Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å skrive en jobbesøknad. Jeg fikk et tips av en bekjent at på arbeidsplassen jeg skal søke på, så foregår nesten all kommunikasjon skriftlige. På det stedet jeg jobbet som praktikant foregikk kommunikasjon via epost på norsk og engelsk. Hvordan skal jeg få frem det i jobbsøknaden? 

Anonymkode: 4db1f...79d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på å skrive en jobbesøknad. Jeg fikk et tips av en bekjent at på arbeidsplassen jeg skal søke på, så foregår nesten all kommunikasjon skriftlige. På det stedet jeg jobbet som praktikant foregikk kommunikasjon via epost på norsk og engelsk. Hvordan skal jeg få frem det i jobbsøknaden? 

Jeg skjønner ikke hva det er du skal få frem i søknaden? 

Anonymkode: 66e06...e2a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva det er du skal få frem i søknaden? 

Jeg fikk beskjed at jeg skulle så frem i søknad at jeg kan skrive siden kommunikasjon på arbeidsplassen jeg skal søke jobb på foregår skriftlig. Altså legge vekt på at jeg har erfaring med at mesteparten av kommunikasjon foregikk skriftlig på arbeidsplassen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed at jeg skulle så frem i søknad at jeg kan skrive siden kommunikasjon på arbeidsplassen jeg skal søke jobb på foregår skriftlig. Altså legge vekt på at jeg har erfaring med at mesteparten av kommunikasjon foregikk skriftlig på arbeidsplassen. 

Du skriver «har erfaring med skriftlig kommunikasjon både på norsk og engelsk  fra tidligere arbeidsforhold.» 

Anonymkode: 41916...9ea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor driver dere gammeldags med å skrive jobbsøknader og slikt?

Nå er det digital kompetanse som gjelder: f.eks. lage søknaden som en blogg (viser at du forstår hva internett er), og det å ringe personlig, ja.

Anonymkode: dc00d...427

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det digital kompetanse som gjelder: f.eks. lage søknaden som en blogg (viser at du forstår hva internett er), og det å ringe personlig, ja.

Sannsynligvis fordi arbeidsgiveren er litt mer seriøs enn hva bloggformatet tilsier. 

Anonymkode: 0d349...172

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sannsynligvis fordi arbeidsgiveren er litt mer seriøs enn hva bloggformatet tilsier. 

Anonymkode: 0d349...172

Så det å gå på kurs via NAV for å lære seg å skrive en søknad er virkelig en mer kvalifiserende egenskap enn å lære seg hvordan man lager en egen nettside og å blogge om ferdighetene sine (altså gjennomføre en relevant arbeidsprøve)?

Du har ikke nylig gått ut av skolen håper jeg? Din tankegang er mer... ja... 1970-skolegangen lære, ja.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det å gå på kurs via NAV for å lære seg å skrive en søknad er virkelig en mer kvalifiserende egenskap enn å lære seg hvordan man lager en egen nettside og å blogge om ferdighetene sine (altså gjennomføre en relevant arbeidsprøve)?

Du har ikke nylig gått ut av skolen håper jeg? Din tankegang er mer... ja... 1970-skolegangen lære, ja.

Det å skrive søknader, gode søknader, er langt mer viktig enn å sette opp en blogg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det å skrive søknader, gode søknader, er langt mer viktig enn å sette opp en blogg. 

Ok :) :) :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik er det ikke innen min bransje. Jeg må skrive søknader via rekrutteringssider og da er det vanlige søknader som gjelder. Har aldri sett noe om noe blogg eller noen ting. Litt merkelig å påstå at det er slik generelt når det ikke er det.

Anonymkode: dc92e...42a

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du har blitt tørr bak ørene, forstår du nok hva de andre mener. Og hvis den siste setningen din er representativ for nivået på bloggen din, tror jeg nok du også må innom NAV for å finne et sted der du kan tilbringe dagene ...

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi tror ikke at et departement ønsker jobbsøknader som er skrevet i et blogg innlegg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forklar meg gjerne hvordan jeg får frem mine juridiske kunnskaper til arbeidsgiver ved å lage en blogg. 

Anonymkode: 0c4c3...abf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forklar meg gjerne hvordan jeg får frem mine juridiske kunnskaper til arbeidsgiver ved å lage en blogg. 

Anonymkode: 0c4c3...abf

Du kan jo lage en jussblogg? 

Anonymkode: 76056...c7c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi tror ikke at et departement ønsker jobbsøknader som er skrevet i et blogg innlegg. 

Herregud, jeg må være sliten 🙈 men hvis man skal søke jobb i et av departementetdene så tror jeg ikke at de hadde sett to ganger på en søknad som er skrevet som et blogg innlegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ment som at du skal skrive søknaden som et blogginnlegg, men å kunne vise til relevante arbeidsprøver.

Det å kunne lage en nettside fra scratch = vise til relevante arbeidsprøver.

Det å skrive en god søknad du har brukt 1 år på = vise til at du bruker 24 timer i døgnet i 365 dager på å bli ferdig med noe, når oddsen er 50/50 for at det også kan være skrevet av en tekstforfatter, ja.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ment som at du skal skrive søknaden som et blogginnlegg, men å kunne vise til relevante arbeidsprøver.

Det å skrive en god søknad du har brukt 1 år på = vise til at du bruker 24 timer i døgnet i 365 dager på å bli ferdig med noe, når oddsen er 50/50 for at det også kan være skrevet av en tekstforfatter, ja.

Jeg skal søke på en stilling i et departement. Hvorfor skal jeg lage en nettside når det har ikke ting med stillinge å gjør? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke vanlig å gjøre i det hele tatt. Har aldri hørt om det.

Og relevante arbeidsprøver? Dette må kun være relevant innenfor visse bransjer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jo ikke vanlig å gjøre i det hele tatt. Har aldri hørt om det.

Og relevante arbeidsprøver? Dette må kun være relevant innenfor visse bransjer.

kk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...