Gå til innhold

Katt med sårbyll

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min har fått en byll på halsen, det gikk hull på den tidligere i dag og det kom mye grønt puss ut. Nå er det et stort åpent sår. Jeg ringte kommuneveterinæren, han kunne ikke komme fordi han måtte prioritere et annet oppdrag. Han sa han muligens hadde tid i morgen, men siden det var midt i lammingen måtte han prioritere produksjonsdyr først og fremst (Jeg bor veldig øde og det er bare 1 veterinær her i området).

Katten virker ganske redusert (slapp), og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå. Burde jeg forsøke å rense såret og legge en bandasje på det? Burde jeg måle temperaturen på den? Eller bare la den være i fred? Har latt den få ligge i fred det siste døgnet på soverommet mitt med pledd, vann og mat slik den har det rolig og varmt. 

Anonymkode: 2de78...579

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Katten min har fått en byll på halsen, det gikk hull på den tidligere i dag og det kom mye grønt puss ut. Nå er det et stort åpent sår. Jeg ringte kommuneveterinæren, han kunne ikke komme fordi han måtte prioritere et annet oppdrag. Han sa han muligens hadde tid i morgen, men siden det var midt i lammingen måtte han prioritere produksjonsdyr først og fremst (Jeg bor veldig øde og det er bare 1 veterinær her i området).

Katten virker ganske redusert (slapp), og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå. Burde jeg forsøke å rense såret og legge en bandasje på det? Burde jeg måle temperaturen på den? Eller bare la den være i fred? Har latt den få ligge i fred det siste døgnet på soverommet mitt med pledd, vann og mat slik den har det rolig og varmt. 

Dra til nærmeste tettsted i morgen, så katten kan få hjelp hos veterinær der.

Anonymkode: 0da84...0df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dra til nærmeste tettsted i morgen, så katten kan få hjelp hos veterinær der.

Anonymkode: 0da84...0df

Det skal jeg dersom ikke kommuneveterinæren kan komme. Er en biltur på ca. 4-5 timer, er bekymret for det skal bli en stor påkjenning for katten. Håper virkelig kommuneveterinæren kan komme slik vi slipper det. 

Burde jeg gjøre noe selv med såret i dag. F.eks forsøke å rense det med pyrisept? Eventuelt medisinsk alkohol? Deretter legge en bandasje på? Katten driver å slikker på såret, men dersom jeg setter en krage på så ligger kanten akkurat der såret er slik at den "knager". 

Skrevet

Rens såret med Klorhexidin eller lignende og la det være åpent til du ser at det har sluttet å væske. Evt. sett på en løs, ren bandasje hvis katten klorer/slikker på såret (Det siste er vel ikke så aktuelt hvis det sitter på halsen). Katter kan bli veldig syke av slike betennelser, men stort sett klarer de seg bra så lenge de får ligge varmt og tørt og har tilgang på mat og vann. Det betyr ikke at de ikke bør ha veterinærhjelp, men når det ikke er mulig så må man gjøre det beste ut av det. 

Hvis veterinæren ikke har tid i morgen heller, så kan du evt. høre om han kan skrive ut noe smerte- og betennelsesdempende til katt. Sørg for at du vet hva katten veier når du ringer slik at dosen blir riktig. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg dersom ikke kommuneveterinæren kan komme. Er en biltur på ca. 4-5 timer, er bekymret for det skal bli en stor påkjenning for katten. Håper virkelig kommuneveterinæren kan komme slik vi slipper det. 

Burde jeg gjøre noe selv med såret i dag. F.eks forsøke å rense det med pyrisept? Eventuelt medisinsk alkohol? Deretter legge en bandasje på? Katten driver å slikker på såret, men dersom jeg setter en krage på så ligger kanten akkurat der såret er slik at den "knager". 

Rens det, men kanskje ikke med alkohol siden det kan svi veldig. I stedet for krage kan du knyte/tape sammen en t-skjorte, genser eller hva som helst og legge det som en tykk, løs "krage" rundt halsen på katten slik at den ikke kommer til såret. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd @Leo 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Min katt fikk samme for en måned tid siden. Abcsess kalte veteinæren det. Han fikk det i helgen og jeg leverte han til veterinæren over helgen. Jeg holdt min inne mens, la vann og mat der han lå og renset litt med khlorhexidin. Han var veldig slapp, men det gikk fint :)

Anonymkode: e43cb...032

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd @Leo 🙂

Jeg har "fikset" en del slike på katter og det har alltid gått bra. Men de kan bli ganske syke så det er ikke så veldig morsomt mens det står på.  

Skrevet

Kan du ringe til en annen vet for råd?

Skrevet

Hvordan gikk det, TS?
Regner med (håper) at du har hatt kontakt med veterinær i dag og fått renset såret ordentlig. Abcess med grønt puss indikerer at pus har vært i slosskamp og blitt bitt av en annen katt, og bittsår fra katt kan bli ekstremt infisert relativt kjapt, med påfølgende potensiell blodforgiftning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Minya skrev:

Hvordan gikk det, TS?
Regner med (håper) at du har hatt kontakt med veterinær i dag og fått renset såret ordentlig. Abcess med grønt puss indikerer at pus har vært i slosskamp og blitt bitt av en annen katt, og bittsår fra katt kan bli ekstremt infisert relativt kjapt, med påfølgende potensiell blodforgiftning.

Hei, det går heldigvis bra 🙂

Katten fikk komme til veterinær i går, der såret måtte renses og sys sammen. Katten går nå på antibiotika og smertestillende, og den er i vesentlig bedre form i dag 👍

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, det går heldigvis bra 🙂

Katten fikk komme til veterinær i går, der såret måtte renses og sys sammen. Katten går nå på antibiotika og smertestillende, og den er i vesentlig bedre form i dag 👍

Så bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...