Gå til innhold

Lettstelte planter som jeg kan kjøpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på til hagen, vet dere om lettstelte planter som jeg kan kjøpe og plante i krukker og blomsterkasser? Veldig dårlig på alt grønt 😅 første år med hage! 

Anonymkode: 2e5e4...99f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du kan kjøpe noen virkelig store krukker og fylle dem med såkalt surjord, kan du plante rhododendron. De er stauder, dvs de lever i mange år og blomstrer år etter år. I tillegg beholder de bladene om vinteren og er dermed grønne hele året og har derfor en viss dekorativ effekt høst og vinter også. En fordel å skyve pottene under tak før det verste høstregnet, sånn at ikke pottejorda er klissvåt når kuldegradene kommer og jorda bunnfryser til en stor isklump. 

Passer man på dette, vil de kunne leve og vokse i mange år i krukke, og glede deg år etter år. De kan blomstre veldig rikt på forsommeren (østlandet i alle fall), og den finnes i flere farger; enten røde, hvite, gule, lilla eller rosa blomster. Min personlige favoritt er hvit rhododendron, de er nydelige i blomstringsperioden.

De er veldig lettstelte, så lenge du gir dem surjord. De vil også ha en egen plantegjødning for surjordplanter, det finnes å få kjøpt.

Vil du ha ettårige blomster, altså slike som varer bare en sommer, kan jeg anbefale Spanske Margeritter. De finnes i f.eks hvit, rosa, lilla og gule. Alle er fine, lettstelte og blomstrer rikt hele sommeren om du passer på å "dead heade" dem, dvs knipe av visne blomsterhoder underveis, så det springer opp nye. Hvis du ikke kniper av visne blomsterhoder på blomstene dine, begynner planten å sette frø og bruker all sin energi på det istedenfor å blomstre videre.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stemorsblomst klarer til og med håpløse meg ånholde liv i ipotte fra mars tilmoktober, så det er min beste anbefaling!

Ellers er mange urter ganske lette å holde, som gressløk, oregano, persille og rosmarin, de overlever stort sett sesongen.  

stauder har jeg ikke forsøkt meg på i potte enda dog. 

Anonymkode: ab468...fe0

AnonymBruker
Skrevet

Lettstelt i krukke er vel så avhengig av krukken som av planten! Kjøp ei svær krukke og gjør skikkelig arbeid med drenering/vannreservoar/jord og litt gjødsel gjennom sesongen, så er mye relativt lettstelt :)

Anonymkode: 0775f...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Million skrev:

Hvis du kan kjøpe noen virkelig store krukker og fylle dem med såkalt surjord, kan du plante rhododendron. De er stauder, dvs de lever i mange år og blomstrer år etter år. I tillegg beholder de bladene om vinteren og er dermed grønne hele året og har derfor en viss dekorativ effekt høst og vinter også. En fordel å skyve pottene under tak før det verste høstregnet, sånn at ikke pottejorda er klissvåt når kuldegradene kommer og jorda bunnfryser til en stor isklump. 

Passer man på dette, vil de kunne leve og vokse i mange år i krukke, og glede deg år etter år. De kan blomstre veldig rikt på forsommeren (østlandet i alle fall), og den finnes i flere farger; enten røde, hvite, gule, lilla eller rosa blomster. Min personlige favoritt er hvit rhododendron, de er nydelige i blomstringsperioden.

De er veldig lettstelte, så lenge du gir dem surjord. De vil også ha en egen plantegjødning for surjordplanter, det finnes å få kjøpt.

Vil du ha ettårige blomster, altså slike som varer bare en sommer, kan jeg anbefale Spanske Margeritter. De finnes i f.eks hvit, rosa, lilla og gule. Alle er fine, lettstelte og blomstrer rikt hele sommeren om du passer på å "dead heade" dem, dvs knipe av visne blomsterhoder underveis, så det springer opp nye. Hvis du ikke kniper av visne blomsterhoder på blomstene dine, begynner planten å sette frø og bruker all sin energi på det istedenfor å blomstre videre.

Nei, rhododendron er ikke stauder. De er busker. 

Ellers har du mange gode forslag og tips. :) 

Anonymkode: 4109c...2b1

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på til hagen, vet dere om lettstelte planter som jeg kan kjøpe og plante i krukker og blomsterkasser? Veldig dårlig på alt grønt 😅 første år med hage! 

Anonymkode: 2e5e4...99f

Det er veldig viktig å velge planter som trives der de skal stå. Er det mye skygge/sol? Blir vannet liggende etter regn eller blir det fort tørt igjen? Hvis man velger riktig plante til riktig sted er veldig mye gjort.

Anonymkode: 4172c...2c6

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig viktig å velge planter som trives der de skal stå. Er det mye skygge/sol? Blir vannet liggende etter regn eller blir det fort tørt igjen? Hvis man velger riktig plante til riktig sted er veldig mye gjort.

Anonymkode: 4172c...2c6

Dette er viktig og jeg lærte det den harde vegen da jeg for et par år siden ville lage jungelfølelse i solveggen og gikk bananas med diverse store, grønne planter jeg syntes ga den rette looken. At f.eks. Arekaplame og Monstera ikke tåler å så i sterkt, direkte sollys hele dagen hadde ikke jeg fått med meg og noen dager senere var jeg ulykkelig eier av flere planter med brunsvidde blader. (Dette var den særs solrike og varme sommeren 2018.)

Nå sørger jeg for å lese meg opp på hvilke forhold plantene mine trives best i så jeg velger rett plante til rett plass.

Anonymkode: 00fe1...948

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt noen store, frostfrie krukker, og plantet ulike typer hosta/bladliljer. De holder seg år etter år. Trives i skygge, og tåler en god del regn. På solsiden, har jeg ettårige sommerblomster i krukke: potterose, petunia og spansk margaritt. De klarer seg greit, bare jeg plukker av visne blomster og ser til at de ikke tørker ut. Utover det kan det fungere ganske greit med falske planter ute. Har noen store fra ikea som fyller opp og holder seg år etter år.

Anonymkode: e5ebb...0a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...