Gjest Arwen Aftenstjerne Skrevet 13. september 2002 #1 Del Skrevet 13. september 2002 Hørte en debatt på radioen i dag. Tenkte jeg skulle spørre dere om hva dere syntes, Er det faren eller moren som klarer å oppdra barna best. Hvem setter ned beinet når det trengs og hvem føyer seg mest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 13. september 2002 #2 Del Skrevet 13. september 2002 Ingen av dem, eller begge. Mor og far kan ha ulike roller, og kan gi barna ulike erfaringer. Og en mor kan være uegnet som oppdrager, akkurat som en far kan. I de beste tilfellene er oppdragelsen et samarbeid mellom mor og far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 13. september 2002 #3 Del Skrevet 13. september 2002 Betti skrev: Mor og far kan ha ulike roller, og kan gi barna ulike erfaringer. 8) Vil bare si at det er jeg helt enig i. Også tror jeg at det er viktig å ha noen "rammer" - men at det kan være raushet innenfor de rammene. Mor og far er oppdratt på forskjellige måter - har forskjellige erfaringer - men kan være like gode mennesker for det --> derfor så er det ingen standardsvar på hvordan et barn skal/bør/må oppdras. Og det mener jeg........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 14. september 2002 #4 Del Skrevet 14. september 2002 Er det faren eller moren som klarer å oppdra barna best. Hvem setter ned beinet når det trengs og hvem føyer seg mest? Noen er gode oppdragere, andre er dårligere - tror ikke kjønn har så mye å si. Det siste spørsmålet er litt tullete, syns jeg. Menn setter kanskje ned foten oftere enn kvinner, men er det bra alltid? Kanskje kvinner føyer seg lettere, men er det alltid dårlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 14. september 2002 #5 Del Skrevet 14. september 2002 Helt enig med Labella. Oppdragelse ligger ikke i våre gener og den er ikke kjønnsbasert. Tvertimot så er den kulturelt betinget. Oppdragelsen har også være utsatt for motebølger, så oppdragelsen er nok heller et produkt av det samfunnet du lever i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psst... Skrevet 14. september 2002 #6 Del Skrevet 14. september 2002 Helt enig med de andre her. :D Hvilket program var det du hørte på, og hva ble konklusjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest T Skrevet 14. september 2002 #7 Del Skrevet 14. september 2002 Da jeg vokste opp så var det nok mamma som gjorde det meste av barneoppdragelsen.Pappa var på jobb eller slappet av i sofaen.Han føyde seg lett som bare det når vi maste om å få ting....for å slippe maset! Men det var han vi hadde mest respekt for,for når han ble sint så var det ingen nåde!Ikke det att han banket oss,men han var skummel,veeeldig skummel!! :evil: Når mamma ble sint kunne vi i det minste prate om det vi hadde gjort galt.Så jeg tror nok att en kvinne gjør jobben mye bedre enn menn,hun er mer tolmodig og forståelses full og kjenner sine barn ut og inn.....men selvfølgelig finnes det untak,som i allt annet hær i verden. Jeg har nettopp selv blidd mor og jeg merker allerede att det er jeg som gjør det meste av jobben.Pappan er mest opptatt med jobb og sine egne interesser..... Men jeg tror nok att når hun blir større og ikke får pupp lengre ,att pappan kanskje er litt mer involvert i oppdragelsen.Håper i hvertfall det,for jeg tror det er kjempe viktig å ha to sterke foreldre ved sin side når man vokser opp! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isla Skrevet 14. september 2002 #8 Del Skrevet 14. september 2002 Kommer ikke an på om man er moren eller faren i familien. Tror det kommer an på den enkeltes personlighet, kunnskaper, erfaringer, egne oppvekstvilkår o.l. I en familie kan det være faren som er den "beste" oppdrageren, mens i nabofamilien kan det være moren i huset som er den "beste". Og i mange familier kan man være like gode, men bruker ulike metoder og da kommer det til uttrykk på forskjellige måter og det kommer an på øyet som ser hvem som er den beste oppdrageren. Å sette ned foten eller å føye seg - hva er best av det da? Det kommer vel an på situasjonen og barnets alder og modenhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mortie Skrevet 14. september 2002 #9 Del Skrevet 14. september 2002 Veldig enig med Isla, og Bettie har et veldig viktig poeng; God oppdragelse oppnås i fellesskap av mor OG far! Det er én av grunnene til min hjertesak om delt omsorg etter samlivsbrudd, som de fleste kanskje har fått med seg nå......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 15. september 2002 #10 Del Skrevet 15. september 2002 Enig med det som er skrevet tidligere, god oppdragelse er et samarbeid mellom far og mor. Men en eller begge kan jo også vere elendige oppdragere. Mor kan vere den eneste og beste oppdrageren, og det sammen kan far vere..... Det er jammen ikke alltid mor er den beste, heldigvis ser en mer og mer at far også får omsorgen for barna... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2002 #11 Del Skrevet 15. september 2002 Kan bare tenke meg en forening som ville få i gang en slik diskusjon. Hvorfor sette kjønnene opp mot hverandre??? Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. september 2002 #12 Del Skrevet 15. september 2002 Enig om at dette ikke er bestemt av kjønn med av person... Mirabella har forøvrig tydelig vis bommet 200% (og mer!) på intensjonene og meningene til foreningen hun sikter til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2002 #13 Del Skrevet 15. september 2002 Nei, det har jeg ikke...De fordekker sine meninger så de tror ingen skjønner hva de egentlig står for..men de har ikke akkurat verdens glupeste som medlemmer.. Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 16. september 2002 #14 Del Skrevet 16. september 2002 Er det ikke litt påfallende Mirabella, at ALLE ANDRE har "gale" meninger og ALLE ANDRE er dumme og ignorante og at ALLE ANDRE er vanskelige å ha med å gjøre...? Denne org du sikter til har videre søsken org i mange andre land, der de har bidratt til at reglene harr blitt endret... DESSUTEN, hele det offentlige taler den ene partens sak, da er det godt å ha noen org som tar vare på den andre part noe de gjør UTEN å være kvinnefientlige, det er jo svada... Til ettertanke. Det har jo lite med tråden å gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2002 #15 Del Skrevet 16. september 2002 Er det ikke litt påfallende Mirabella, at ALLE ANDRE har "gale" meninger og ALLE ANDRE er dumme og ignorante og at ALLE ANDRE er vanskelige å ha med å gjøre...? Denne org du sikter til har videre søsken org i mange andre land, der de har bidratt til at reglene harr blitt endret... DESSUTEN, hele det offentlige taler den ene partens sak, da er det godt å ha noen org som tar vare på den andre part noe de gjør UTEN å være kvinnefientlige, det er jo svada... Til ettertanke. Det har jo lite med tråden å gjøre... Dersom du virkelig har lyst til å diskutere dette med meg, så kan du gjerne gjøre det under "personlige meldinger", siden du tydeligvis ønsker å diskutere mine personlige egenskaper og holdninger. For det virker som om du tar det veldig personlig det jeg sier om F2F ! Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 16. september 2002 #16 Del Skrevet 16. september 2002 Mitt inntrykk er at de som er sterke motstandere av F2F's linje er de som frykter at de har mest å tape på et eventuelt gjennomslag for deres synspunkter. Nok om det. Hvem er de beste oppdragerne? Et spørsmål som er umulig å svare på før vi definerer hva god oppdragelse egentlig er... God oppdragelse kan være god bordskikk, gode manerer og alt dette. Et annet resultat av god oppdragelse er storsinnhet, god selvtillit, empatiske evner, evnen til å bli tildels målrettet, evnen til å forstå at du er din egen herres mester. I det store og hele; evnen til å bli et stødig og stabilt menneske som tar ansvar for dine egne handlinger. Om mor eller far er den som er best egnet? Klin umulig å svare på. Tror et barn har veldig godt av begges impulser. Og tror definitivt at den tradisjonelle omsorgsrollen som går på det å tørke tårer, gi pupp, skifte bleier, vaske bad, stryke klær og sånt ikke er ensbetydende med at mor er den som er flinkest til å oppdra et barn. Personlig så føler jeg at jeg har et hav av ressurser i forhold til dette med å gi ungene mine en fremtidsrettet holdning, men samtidig så ser jeg helt klart at faren og hans nye familie gir dem andre impulser som er vel så viktige. Hvilket for meg beviser at selv et stabeist som meg selv må forstå at unger greier å forholde seg til andre enn meg selv, og til og med kan ha stor glede og nytte av det. Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella Skrevet 17. september 2002 #17 Del Skrevet 17. september 2002 Mitt inntrykk er at de som er sterke motstandere av F2F's linje er de som frykter at de har mest å tape på et eventuelt gjennomslag for deres synspunkter. Nok om det. Maiken Jeg blir så forbanna nå jeg hører slikt! Nå vet alle hva jeg mener om F2F. Jeg velger å svare selv om noen kanskje mener jeg er alt for personlig. Jeg har abolsutt ingenting å tape på om F2F skulle få gjennomslag for sine synspunkter. Jeg har da gjort akkurat det de mener er det beste; jeg bor i nærheten av barnefaren. Jeg har gjort ALT for at barnefaren skal få ha så mye kontakt med ungen som mulig. Men jeg ville aldri ha "tvunget" andre mødre til å gjøre det samme! Dere som er så sterkt for at mor ikke kan flytte langt unna; har dere selv vært i en lignende situasjon...? Jeg liker ikke F2F fordi de kommer med lovforslag som absolutt ikke er med på å bedre noen situasjon, men tvertimot å gjøre det vanskeligere. Jeg reagerer også voldsomt på når enkelte her bruker dette lovforsalget som en slags "trussel"; "bare vent liksom så kommer den nye loven, som vil løse alt"...og jeg reagere på hvordan enkelte prøver å fordekke hva man egentlig står for..Det hjelper ikke å endre på ordbruken for å få det til å låte bedre. Det som har slått meg er hvordan støttespillerne til F2F reagerer når man er uenig med dem. Det sier i grunnen det meste. Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 17. september 2002 #18 Del Skrevet 17. september 2002 Det som har slått meg er hvordan støttespillerne til F2F reagerer når man er uenig med dem. Det sier i grunnen det meste. Mirabella Hehe, å gjøre andre mindre og dumme er en typsisk hersketeknikk hehe Til temaet så er det vel klart at de fleste barn har behov for flere personer rundt seg, som fyller forskjellige roller og er forskjellige... Om det er mann og dame ller to av samme kjønn tror jeg ikke er så viktig... Og at personligheten til de forskjellige avgjør om de er strenge elle rikke, ikke kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arwen Aftenstjerne Skrevet 17. september 2002 #19 Del Skrevet 17. september 2002 For det første var ikke min hensikt å sette opp kjønnene opp mot hverandre. Diskusjonen hørte jeg på p4 selvfølgelig. Hva det endte med vet jeg ikke siden jeg var på jobb og ikke hørte ferdig. Grunnen til at jeg startet denne diskusjonen er fordi jeg vet at mange har sterke meninger om dette. Jeg vet at mange jeg kjenner ser på moren som den som trøstet deg og så på faren som den som satte ned benet. Men som sagdt er dette 15 år siden og tiden forandrer seg. Her i distriktet jeg bor nå er det mange modre som sier fra seg ansvaret og det er faren som stiller opp. Og til Mirabella som tydelig tok dette ille opp...det var virkelig ikke meningen å røre på et ømt punkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2002 #20 Del Skrevet 17. september 2002 Hehe, å gjøre andre mindre og dumme er en typsisk hersketeknikk hehe Og det sier DU. Hvor har jeg sagt at de som er enige med F2F er DUMME og MINDRE VERDT?? Eller er det som vanlig noe du legger i min munn?!! Dere tåler jo ikke at andre har andre meninger! Å bli beskyldt for å ha noe å tape fordi jeg IKKE støtter F2F vitner nesten om mangel på respekt for andres meninger. Og det du skriver har ikke økt min respekt for F2F! Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå