Gå til innhold

Hjelp, våknet med et veldig hovent og vondt øye. Bør jeg få det undersøkt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Våknet for et par dager siden med et veldig hovent oppsvumlet øye, også veldig ømt. Forstår ikke hva som har skjedd. Det er ømt når jeg tar på og vondt å blunke. Skjedde for 2 dager siden. Enda like hovent og vondt. Har skylt med saltvannspray. Hjelper lite, bare lindrer litt. Føles som det er noe under øyelokket, men klarer ikke å se. Mulig jeg har fått noe rusk inn eller en kvise kanskje? Mulig med kvise under der? 
Pleier hovent øye gå over av seg selv? Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 5884b...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville jeg gått til legen med. Mest sannsynlig er vel en normal øyebetennelse, men kan også være noe såpass skummelt som akutt grønn stær. Eller noe helt annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går sjelden til lege, men hovent øye som ikke blir bra hadde jeg gått til lege med. Man kødder ikke med øynene! 

Kommer det puss/verk? Har du problemer med å se? 

Anonymkode: ed5cf...ec2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går sjelden til lege, men hovent øye som ikke blir bra hadde jeg gått til lege med. Man kødder ikke med øynene! 

Kommer det puss/verk? Har du problemer med å se? 

Er det jeg også tenker. Skummelt med øynene. Våknet i dag med masse puss, og hadde problemer med å ta opp øyet. Det er mer hovent. Og ubehagelig å blunke. Veldig trykkøm oppå øyelokket. Tenker hvis jeg hadde fått noe puss inn i øyet, så kommer det vel normalt sett utvav seg selv etter kort tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du bør definitivt til legen. Nå i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg også tenker. Skummelt med øynene. Våknet i dag med masse puss, og hadde problemer med å ta opp øyet. Det er mer hovent. Og ubehagelig å blunke. Veldig trykkøm oppå øyelokket. Tenker hvis jeg hadde fått noe puss inn i øyet, så kommer det vel normalt sett utvav seg selv etter kort tid? 

Kan hende du trenger kloramfenikol salve og dråper, men det kan sikkert fint vente til fastlegen er åpen i morgen (hvis du ikke vil vente på legevakten). I mellomtiden kan du bruke varme omslag som det står i linken du fikk. Er ikke en kvise, men en talgkjertel som er betent (dersom det er sti du har). Varme omslag gjør at kjertelen åpner seg og pusset dreneres ut. 

Anonymkode: 78aa1...4fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde gått til legen om det ikke går over av seg selv.

Anonymkode: 09e6b...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kan jeg ikke bare vente og se om det går over av seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan jeg ikke bare vente og se om det går over av seg selv? 

Fordi øyet ditt er et av de to viktigste organene du har, miste synet er ekstremt invalidiserende. Så jeg ville gått rett til legevakten og fått det sjekket med en gang. Jo fortere jo bedre. Søke medisinsk råd her inne er bare dumt, ingen kan hjelpe deg med dette andre en en lege. Så få ut fingeren og gå på legevakten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha ringt legevakten. Enten ber de deg om å komme, eller så sier de at du kan vente til fastlegen åpner i morgen.

Jeg er selv en av de som «aldri» går til legen, men akkurat når det gjelder øynene går jeg heller en gang for mye enn en gang for lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vondt/ubehagelig å blunke. Forstår virkelig ikke hva det kan være. Er øm oppå øyelokk og kjennes ut som en kul eller noe. Men er vel lite sannsynlig at det er noe veldig farlig? Tenker det er bedre hjelp hos fastlegen eller legevakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Føler det er flaut å kontakte legevakten for kun dette. Er ikke det for mer alvorlige ting? Og legevakten har vel stengt snart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stemmer bare for å ringe legevakten, det er ikke dumt for de gir deg råd om det er akutt og du må komme med en gang eller om det kan vente til i morgen 

Anonymkode: c60aa...090

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for hjelp. Ringte legevakten. De sa jeg kunne vente til i morgen, så da får jeg slappe av med det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hun spurte om synet var forandret og jeg sa nei. Men sjekket nå når jeg så på tv ved å holde for et øye om gangen. Og det er faktisk skurrete syn ved det vonde øyet. Føles som det er noe det. Under øyelokket. Ubehagelig å blunke. Bør jeg ringe igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du grått?

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.5.2020 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Høres nesten litt ut som dette ja. Men må være under øyelokket da. En væskefull kvise? 

Høres ut som sti på øyet ja, Eller en lokal betennelse i feks en øyevippe. Jeg har hatt slike klumper utallige ganger. Ikke farlig, men vondt og ubehagelig. 

Send en melding til fastlegen din, kanskje hn kan skrive ut resept på dråper. God bedring ❤ 

Anonymkode: 3ce83...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...