Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste at  noen brukte olivenolje i babymat for å få flere kalorier. Har et matvrak av en baby på 5 mnd som til tross for 2 måltider og amming så og si hver time nesten ikke går opp. Han er noe aktiv hehe

Noen som gjør dette?

Anonymkode: 8b3ad...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker meierismør (usaltet) og morsmelk i all babymaten jeg lager :) Har også et matvrak som ved 5 mnd var oppe i tre faste måltider - lunsj (frukt), middag (hjemmelaget) og kvelds (grøt+sviskemos). Ammer hver 2. Time døgnet rundt utenom. Ellers vet jeg at olivenolje (jeg bruker extra virgin kaldpresset olivenolje uten at jeg helt vet hvorfor, fikk det anbefalt av en venn som er «god» på hjemmelaget mat), kokosolje eller smør er anbefalt hvis man gir grønnsaker feks for å få mer fett og derav flere kalorier :) 

Anonymkode: 7c7ef...193

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker meierismør (usaltet) og morsmelk i all babymaten jeg lager :) Har også et matvrak som ved 5 mnd var oppe i tre faste måltider - lunsj (frukt), middag (hjemmelaget) og kvelds (grøt+sviskemos). Ammer hver 2. Time døgnet rundt utenom. Ellers vet jeg at olivenolje (jeg bruker extra virgin kaldpresset olivenolje uten at jeg helt vet hvorfor, fikk det anbefalt av en venn som er «god» på hjemmelaget mat), kokosolje eller smør er anbefalt hvis man gir grønnsaker feks for å få mer fett og derav flere kalorier :) 

Ah, tusen takk for et veldig passende svar ifht egen situasjon hehe 

Kan jeg spørre hva du lagde til middag? Og hvor store var porsjonene? For etter 1 porsjon grøt finnes han ikke ferdig, og blir helt fra seg, også får han like stor porsbib som det med søtpotet til et annet måltid, og ei heller da i nærheten av ferdig. Ammer både før og etter.

Blander du sviskemos i grøten? Vurderer sterkt det samme..

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Lagde nettopp første runde med baby mat til vår på 4,5mnd

Gulrot, potet og rapsolje. Ble kremet og deilig, og baby slukte det :)

Anonymkode: 7b087...fb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukt masse olivenolje. Det er den tingen som er mest lik morsmelk i oppbygging og er gode av så mange ting. Vitaminer, smøring av tarmene og forhindre hard mage osv osv osv. 

Anonymkode: ee29b...8d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lagde nettopp første runde med baby mat til vår på 4,5mnd

Gulrot, potet og rapsolje. Ble kremet og deilig, og baby slukte det :)

Anonymkode: 7b087...fb3

Ah, det må testes 👌

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukt masse olivenolje. Det er den tingen som er mest lik morsmelk i oppbygging og er gode av så mange ting. Vitaminer, smøring av tarmene og forhindre hard mage osv osv osv. 

Anonymkode: ee29b...8d2

You had me at smøring av tarmene hehe :)

Vi har  en veldig god olivenolje. Så da skal den i babymaten 😃

Takker for gode råd begge to 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker rapsolje og (usaltet) smør etter tips fra vår helsesykepleier. Har også en aktiv baby (som heller ikke er videre interessert i mat, og har ikke tålmodighet til å amme lenge lengre) så det er viktig at den maten hun faktisk spiser har en del kalorier. 

Jeg syns det funker fint å plukke ut de delene av vår middag som er rimelig babyvennlige og bare kjøre med stavmikser og litt rapsolje / evt. vann eller morsmelk for å få rett konsistens. Lagde også litt grønnsaksmoser i begynnelsen og frøs ned i isterningsbrett. Nå ved ni måneder takler hun biter i maten bedre, så nå går det en del i å øve på å spise selv med diverse fingermat også. 

Anonymkode: cb79d...88f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, tusen takk for et veldig passende svar ifht egen situasjon hehe 

Kan jeg spørre hva du lagde til middag? Og hvor store var porsjonene? For etter 1 porsjon grøt finnes han ikke ferdig, og blir helt fra seg, også får han like stor porsbib som det med søtpotet til et annet måltid, og ei heller da i nærheten av ferdig. Ammer både før og etter.

Blander du sviskemos i grøten? Vurderer sterkt det samme..

Ts 

Ja jeg måtte også begrense inntaket for å passe magen hans 😅 Var noen slitsomme måneder hvor han ble rasende etter hvert måltid fordi han ville ha mer... Men magen tålte ikke så mye 🙄 Gikk mye i grønnsaker i starten. Søtpotet, potet&gulrot, brokkoli&blomkål etc. Da han var fem mnd var en porsjon middag ca 3 gode spiseskjeer. Nå er han 7 mnd og vi har begynt å gi litt diverse kjøtt osv i middagene. Nå får han ca 5-6 gode spiseskjeer til middag :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...