Gå til innhold

Eldreforakten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører det stadig her inne, og i andre kommentarfelt, at "det er jo bare gamle og syke som dør"/"vi ofrer noen 80-åringer for økonomien".

Husk at de eldre er de som har bidratt mest til økonomien gjennom lange liv som skattebetalere og oppbyggingen av velferdsstaten som vi nyter godt av i dag. I tillegg er det våre bestefedre og oldremødre dere snakker om. Noen er glad i dem. De snakkes hele tiden om ufornuftige eldre som koser seg på kafé på kjøpesenter, men mange eldre sitter fastlåst på hjem hvor smitten bringes inn utenfra.

Ja, død hos 80-90-100-åringer er en naturlig del av livsløpet. Det som er forskjellen her, er at eldre som blir smittet av korona vil bli syke og dø isolert fra familiene sine, omringet av pleiere i fullt smittevernsutstyr som er redde for å ta på dem, og holde dem i hånden mot slutten. De fortjener ikke dette.

Vi gjør helt rett i å prøve så langt vi klarer å slå ned på pandemien for å skjerme helsevesenet, og for å spare alle liv vi kan fra en uverdig død. 

Anonymkode: d6f06...43b

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke eldre forakt men er uenig i utsagnet om at de har bygget landet.

Norge er rikt pga de vant i lotto ved å finne olje.

Anonymkode: 5fa07...f8e

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke eldre forakt men er uenig i utsagnet om at de har bygget landet.

Norge er rikt pga de vant i lotto ved å finne olje.

Anonymkode: 5fa07...f8e

Oljen har hjulpet sterkt, men det var velferdsstat og storstilt oppbygning etter krigen også lenge før oljen, så de blant de eldre som kjempet i krigen og bygde opp etterpå fortjener hyllest. 

Men, det er jo ikke de som er blant dagens eldre. Krigsgenerasjonen har for det meste gått bort, og de som er eldre nå er jo dessertgenerasjonen. Ikke like mye respekt for dem må jeg innrømme. 

Anonymkode: 6451f...424

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2020 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Oljen har hjulpet sterkt, men det var velferdsstat og storstilt oppbygning etter krigen også lenge før oljen, så de blant de eldre som kjempet i krigen og bygde opp etterpå fortjener hyllest. 

Men, det er jo ikke de som er blant dagens eldre. Krigsgenerasjonen har for det meste gått bort, og de som er eldre nå er jo dessertgenerasjonen. Ikke like mye respekt for dem må jeg innrømme. 

Anonymkode: 6451f...424

Så enig med deg. Har eldre hjemmeboende foreldre som tåler dette viruset dårlig. Har ikke sett de siden mars. Har nå avtalt at vi skal treffes ute i hagen med avstand.  Jeg og mine tre skolebarn.

Varer dette viruset lenge vil de dø av alderdom før korona. 

Men, nå er jeg super forsiktig også. Det er skole, jobb og butikk en sjelden gang. 

Anonymkode: e8cc0...d84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har besteforeldre i 80-årene, og de har klart seg fint. Men lenge før denne "pandemien" har jeg begynt å forberede meg på at det plutselig en dag kommer en trist telefon. Fordi det er faktisk sånn at livet tar slutt en dag, uansett. Hadde en farmor som ble nesten 100 år. Hadde hun måttet oppleve denne Koronaisolasjonen hadde hun dødd pga. det emosjonelle stresset i seg selv, uavhengig av smitte. For det er daglig kontakt med barn og barnebarn som er selve tilværelsen til de eldste. De slår seg ikke til ro med "facetime" i flere måneder. I hvertfall ikke de fleste. Mange har relativt skrantende helse og vet at siste dag kan komme når som helst. Hvis de da står overfor isolasjon på ubestemt tid eller å rissikere å stryke med av smitte fra et virus mot å få være med de man er glad i, så er ikke det valget så vanskelig for mange. Og som yngre familiemedlem har det absolutt ikke med forakt å gjøre, heller det motsatte. Og resten av samfunnet har ikke råd til å stenge ned slik vi gjør, dette kommer til å skape økonomiske vanskeligheter i lang tid fremover.

Anonymkode: 6e22f...ad6

• Liker 1
  • Opprett ny...