Gå til innhold

Er det for mye å forlange at barna legger fra seg skjerm når de sitter opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes de kan sitte opp med oss og se TV. De er 10 og 6 år.

De setter seg på hver sin iPad og ser barne TV med lyd. Faren sier ikke noe. Jeg synes det er litt mye med lyd fra to iPad pluss tv. Det går jo i ett hele dagen med lyder.. 

Anonymkode: 58f04...c20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De setter seg på hver sin iPad og ser barne TV med lyd. Faren sier ikke noe. Jeg synes det er litt mye med lyd fra to iPad pluss tv. Det går jo i ett hele dagen med lyder.. 

Er du mor eller stemor? Jeg hadde selvfølgelig beordret de. Barn trenger å få klar beskjed.

• Liker 5
Skrevet

Vet ikke om jeg ville latt kampen stå mellom den ene skjermen eller den andre, men ville snakket med faren om å skaffe dem høretelefoner til bruk i fellesarealene. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med «når de sitter opp»? Når de er i stua? 

Her er regelen «en lyd av gangen» i oppholdsrommene. Ingen får spille eller se film med lyd på iPad ol. samtidig som TV eller radio står på, da må noe skrus av ellers bruker man headset. 

Men nå er verken jeg eller far særlig glad i mye lyd (i alle fall ikke over høyttalere), så barna er på en måte vant til at vi har det relativt stille her sammenlignet med hjem der Tv durer og går dagen lang.

Anonymkode: 0550c...9e5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Da må barna gå i et annet rom i huset. 

Anonymkode: 250d0...be1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Øretelefoner er løsningen, å sende dem inn på et annet rom synes jeg ikke du skal gjøre. Selv om de ser i hvert sitt nettbrett så er det sosialt å sitte i lag, det kan være at de plutselig vil vise deg noe - eller fortelle hva de har sett på. Min sønn sitter ved siden av meg med nettbrett når jeg ser på nyheter . Tror han liker at vi sitter slik, jeg liker det . Samtidig ser jeg hva han ser på , og kan spørre etterpå , da forteller han . 

Anonymkode: 7808f...8a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når vi som familie sammen ser på et program for å kose oss, får ingen lov til å se på en annen skjerm. Og det er heller ikke lov med flere lyder ellers.

Anonymkode: 1dae3...c66

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når vi som familie sammen ser på et program for å kose oss, får ingen lov til å se på en annen skjerm. Og det er heller ikke lov med flere lyder ellers.

Anonymkode: 1dae3...c66

Får alle da være med å bestemme hva som skal ses på? Eller tvinger du de til å se på noe du vil? 

Anonymkode: bbe6c...40b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de «sitte og se TV med dere»? Hva er i det hele verdien av at barna skal se TV, og attpå til TV dere voksne har bestemt, mener du? :klo: 

Altså, hadde dere som familie en eller annen event eller aktivitet med barna - ja. Men TV er sånt man gjør når man kjeder seg og ikke har energi til å finne på noe. Det er dødtid, ikke fellestid eller kvalitetstid (selv om noen familier innbiller seg at det er mulig å ha «kvalitetstid» foran TV er det ikke mulig. Kvalitetstid må inneholde en reell kvalitet.)

Plager ulike lyder dere - kjøp inn headsett til hele familien og innfør forbud mot romlyd i stua om en er flere enn en der. Problem løst. Dere voksne ser TV med lyd på øra, de små ser YouTube med lyd på øra (og, ja, i et hjem med gjensidig respekt gjelder regler om hensyn alle, ikke bare barna).

Anonymkode: b26e0...f85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det samme kan barna her finne på å gjøre. Da sier jeg ifra at de enten må skru av lyden eller gå et annet sted å se på. 1 av 3 barn er mine, og alle 3 får samme beskjed.

Anonymkode: bbb42...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Aldri mobil ved matbordet eller når familien er samlet i stua! Gjelder både voksne og barn. Blir småsur om gjester drar fram mobilen også. Veldig uhøflig og uoppdragent. 

Anonymkode: 866e3...ea7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For oss er det faktisk kvalitetstid å se noe sammen på tv i helgene. En film eller noe TV-underholdning. Vi klarer å finne ting som barna på 5, 9 og 13 ser på sammen med oss. Og på lørdagskveldene ser vi også på f.eks kompani Lauritzen etter den minste er lagt. 

Anonymkode: 1699f...a65

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får alle da være med å bestemme hva som skal ses på? Eller tvinger du de til å se på noe du vil? 

Anonymkode: bbe6c...40b

Hva tror du? 🙄

Anonymkode: 4622b...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2020 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Seriøst?

Hvem er egentlig sjefen hos dere?

Ville aldri akseptert. Selv min 4 åring har klar beskjed om at skal hun se på tv må hun ha den lyden som passer resten av familien. Eller høre på musikk på hodetelefonene sine. 

Anonymkode: 2b63a...6fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har skjermfrie fellesareal hos oss. Gjelder små og store.

Anonymkode: deaa9...136

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Headset/ørelefoner, som andre sier. Jeg er også pro at man kan velge en felles film på en lørdagskveld, det gjør vi ofte. Enten velger vi filmen sammen, dvs en form for kompromiss, eller de minste barna velger og vi voksne "holder ut" :P

Barna våre har en aldersforskjell som gjør at de liker ulike ting. Derfor synes jeg det er greit at det innimellom er sånn at en av dem heller ser noe på egen skjerm, om vi velger en film som en av dem har veldig lyst til å se og den andre ikke vil se. Da sitter vi i det minste sammen, og om den med skjermen vil vise eller dele noe så er vi tilgjengelig :)

Anonymkode: a2ab0...d2c

Skrevet

Hva mener du med "når de sitter opp"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...