AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #1 Skrevet 17. mai 2020 Selv om eiendommene har vært i familien "eie" i over hundre år, gjør det ikke rett at privatpersoner skal eie landets elver og vassdrag. Det tilhører folket. Og økonomisk utnyttelse av elver, vassdrag, fjell, kontinentalsokkel, fjorder, luftrom o.l burde i sin helhet tilfalle folket, og ikke gjøre enkeltpersoner steinrike. Anonymkode: 09d74...388 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #2 Skrevet 17. mai 2020 Hvorfor eie noe som helst? Anonymkode: 2391d...973
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #3 Skrevet 17. mai 2020 Hvorfor skal det gjelde elver og ikke områder på land? Anonymkode: 3a7be...456
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #4 Skrevet 17. mai 2020 Eier man luftrommet over eiendommen sin? I såfall har jeg mye penger utesteående hos mange flyselskaper. Jeg bor ikke langt fra Gardermoen og fly flyr over tomta mi dagen lang. Anonymkode: 5e01c...c1e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #5 Skrevet 17. mai 2020 Jeg er enig. Staten skulle eid alt. Anonymkode: 9e67f...332 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #6 Skrevet 17. mai 2020 Vel, for å gjøre det attraktivt med utbygging og investeringer, med den risikoen det medfører, må man nesten gi de private aktørene som påtår seg den et incentiv til det. Nettopp ved at en eventuell gevinst fra investeringen tilfaller den. Men: I Norge har man hatt såkalt hjemfallsrett siden tidlig 1900-tall. Det betyr at staten i praksis har hatt krav på å overta utbygde vannfall med utstyr gratis etter utløpet av en viss periode. Anonymkode: be160...760
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 Da får staten kjøpe de ut, om de mener de skal ha krav på dette. Hadde jeg eid en eiendom som hadde vært attraktiv for allmennheten, så hadde jeg ville tjent penger på den. Sånn er det bare Anonymkode: df2f9...afa
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får staten kjøpe de ut, om de mener de skal ha krav på dette. Hadde jeg eid en eiendom som hadde vært attraktiv for allmennheten, så hadde jeg ville tjent penger på den. Sånn er det bare Anonymkode: df2f9...afa Og hvor har du så fått denne eiendommen fra? Bare fordi du har fisket i samme fjord siden du var liten betyr ikke at du plutselig eier fjorden, og dersom staten skal bygge en tunnel så skal du ha betalt. En privatperson kan aldri få eieerskap til en fjord/vassdrag/fjell/elv/konintentalsokkel/luftrom. Anonymkode: 04871...754
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå