AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 De siste ukene har jeg gradvis innført en ny hudpleierutine. Jeg har fet, sensitiv hud, med akne i kinnene. Får lett utslett rundt munn av forskjellige kremer. Per nå har jeg innført ny ansiktsvask med salisylsyre. Det gikk fint. Så c-vitamin serum på morgenen. Det fikk fint. Så retinol på kvelden en annen dag. Det gikk fint. Men når jeg så prøvde meg på en ny solkrem for fet og sensitiv hud, ble panna min helt rød av nupper, samt en kvise med hvitt. Pleier ikke å ha reaksjon på panna. Jeg er helt sikker på at det er solkremen, for jeg ante ugler i mosen da huden kjentes varm og stram når jeg tok den på. Prøvde den likevel i to dager i tilfelle huden min bare trengte å bli litt vant, men jeg ser nå at jeg burde lyttet til magefølelsen. Uansett, jeg får kutte ut solkremen fremover - men kan jeg fortsette innføringen av de andre produktene? Er det noe jeg kan gjøre for å dempe reaksjonen jeg har fått? Anonymkode: 0a64b...fd3
Blingblingtahei Skrevet 17. mai 2020 #2 Skrevet 17. mai 2020 Dropp retinol noen dager, det kan være sterke saker for huden og virke ganske uttørrende. Selvom du har fet hud kan den likevel være fuktfattig. Begynn forsiktig med å innføre retinol i regimet, bare et par dager i uken, og tilfør huden fukt etterpå..
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #3 Skrevet 17. mai 2020 1 time siden, Blingblingtahei skrev: Dropp retinol noen dager, det kan være sterke saker for huden og virke ganske uttørrende. Selvom du har fet hud kan den likevel være fuktfattig. Begynn forsiktig med å innføre retinol i regimet, bare et par dager i uken, og tilfør huden fukt etterpå.. Har bare brukt retinol to ganger foreløpig, og med en god fuktighetsgivende krem etterpå har jeg ikke hatt noen reaksjon. Det er solkremen som har fått meg til å reagere. Det er en Heliocare 360 tinted med en såkalt «dry feel», og det likte virkelig ikke huden min. Huden i panna er ikke tørr på noen som helst måte, bare full av nupper. Men ser for meg at jeg bør kutte hele rutinen frem til huden roer seg ned igjen. Kan man bruke kortison e.l. for at den skal bli normal? Anonymkode: 0a64b...fd3
Scherbatsky Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 Når du bruker retinol, syre og C-vitamin etc så MÅ man bruke solkrem. Det skal man uansett, men når man bruker slike ingredienser så MÅ man beskytte huden. Du bør heller roe ned på det andre og prøve å finne en solkrem som fungerer bedre for deg. Du bør nok også innføre fukt i regimet ditt, for du er mest sannsynlig fuktfattig (det er de fleste, også de med fet hud). Ro ned aktive ingredienser, og la hudbarrieren få komme seg litt. Man skal ikke gjøre for mye heller. Oljer og fukt. Jeg tåler f.eks dårlig å bruke c-vitamin hver morgen, så jeg bruker det annenhver. Også må man se an huden litt den dagen, for den reagerer når man er stresset, syk, etc. Men solkrem må man ha. Jeg liker La Roche Posay sin Shaka så langt.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 3 minutter siden, Scherbatsky skrev: Når du bruker retinol, syre og C-vitamin etc så MÅ man bruke solkrem. Det skal man uansett, men når man bruker slike ingredienser så MÅ man beskytte huden. Du bør heller roe ned på det andre og prøve å finne en solkrem som fungerer bedre for deg. Du bør nok også innføre fukt i regimet ditt, for du er mest sannsynlig fuktfattig (det er de fleste, også de med fet hud). Ro ned aktive ingredienser, og la hudbarrieren få komme seg litt. Man skal ikke gjøre for mye heller. Oljer og fukt. Jeg tåler f.eks dårlig å bruke c-vitamin hver morgen, så jeg bruker det annenhver. Også må man se an huden litt den dagen, for den reagerer når man er stresset, syk, etc. Men solkrem må man ha. Jeg liker La Roche Posay sin Shaka så langt. Ja, jeg bruker solkrem uansett. Jeg bare bruker ikke den jeg reagerer på. Bruker faktisk Shaka Fluid selv, men opplever at huden blir veldig fet. Umulig å ha på sminke, for alt bare renner utover. Jeg tror ikke huden min er fuktfattig, for jeg bruker fuktighetskrem i gel-form med hyaluronsyre på dagtid i tillegg til solkrem, og på kveldstid bruker jeg en tjukk krem med ceramider og hyaluronsyre. Når det er sagt, i dagene etter jeg skrev denne posten byttet jeg tilbake til Shaka Fluid, og etter et par dager var huden min normal igjen. Kjedelig å bruke mye penger på en dyr solkrem betegnet for fet og sensitiv hud, når den bare gir meg utslett. Anonymkode: 0a64b...fd3
Scherbatsky Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 Jeg skjønner det så godt, jeg syns solkrem har vært veldig vanskelig selv. Mange feilkjøp, kjedelige penger. Jeg bruker ikke sminke, så jeg har ikke prøvd Shaka under det og det kan godt hende den er for feit der ja. Den sank greit inn for meg, men det glinsa litt ja. Jeg vet at noen liker godt Ren sin solkrem fordi den synker fint inn. Den står på lista mi å prøve, og jeg skal prøve Pai sin etter Shaka'n er tom. Sett flere som har skrytt av den. https://skinlove.no/pai-naturlig-solkrem-hello-sunshine.html Også et par stykker som kjøpes på CultBeauty som noen i en hudpleie gruppe har skrytt av (SuperGoop og ThankYouFarmer tror jeg de heter). Håper det ordner seg. Jeg kjøpte Clinique sin MoistureSurge da jeg var veldig dehydrert, for den skulle jo være perfekt til huden min der og da... den gjorde alt bare verre, uansett hvilken kombo jeg kjørte den i... Heldigvis ikke så dyr, men noen produkter funker ikke, selv om alt tilsier at den skulle være perfekt.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 26 minutter siden, Scherbatsky skrev: Jeg skjønner det så godt, jeg syns solkrem har vært veldig vanskelig selv. Mange feilkjøp, kjedelige penger. Jeg bruker ikke sminke, så jeg har ikke prøvd Shaka under det og det kan godt hende den er for feit der ja. Den sank greit inn for meg, men det glinsa litt ja. Jeg vet at noen liker godt Ren sin solkrem fordi den synker fint inn. Den står på lista mi å prøve, og jeg skal prøve Pai sin etter Shaka'n er tom. Sett flere som har skrytt av den. https://skinlove.no/pai-naturlig-solkrem-hello-sunshine.html Også et par stykker som kjøpes på CultBeauty som noen i en hudpleie gruppe har skrytt av (SuperGoop og ThankYouFarmer tror jeg de heter). Håper det ordner seg. Jeg kjøpte Clinique sin MoistureSurge da jeg var veldig dehydrert, for den skulle jo være perfekt til huden min der og da... den gjorde alt bare verre, uansett hvilken kombo jeg kjørte den i... Heldigvis ikke så dyr, men noen produkter funker ikke, selv om alt tilsier at den skulle være perfekt. Takk for forslag! Bruker ikke mye sminke, men har veldig lyse bryn som jeg fyller inn med penn, og med Shaka blir det farge på øyelokkene. Hehe. Takk for forslag til solkremer, jeg skal sjekke dem ut! Anonymkode: 0a64b...fd3
Roci Skrevet 20. mai 2020 #8 Skrevet 20. mai 2020 Flere av disse får jevnt over gode omtaler. I koreansk hudpleie er jo solbeskyttelse nesten noe av det viktigste. https://www.skinsecret.no/produktkategori/solfaktor/
Blingblingtahei Skrevet 21. mai 2020 #9 Skrevet 21. mai 2020 Bruker første på lista til roco, den aloe soothing sun cream. Veldig god, gir godt med fukt, ingen urenheter, trekker godt inn, blir ikke hvit og grei å legge sminke over 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå