GÃ¥ til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Veteranbil og barnesete/ setebelte 🤯

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen har en veteranbil den er nettop blitt veteran så ikke bil fra 50 tallet akkurat. I følge statensvegvesen så er det lov å sitte uten setebelte fra man er tre år. Vel jeg har en treåring hadde dere latt 3 åringen sitte i den bilen slengenede rundt bak uten barnesete? I følge han er det lov. I følge meg er det nærmest skilsmisse grunn. Hvatenker dere? Mannen mener jeg er fullstendig ute på viddene og han kan ikke forstå hvorfor jeg ikke lar hankjøre med barnet bak løst i baksete. I tillegg er ikke bilen EU godkjent og mannen ikke kjent for å kjøre i 20km i timen akkurat. 

Anonymkode: facb7...301

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selv om både jeg og broren min "slang" bak i bilen når vi vokste opp på 80 tallet. 

Anonymkode: f913f...296

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er hva som er lov, en annen ting er hva som er vettugt! 

Anonymkode: cda37...391

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å presisere her snakker vi ikke kun om barnesete men selve setebeltet også. Det vil si det er ikke naglebelte en gang.

Skrevet

Hvis bilen nettopp er blitt veteran er det jo en 1990-modell. Da er det krav til belter i baksetet. 

Uansett så skal bilbelte brukes dersom det er montert. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen har en veteranbil den er nettop blitt veteran så ikke bil fra 50 tallet akkurat. I følge statensvegvesen så er det lov å sitte uten setebelte fra man er tre år. Vel jeg har en treåring hadde dere latt 3 åringen sitte i den bilen slengenede rundt bak uten barnesete? I følge han er det lov. I følge meg er det nærmest skilsmisse grunn. Hvatenker dere? Mannen mener jeg er fullstendig ute på viddene og han kan ikke forstå hvorfor jeg ikke lar hankjøre med barnet bak løst i baksete. I tillegg er ikke bilen EU godkjent og mannen ikke kjent for å kjøre i 20km i timen akkurat. 

Barnet skal sitte sikret: Uten barnesete går det på høyde, ikke alder.

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Dillan skrev:

Hvis bilen nettopp er blitt veteran er det jo en 1990-modell. Da er det krav til belter i baksetet. 

Uansett så skal bilbelte brukes dersom det er montert. 

Dessverre så er det ikke montert er jo det som er hele poenget. Bilen er litt eldre enn så men ikke så veldig mye. Den ble kjøpt slik og jeg sa allerede da at det var uaktuelt med barn i baksete der. Det er ikke måte på hvor mye han lovet at han skulle montere belte vel det er nå over to år siden

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser der så står det om veteranbiler og sa gjelder ikke det dessverre. 

Uff, så trist. Hadde aldri latt et lite barn sitte der da. De betyr jo alt for foreldre og familie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min far hadde/har mange veteranbiler fra krigen, og jeg var mye med på kjøreturer i disse som liten. Han monterte riktignok magebelte i bilen til oss ungene. Det må da være fult mulig å få ettermontert bilbelte i en bil fra 80-90-tallet. 

Anonymkode: a2be1...81c

AnonymBruker
Skrevet

Om det er en bil fra 80-90 tallet er det vel bilbelter? om bilen har blitt levert med bilbelter som ny skal disse brukes. Det er ikke slik at så fort bilen er 30 år gammel så slipper du å bruke belter. Det gjelder bare for biler som er s gamle at de ble solgt uten belter.

Anonymkode: 4c2d9...218

Skrevet

Veteranbil eller ei, man sikrer det kjæreste man har!!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er en bil fra 80-90 tallet er det vel bilbelter? om bilen har blitt levert med bilbelter som ny skal disse brukes. Det er ikke slik at så fort bilen er 30 år gammel så slipper du å bruke belter. Det gjelder bare for biler som er s gamle at de ble solgt uten belter.

Anonymkode: 4c2d9...218

Den kom uten belte i baksetet tror det var rett før loven om at belte må benyttes i baksete er overraskende kort tid siden faktisk. Før det var det ord som bør benyttes ikke må benyttes. Dette er en norsk bil så kan ikke skylde på regler fra utlandet heller.

AnonymBruker
Skrevet

Belte i baksetet ble påbudt i 1984, forsetene i 75. Og nei, hadde ikke latt noen barn kjøre i en bil uten belter, hadde som voksen ikke satt meg inn heller om det var kjøring i vanlig trafikk. Beltets betydning er så godt dokumentert at det er idioti å ignorere det. Enhver fornuftig person og når den bilen kom på veien ettermonterte belteR. 

Anonymkode: 115b6...34a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke sette barnesete i fremsete hvor det er belter? Er jo ikke airbag på en så gammel bil. Men uansett tenker jeg, så skriver du den ikke er eu-godkjent. Og da er det jo ikke noe å diskutere? Få den eu-godkjent, og sett barnet i fremsete, så kan det jo være gøy for ungen å være med. 

Anonymkode: 8497f...5e3

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er lov eller ikke, ungen dør ikke mindre om dere kolliderer. Hadde mildt sagt blitt sjokkert om mannen min hadde gjort noe sånt, hadde aldri tillatt det.

Anonymkode: 85e1c...c0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min far hadde en gammel boblebuss da jeg var liten, dette var tidlig på 80-tallet. Den var uten sikkerhetsbelte bak. Fikk aldri sitte på med han i baksetet, før han etterhvert monterte belter selv.. 

Anonymkode: 85e1c...c0c

Skrevet

Nei, nei, nei! Man skal ALDRI sitte usikret i bil, selv ikke om man kjører gangfart! Det kan faktisk bli store konsekvenser hvis man kræsjer i gangfart og ikke har på bilbelte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alt som er lov som er lurt.

Anonymkode: e9d68...a9b

AnonymBruker
Skrevet

Greien med gamle biler er at de er så lite krasjsikre, at det kan være bedre å bli slengt ut av bilen, enn å sitte fastspent i et bilvrak. Nå vet ikke jeg om dette er en cabriolet, men hvis det er det, kan det faktisk være tryggere, da de gjerne foldes sammen som et trekkspill ved en evt. Krasj. 

Anonymkode: 583a6...c4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...