Gå til innhold

Gammel og tunghørt mor, jeg mister tålmodigheten...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mor som er over 80 og ekstremt tunghørt. Hun har høreapparat, som jeg har sørget for at hun fikk. Hun gidder ikke bruke dem. Jeg må besøke henne hver dag og hun vil stadig at jeg skal komme på middag. Når jeg da kommer inn døra står stort sett tv'n på full guffe og hun gjør ikke antydning til å dempe lyden, høreapparatene ligger i eska. Konsekvent. De blir ikke tatt frem før jeg blir irritert, ikke lengre orker å stå der og rope og går. Dette har vart i mer enn to år og jeg klarer ikke lengre å holde tålmodigheten med henne. I dag, 17.mai, når man skal kose seg som en familie, var en av dagene jeg til slutt sprakk da Sissel Kyrkebø gaulet i vei på tv'n i gud vet hvor mange desibel. Det endte med at jeg gikk mens hun satt og gråt... Hun er mye alene men jeg har prøvd å få henne ut og med på aktiviteter, hun vil ikke. Hun har taxikort men vil ikke bruke det uten at jeg er med. Hun ringer sjelden og aldri til noen heller, bare venter at andre skal ta kontakt med henne. Jeg kjenner meg elendig og har konstant dårlig samvittighet men jeg takler ikke mer med henne. 

Jeg måtte bare få dette ut, det finnes ingen gode råd som kan hjelpe ettersom hun selv ikke vil. Skal prøve å mote meg opp og dra tilbake etterhvert... Jeg har mest lyst til å gråte selv, det føles som et fangenskap, hun legger hele ansvaret for hvordan hun har det på meg. 

Anonymkode: f2c5e...b51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv et brev til henne. Det trenger hun ikke høreapparatet til, og du trenger ikke gjenta deg selv eller rope. Skriv akkurat det du føler, at enten må hun begynne og bruke høreapparatet når hun venter besøk, eller så er din tålmodighet slutt. Du kan fint skrive at du orker ikke lenger stå og rope til en så tunghørt person, det sliter deg ut og er sinnsykt irriterende i tillegg når du vet hun har hjelpemidlene tilgjengelig.

Skriv til henne!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk, kanskje kan det hjelpe, iallefall en stund. 

AnonymBruker
Skrevet

Faren min ble født med dårlig hørsel, og i det siste har det forverret seg (han er snart 60). Han har apparat på begge ørene, men de gir ikke optimal hørsel. Det hender det er mye lyd og han ikke får noe med seg, da har vi et "sier det etterpå" - tegn. Og jeg må ofte gjenta hele setninger, og si det høyere andre gang, som er slitsomt. Hvis det er høy lyd på TVen, som han liker (og trenger), så tar jeg fjernkontrollen og skrur ned eller muter helt, før jeg en gang begynner å snakke. Jeg sender heller meldinger enn å ringe han. Jeg klager aldri, men behandler han med respekt, da han til tross for dette handikappet er den beste, tryggeste, mest lojale og familiekjære personen jeg har kjent, og jeg er så glad at han var min pappa og ingen andre sin.

Et familiemedlem er ufyselig mot han, blir sur når de må gjenta seg, sukker og orker seg, himler med øynene, om de må gjenta setningen så sies den i en skikkelig sur tone - og denne personen har kjent min far i over 30 år...  Jeg kunne seriøst banke noen for å være respektløs mot min far og hans handikap, om ikke personen det gjaldt var gammel og skjør, så.... 😠

Vær grei med mora di, hu tar ikke lett på det, og det er ingen spøk for henne, at hun ikke tar på apparater har nok heller med glemskhet og usikkerhet å gjøre. Lag deg noen forholdsregler der du kan unngå å kjefte på og såre og få henne til å gråte. Du må jo føle deg skikkelig dritt over det og? 

Anonymkode: 359a0...d87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man hører så dårlig er det lett å isolere seg, for man klarer ikke få med seg hva folk sier allikevel. Det er vel derfor moren din ikke har lyst å gjøre ting ute uten at du er med. Men jeg er helt enig med deg i at hun burde bruke høreapparatet. Det kan være mye lydinntrykk med dem på og slitsomt, men viktig at hun bruker de når du er der. TV-lyden burde hun få streamet rett inn i høreapparatene, så slipper andre den høye støyen. Jo tidligere man begynner med høreapparater, jo bedre, de eldste har lett for å gi opp. Kanskje du kan bli med henne til audiografen en dag og snakke om hjelpemidler og bruken av dem?

Anonymkode: 6ca48...f97

AnonymBruker
Skrevet

Lær henne å lese på munnen. Og snakk med tydelige munnbevegelser med blikket vendt mot henne når du snakker, ikke dekk til munnen. Ofte er det lettere å høre når den andre snakker med dypere stemme enn høyere. 

Anonymkode: e8895...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Tenk at dette er litt som da du var liten og ikke ville høre eller da du var tenåring og spilte høy musikk. Jeg syns du skylder henne en unnskyldning... kanskje høreapparatet er vanskelig å sette i? Skummelt? Ubehagelig? 

Anonymkode: f0127...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo føle deg skikkelig dritt over det og? 

Ja selvfølgelig.

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. TV-lyden burde hun få streamet rett inn i høreapparatene

Skal få sjekket om det går an. Takk for konstruktivt tips. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær henne å lese på munnen. Og snakk med tydelige munnbevegelser med blikket vendt mot henne når du snakker, ikke dekk til munnen. Ofte er det lettere å høre når den andre snakker med dypere stemme enn høyere. 

Anonymkode: e8895...bbe

Nytter ikke, hun ser for dårlig. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk at dette er litt som da du var liten og ikke ville høre eller da du var tenåring og spilte høy musikk. Jeg syns du skylder henne en unnskyldning... kanskje høreapparatet er vanskelig å sette i? Skummelt? Ubehagelig? 

Anonymkode: f0127...904

Jeg var et ganske engstelig barn og turte aldri ikke å høre etter, da ble det månelyst. Jeg spilte heller aldri høy musikk som tenåring, vi var fattige og hadde knapt noe å spille på i det hele tatt. Hun er temmelig oppegående i forhold til alderen, klarer seg helt selv og får fint til høreapparatene når det passer henne. Det er de få gangene det går an å være der. Og selvfølgelig er de litt ubehagelige, det gjelder alt man ikke er vant til. 

Det som gjør det ekstra frustrerende er at hun selv alltid har vært sur, irritert og kritiserende overfor andre som er tunghørte. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ei tante på samme alder som ikke ville bruke høreapparat fordi batteriene var så dyre... Ja, det var slitsomt.

Anonymkode: c5587...4a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...