Gå til innhold

Når det ikke står parkering forbudt: kan jeg parkere der da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt meg bil, men har ikke plass til å parkere der jeg bor. Like ved er det en åpen plass som ikke blir brukt. Det er på et nedlagt verksted, og det bor ingen der. Det er liksom en slags bakgård som ikke er synlig fra veien eller noe. Jeg har derfor parkert bilen min på denne plassen. Den er ikke i veien for noen. Innkjørselen er ikke stengt og det står ikke noe skilt om parkering forbudt eller adgang forbudt der. 

I går fikk jeg en melding på telefonen fra en som sier han eier stedet. Han ber meg om å flytte bilen min da den står ulovlig parkert uten avtale. Han sier også at han vil fjerne den for min regning hvis jeg ikke flytter meg innen i morgen.

Kan han gjøre det? Jeg sto jo der i god tro. Hvordan skulle jeg vite at det ikke var lov når det ikke er stengt der og ikke noe skilt?  Og hvor i all verden skal jeg liksom parkere nå? 

Anonymkode: 5be1d...345

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt meg bil, men har ikke plass til å parkere der jeg bor. Like ved er det en åpen plass som ikke blir brukt. Det er på et nedlagt verksted, og det bor ingen der. Det er liksom en slags bakgård som ikke er synlig fra veien eller noe. Jeg har derfor parkert bilen min på denne plassen. Den er ikke i veien for noen. Innkjørselen er ikke stengt og det står ikke noe skilt om parkering forbudt eller adgang forbudt der. 

I går fikk jeg en melding på telefonen fra en som sier han eier stedet. Han ber meg om å flytte bilen min da den står ulovlig parkert uten avtale. Han sier også at han vil fjerne den for min regning hvis jeg ikke flytter meg innen i morgen.

Kan han gjøre det? Jeg sto jo der i god tro. Hvordan skulle jeg vite at det ikke var lov når det ikke er stengt der og ikke noe skilt?  Og hvor i all verden skal jeg liksom parkere nå? 

Hvor du skal parkere? Ditt problem.

Selvfølgelig kan du ikke parkere fritt på annen manns eiendom. 

• Liker 9
Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke parkere på privat eiendom uten tillatelse. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sett at du hadde parkeringsplass utenfor huset, og du kom hjem og en annen hadde parkert der. Ville du tenkt at det var ok, siden du ikke hadde satt opp skilt med parkering forbudt?

Anonymkode: 0e97a...326

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kjører inn på en eiendom så er det jo en grunneier , uansett om det bor noen der eller ikke. Du ser veldig godt om det er en offetnlig plass eller ikke. Privat eiendom har du ikke lov å parkere på. Uansett om det er nedlagt verksted så eier jo vedkommende eiendommen. Ja han kan nekte deg og han kan taue deg vekk. Det er ikke en kommunal plass, da ville det nok garantert vært merket. Så du ,å nok flytte bilen din asap

Anonymkode: 0a45c...d3a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det med hvor du skal parkere burde du kanskje ha tenkt på før du kjøpte deg bil . Du kan jo eventuelt spørre han vedkommende om du kan leie en plass så du kan stå der 

Anonymkode: 0a45c...d3a

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det er en sannsynlighet for at noen andre enn deg eier tomten, så kan du ikke bare parkere der uten tillatelse. Det er ikke slik at bileiere er sikret parkeringsplass utenfor sin bolig. I store byer kan det noen steder bli langt å gå hjem etter at man har parkert bilen. Du får sjekke om det finnes parkeringsplass eller garasje til leie eller salgs i nærheten. Inntil da må du benytte deg av andre parkeringsmuligheter.

• Liker 2
Skrevet

Som innlegg 6 sier.... dette burde du tenkt på før du kjøpte deg bil, hvor du kan parkere den lovlig.

Ellers synes jeg det var en god idè å spørre han som eier tomten om du kan få betale en sum for å få lov til å stå der hver måned. Spør. Det skader ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, parkere i bakgård i god tro fordi den ikke er skiltet ja! 

Selvfølgelig må du flytte bilen. Det er privat eiendom. Men du kan, som flere andre nevner, spørre om dere kan komme til en avtale. 

Anonymkode: d90d3...814

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hørt om jeg fikk leie parkeringsplass.

Anonymkode: 9d039...fdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her: takk for svar. Jeg skal spørre grunneieren om jeg kan få leie parkeringsplass der jeg står. Håper han går med på det. 

AnonymBruker
Skrevet

TS; tok du ikke lappen i Norge? Du lærer hvordan og hvor du kan parkere i teorien.... Kanskje du ikke bør kjøre bil?

Anonymkode: ad1c1...ccb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...