværsdag og hekt av døra og bytt. Taket er ikke så lett å uttale seg om, siden det er ukjent om det er takstein, glass, plast eller annet materiale som skal rengjøres. Enkleste er nok å finne en egnet såpe og en skrubb, og gå hardt til verks. Takk for svaret. Hvordan vet jeg om jeg skal ha A2 eller A4 i hengsler? Og hva med dørhåndtaket? Anonymkode: 24040...125
newman01 Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 40 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan vet jeg om jeg skal ha A2 eller A4 i hengsler? Kommer an på hvor mye du har lyst til å betale... Du har galvanisert fra før, de er grisebillige. A2 er såkalt rustfritt, men riktig ord er egentlig rusttregt (stain less). A4 er syrefast, og holder seg blank og fint i år etter år, selv i svømmehaller og brygger.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, newman01 skrev: Kommer an på hvor mye du har lyst til å betale... Du har galvanisert fra før, de er grisebillige. A2 er såkalt rustfritt, men riktig ord er egentlig rusttregt (stain less). A4 er syrefast, og holder seg blank og fint i år etter år, selv i svømmehaller og brygger. Ok! Men dette har jeg ikke peiling på. Vet nesten ikke hva jeg Googler etter. Har du noen mulighet til å legge ved en link til noe som passer til min dør og som ikke er av verste (men ikke nødvendigvis beste og dyreste) kvalitet? ☺️ Hadde satt stor pris på hjelpen. Anonymkode: 24040...125
newman01 Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 (endret) http://www.sorboindustribeslag.no/home/IboxServlet?p=IXS479&OPT=ADD&LVL2=20100266 Her har du mange forskjellige. Husk å finne en med dimensjoner som passer din dør. Løftehengsel heter den typen du har (siden du løfter døra av/på hengslene) Endret 18. mai 2020 av newman01 2
newman01 Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Og hva med dørhåndtaket? Det er også bare å kjøpe nytt og bytte. Bare sørg for at det er samme type med samme dimensjoner. Kjedelig å måtte bytte hele innmaten i låskassa i døra bare fordi man har kjøpt feil festetype på håndtaket. Eller at man må ha det nye dørhåndtaket bakfrem... Eller opp-ned. Mål tykkelsen på døra for å finne ut hvor lang senterbolten til dørhåndtaket må være Er du veldig usikker skrur du ut håndtaket og tar det med på butikken (Biltema, Maxbo, Byggmax, Bauhaus osv). Husk å la kone/samboer være hjemme mens du er i butikken, siden døra ikke kan lukkes/låses mens dørhåndtak og låskasse er skrudd ut... Endret 18. mai 2020 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 3 minutter siden, newman01 skrev: Det er også bare å kjøpe nytt og bytte. Bare sørg for at det er samme type med samme dimensjoner. Kjedelig å måtte bytte hele innmaten i låskassa i døra bare fordi man har kjøpt feil festetype på håndtaket. Eller at man må ha det nye dørhåndtaket bakfrem... Eller opp-ned. Mål tykkelsen på døra for å finne ut hvor lang senterbolten til dørhåndtaket må være Er du veldig usikker skrur du ut håndtaket og tar det med på butikken (Biltema, Maxbo, Byggmax, Bauhaus osv). Husk å la kone/samboer være hjemme mens du er i butikken, siden døra ikke kan lukkes/låses mens dørhåndtak og låskasse er skrudd ut... Hehe! Godt råd på slutten der. Ser for meg at det kunne gått galt. Tusen takk for gode svar ☺️ Anonymkode: 24040...125 1
halap Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 Hengsler: hva med å forsøke å polere de opp. Med fin stålull. Og sette de inn med bilpolish eller litt olje. Det kan være at det gir greit resultat. Jeg tviler på at de som besøker deg fokuserer på hva slags hengsler du har. Har du pen beplantning, vil det ta oppmerksomheten til de som ringer på hos deg😁 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 2 timer siden, halap skrev: Hengsler: hva med å forsøke å polere de opp. Med fin stålull. Og sette de inn med bilpolish eller litt olje. Det kan være at det gir greit resultat. Jeg tviler på at de som besøker deg fokuserer på hva slags hengsler du har. Har du pen beplantning, vil det ta oppmerksomheten til de som ringer på hos deg😁 Sant det! Hadde jo vært supert hvis jeg faktisk kunne vaske dem. Men som du sier, ingen krise uansett Bare en litt overivrig førstegangseier her... Anonymkode: 24040...125 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå