AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #1 Skrevet 17. mai 2020 I min sønns idrettsklubb er det 12 stk i den eldste, proffe gruppa. De har ikke kunnet trene grunnet stengte basseng siden 12 mars. Nå er det åpnet for trening fra 1 juni, men bassenget er ikke klart til å åpne før 1 juli grunnet vedlikehold. Derfor må laget bruke et lite dårlig basseng i en måned, der de ikke får trent mer enn to ganger i uka (mot 7-9 som tidligere) fordi bassenget er lite og de må deles i grupper. 5 stk, inkludert min sønn, legger opp nå. Jeg har prøvd å snakke med dem, fortelle om diverse idrettsstjerner som kom tilbake etter skader eller la opp og begynte igjen osv, virker ikke. De mener det ikke er vits, da de må begynne langt bak i bakleksa og bruke flere måneder å trene seg opp igjen. Trist. Og unødvendig. Anonymkode: c28d5...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #2 Skrevet 17. mai 2020 Vel. Svømmehallene ser i hvert fall ut til å åpne sakte men sikkert i det minste, mens andre kanskje må vente flere år på at grensne åpnes eller funksjoner de er avhengige av åpner. Det er synd at sønnen og lagkameratene hans blir satt i bakleksa, men trener man på profft nivå så må man regne med setbacks fra tid til annen. Enten det gjelder skader eller noe annet. Å legge opp er jo et eget valg, men jeg ville jo stusset litt på motivasjonen dersom et halvt års tid setback vipper dem helt over ende. Skal man trene og konkurrere på profft nivå itnernasjonalt, så må man tåle det og mer til. Anonymkode: c6329...dd6 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #3 Skrevet 17. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. Svømmehallene ser i hvert fall ut til å åpne sakte men sikkert i det minste, mens andre kanskje må vente flere år på at grensne åpnes eller funksjoner de er avhengige av åpner. Det er synd at sønnen og lagkameratene hans blir satt i bakleksa, men trener man på profft nivå så må man regne med setbacks fra tid til annen. Enten det gjelder skader eller noe annet. Å legge opp er jo et eget valg, men jeg ville jo stusset litt på motivasjonen dersom et halvt års tid setback vipper dem helt over ende. Skal man trene og konkurrere på profft nivå itnernasjonalt, så må man tåle det og mer til. Anonymkode: c6329...dd6 For 15-16 år gamle ungdommer eksisterer ikke "etterpå" og "tålmodighet". De er maksimalister og lever i nuet. Dessverre. Anonymkode: c28d5...9cf 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #4 Skrevet 17. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For 15-16 år gamle ungdommer eksisterer ikke "etterpå" og "tålmodighet". De er maksimalister og lever i nuet. Dessverre. Anonymkode: c28d5...9cf For den halvparten som ikke ga seg, så eksisterer det tydeligvis? Det virker ikke som din sønn og de fire andre har riktig mentalitet, så da er det kanskje like greit at de gir seg. Anonymkode: 8f0b3...848 18
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #5 Skrevet 17. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min sønns idrettsklubb er det 12 stk i den eldste, proffe gruppa. Anonymkode: c28d5...9cf Proff? Er de profesjonelle, som lever av idretten sin? Eller du overdriver litt, kanskje? Anonymkode: 013db...e74 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #6 Skrevet 17. mai 2020 Det som kjennetegner enerne innen idrett er at de er utholden, har en sterk psyke, og store ambisjoner. De lar seg ikke utpsyke av setbacks. Det er det motsatte av å gi opp. Så disse guttene viser jo at de ikke har det som trengs for å gjøre karriere ut av dette. Dette mindsetet er ikke noe som kommer i voksen alder, det er det som skiller talentene fra hobbyutøverne også i ung alder. Samtidig er det fryktelig synd at det blir alt eller ingenting. Om de liker denne idretten, er det virkelig ingen vits i å fortsette, om de bare får drive på hobbynivå? Er de egentlig lei av det, og er glad for å ha en unnskyldning til å slutte? Om idretten ikke gir glede lenger, så er det kanskje like greit. Anonymkode: 4efe4...19c 12
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #7 Skrevet 17. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For 15-16 år gamle ungdommer eksisterer ikke "etterpå" og "tålmodighet". De er maksimalister og lever i nuet. Dessverre. Anonymkode: c28d5...9cf Det forstår jeg godt, og skjønner også at det kan være vanskelig å motivere seg selv hvis man har lyst til å trene på et helprofft nivå. Men like fullt er det da egenskaper som utholdenhet, stayerevne og lære seg å takle nederlag som skal til. Det er nesten ingen proffe utøvere som ikke går på en smell av og til, og de beste er de som greier å jobbe seg gjennom det. Greier man ikke å skape den motivasjonen, så blir det nok realistisk sett også vanskelig å bli proff utøver. Det trenger ikke å være noe galt i det, tross alt så er det veldig få som blir proffe idrettsutøvere, og det er ingen skam å bli avanserte mosjonister heller. Det er mange andre karriereveier å velge i, og det er ingen skam å snu. Samtidig er det jo litt synd hvis de har snakket om dette lenge og det er et sterkt ønske. Jeg ville kanskje forsøkt å ta kontakt med treneren som kanskje kan ta en prat med dem? Hvis det er svømming på høyt nivå, så bør det være en trening av et kaliber med evne til å snakke med utøverne og gjøre sitt beste for å bidra til å skape motivasjon. Men til syvende og sist så er det selvfølgelig opp til den enkelte utøver. Anonymkode: c6329...dd6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #8 Skrevet 17. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: For den halvparten som ikke ga seg, så eksisterer det tydeligvis? Det virker ikke som din sønn og de fire andre har riktig mentalitet, så da er det kanskje like greit at de gir seg. Anonymkode: 8f0b3...848 For samfunnet er det tragisk. Hvem vet hvor mange barn og ungdom som nå faller utenfor på grunn av stengte skoler og idrettslag i ganske lang tid. Anonymkode: f61d7...878 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #9 Skrevet 17. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det forstår jeg godt, og skjønner også at det kan være vanskelig å motivere seg selv hvis man har lyst til å trene på et helprofft nivå. Men like fullt er det da egenskaper som utholdenhet, stayerevne og lære seg å takle nederlag som skal til. Det er nesten ingen proffe utøvere som ikke går på en smell av og til, og de beste er de som greier å jobbe seg gjennom det. Greier man ikke å skape den motivasjonen, så blir det nok realistisk sett også vanskelig å bli proff utøver. Det trenger ikke å være noe galt i det, tross alt så er det veldig få som blir proffe idrettsutøvere, og det er ingen skam å bli avanserte mosjonister heller. Det er mange andre karriereveier å velge i, og det er ingen skam å snu. Samtidig er det jo litt synd hvis de har snakket om dette lenge og det er et sterkt ønske. Jeg ville kanskje forsøkt å ta kontakt med treneren som kanskje kan ta en prat med dem? Hvis det er svømming på høyt nivå, så bør det være en trening av et kaliber med evne til å snakke med utøverne og gjøre sitt beste for å bidra til å skape motivasjon. Men til syvende og sist så er det selvfølgelig opp til den enkelte utøver. Anonymkode: c6329...dd6 Vel, for eksempel Bjørndalen måtte jobbe masse med sin mentale coach hver eneste dag og holdt på å slutte flere ganger. Disse ungdommene har ingen mentale coacher eller lignende som jobber med dem. Min sønn begynte å svømme forholdsvis sent og måtte ta igjen de andre, ha mye brattere kurve. Nå blir han igjen den dårligste på laget, og jeg forstår at han ikke orker det flere ganger. Anonymkode: c28d5...9cf 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #10 Skrevet 17. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forstår jeg godt, og skjønner også at det kan være vanskelig å motivere seg selv hvis man har lyst til å trene på et helprofft nivå. Men like fullt er det da egenskaper som utholdenhet, stayerevne og lære seg å takle nederlag som skal til. Det er nesten ingen proffe utøvere som ikke går på en smell av og til, og de beste er de som greier å jobbe seg gjennom det. Greier man ikke å skape den motivasjonen, så blir det nok realistisk sett også vanskelig å bli proff utøver. Det trenger ikke å være noe galt i det, tross alt så er det veldig få som blir proffe idrettsutøvere, og det er ingen skam å bli avanserte mosjonister heller. Det er mange andre karriereveier å velge i, og det er ingen skam å snu. Samtidig er det jo litt synd hvis de har snakket om dette lenge og det er et sterkt ønske. Jeg ville kanskje forsøkt å ta kontakt med treneren som kanskje kan ta en prat med dem? Hvis det er svømming på høyt nivå, så bør det være en trening av et kaliber med evne til å snakke med utøverne og gjøre sitt beste for å bidra til å skape motivasjon. Men til syvende og sist så er det selvfølgelig opp til den enkelte utøver. Anonymkode: c6329...dd6 Jeg er en av trenerne. De hører ikke på meg og bare tenker negativt. Anonymkode: c28d5...9cf
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #11 Skrevet 17. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For samfunnet er det tragisk. Hvem vet hvor mange barn og ungdom som nå faller utenfor på grunn av stengte skoler og idrettslag i ganske lang tid. Anonymkode: f61d7...878 Nettopp. Og noen ganger er det de dårligste som nesten har sluttet flere ganger, som blir de beste som voksne. Ref Heidi Løke. Anonymkode: c28d5...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #12 Skrevet 17. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er en av trenerne. De hører ikke på meg og bare tenker negativt. Anonymkode: c28d5...9cf Da er neste skritt coaching/idrettspsykolog eller lignende. Hvis det er en proff svømmeklubb bør man ha tilgang til gode ressurser. Anonymkode: c6329...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #13 Skrevet 17. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Og noen ganger er det de dårligste som nesten har sluttet flere ganger, som blir de beste som voksne. Ref Heidi Løke. Anonymkode: c28d5...9cf Legg merke til "nesten". Å nesten slutte er ikke at man faktisk slutter, men at man til slutt fant en indre motivasjon til å jobbe seg gjennom det. Anonymkode: c6329...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #14 Skrevet 17. mai 2020 Hvis de slutter pga noe så lite, ville de sluttet snart uansett. De er ikke motiverte nok. De lette nok etter en unnskyldning for å slutte. Anonymkode: 2a2d1...50c 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #15 Skrevet 17. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de slutter pga noe så lite, ville de sluttet snart uansett. De er ikke motiverte nok. De lette nok etter en unnskyldning for å slutte. Anonymkode: 2a2d1...50c Regjeringen har definert koronatiltak som de mest inngripende siden andre verdenskrig. Noe så lite? Anonymkode: c28d5...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #16 Skrevet 17. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de slutter pga noe så lite, ville de sluttet snart uansett. De er ikke motiverte nok. De lette nok etter en unnskyldning for å slutte. Anonymkode: 2a2d1...50c Motivasjonen er der. De ble blant annet tatt ut til store stevner på våren, men alt ble avlyst. Dvs flere måneders forberedelser rett i dass. Anonymkode: c28d5...9cf
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #17 Skrevet 17. mai 2020 De er ikke "proffe", de er tafatte unger som uansett aldri ville nådd verdenseliten. Det er hovedsaklig deg selv og ambisjonene du har på vegne av din sønn dette er et tap for, det har ikke noe å si for samfunnet at de nå finner noe annet å gjøre. Anonymkode: 2fc28...13e 11
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #18 Skrevet 17. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Motivasjonen er der. De ble blant annet tatt ut til store stevner på våren, men alt ble avlyst. Dvs flere måneders forberedelser rett i dass. Anonymkode: c28d5...9cf Men det gjelder jo alle som driver med idrett, det er jo ikke bare disse guttene. Ny sjanse neste vår, alle stiller i samme klasse, alle har måttet avbryte treningen og må trene seg opp igjen. Forstår de det? Anonymkode: 7de5f...5ce 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #19 Skrevet 17. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er ikke "proffe", de er tafatte unger som uansett aldri ville nådd verdenseliten. Det er hovedsaklig deg selv og ambisjonene du har på vegne av din sønn dette er et tap for, det har ikke noe å si for samfunnet at de nå finner noe annet å gjøre. Anonymkode: 2fc28...13e Ja, for du var sikkert supermotviert selv til en toppkarriere som 15-16 åring ditt rasshøl. Anonymkode: c6329...dd6 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #20 Skrevet 17. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det gjelder jo alle som driver med idrett, det er jo ikke bare disse guttene. Ny sjanse neste vår, alle stiller i samme klasse, alle har måttet avbryte treningen og må trene seg opp igjen. Forstår de det? Anonymkode: 7de5f...5ce Kjenner flere i fotball- og håndballmiljø som slutter. Anonymkode: c28d5...9cf
Anbefalte innlegg