Gå til innhold

Rart å gi barnet mellomnavn når barnet er 4 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg vurderer å gi barnet mitt er mellomnavn nå, når barnet er 4 år. Grunnen er at jeg ønsker å gi et norsk navn, slik som jeg nå har gjort med lillesøster som nettopp ble født. Vi bor i utlandet, og til første navn har begge utenlandske navn, men med lillesøster ønsket jeg å gi et norsk navn slik at hun kjenner en tilknytning til Norge når hun blir eldre. Nå tenker jeg at storbror kanskje også vil ønske seg det når han er voksen. 

Hva tenker dere? Blir det for dumt? 

Anonymkode: 92432...5a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bare gjør det. Jeg endret mellomnavn på ungen da hen var 2, fordi det tok tid å se og føle hvilket navn som passer hens personlighet. Aner ikke hva folk tenkte, men ingen sa noe direkte til meg.

Anonymkode: a8986...57c

• Liker 2
Gjest RødeFare
Skrevet

Hvis det hadde vært fornavn hadde jeg kanskje syntes det var rart, og det måtte vært avklart med barnet. Mellomnavn må gå helt fint. Men snakk gjerne med barnet om det og forklarer hva du tenker og spør hva barnet selv mener. :) 

Skrevet

Bare gjør det, min yngste ønsket selv et ekstra navn(fars etternavn) når han var 6 år. Og det fikk han selvsagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei bare gjør det. Bedre nå enn senere 

Anonymkode: c9b90...c67

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Bare gjør det. Jeg endret mellomnavn på ungen da hen var 2, fordi det tok tid å se og føle hvilket navn som passer hens personlighet. Aner ikke hva folk tenkte, men ingen sa noe direkte til meg.

Hen? Ga du kanskje både et guttenavn og et jentenavn slik at hen kunne velge kjønn selv? 

Anonymkode: 2a063...3d9

• Liker 5
Skrevet

Syns det var en fin tanke. Gjør det du 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal fjerne det ene navnet til barnet så ville jeg ikke gjort det. Å legge til er ikke noe problem. Grunnen til at jeg mener man ikke skal fjerne navn er at for barnet er navnet en del av identiteten og en fireåring har blitt kalt det navnet lenge nå. 

Anonymkode: 9ece0...77a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det blir som å gi et nytt kallenavn :) Barnet blir vant til det.

Anonymkode: 58802...5dc

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hen? Ga du kanskje både et guttenavn og et jentenavn slik at hen kunne velge kjønn selv? 

Hun skriver sikkert hen fordi hun vil anonymisere barnet enda mer.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Ja, for alle skjønner jo hvem hun snakker om, anonym bruker på Norges største forum 🙄, tåpelig) 

Til saken: Jeg synes det er helt greit og en fin tanke som ligger bak 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle hatt med ironiflagget 😂 Jeg skjønte at det var for å anonymisere, men det ble bare tåpelig i det innlegget (som i tillegg er skrevet av AnonymBruker). 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Vi tror ikke på kjønn. Hen er en enhjørning uten kjønn. Måtte derfor ha et mer matchende navn enn det tradisjonelle navnet vi valgte i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et andre fornavn da jeg var 10 år 🙂

Anonymkode: 46871...e22

AnonymBruker
Skrevet

Vet om noen som la til Miracle som mellomnavn da barnet var 3-4, så hvorfor ikke? Kjør på du.

Anonymkode: 33442...f23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...