AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 14 dagers karantene på mennesker som ikke er syke eller påvist viruset korona, da er ikke legevitenskapen kommet langt, hvorfor skal politikere diktere en karantene som ikke omhandler fagfolk? Anonymkode: 9448b...b3b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #2 Skrevet 16. mai 2020 De tre siste smittetilfellene i min hjemkommune er "smitte fra utlandet". Vi har kontroll på smitten innenlands, men det å sette reisende i karantene er et viktig grep for å hindre at det eksploderer igjen. På samme måte som kontakt med smittede krever karantene. Dersom vi ikke hadde denne karantenen så ville det gått på bekostning av gjenåpningen av samfunnet, og å innføre strengere tiltak på et generelt befolkningsnivå er det ingen som ønsker. Anonymkode: 76b62...4a3 13
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 Norge har ikke visst begrepet av pandami, alle har jo sovet i timen. Det er latterlig at noe som er nedskrevet og planlagt finnes i en perm og er nedstøvet, så hvorfor er det ingen som reagerer på at noen sover i timen. Hvor var fagfolk, hvorfor gikk det så mange dager og måned før man forstod alvoret? hva er smittevernutstyr? det er latterlig å lese når ingen har forberedt noe som helst, og fagfolk personell ikke har smittevernutstyr i orden engang. Men at politikere skal redde seg selv så setter de befolkningen istedenfor i karantene. Å sette noen som ikke er påvist smitte i karantene pga vært i et annet land er latterlig. Anonymkode: 9448b...b3b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #4 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 14 dagers karantene på mennesker som ikke er syke eller påvist viruset korona, da er ikke legevitenskapen kommet langt, hvorfor skal politikere diktere en karantene som ikke omhandler fagfolk? Anonymkode: 9448b...b3b Det som er envits, er stikke karantene er vesentlig lengre, så lenge inkubasjonstid på over 2 uker er observert. Karanten burde vart i minst fire uker for å være sikker på ar hen ikke bringer med seg smitte. Anonymkode: 06dad...e93 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det som er envits, er stikke karantene er vesentlig lengre, så lenge inkubasjonstid på over 2 uker er observert. Karanten burde vart i minst fire uker for å være sikker på ar hen ikke bringer med seg smitte. Anonymkode: 06dad...e93 Å sette friske mennesker som ikke engang har vært i nærheten av noen med påvist smitte er hinsides all fornuft! Anonymkode: 2a4f5...094
Krantz95 Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 Det er ikke realistisk med denne karentene / "slå-ned"-strategien som regjeringen prøver hardt på. De må nok kaste inn håndkleet snart når resten av verden åpner opp mer og mer fremover. F.eks. starter Ryan Air opp 40% av rutene sine senest fra 1. juli. Thai Airways er tilbake i Norge fra 30. juni og SAS starter opp mange flyginger snart. Da vil viruset spre seg fint utover i hele befolkningen i løpet av sommeren og høsten. Oppstart hos SAS: Stockholm 23. mai København 25. mai Madrid 1. juni New York 1. juni Brussel 8. juni Paris 8. juni Roma 16. juni Tokyo 19. juni Shanghai 24. juni Las Palmas, Gran Canaria 29. juni Singapore 1. juli
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #7 Skrevet 16. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å sette friske mennesker som ikke engang har vært i nærheten av noen med påvist smitte er hinsides all fornuft! Anonymkode: 2a4f5...094 Viruset smitter da også i inkubasjonstiden. Anonymkode: 06dad...e93 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #8 Skrevet 16. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viruset smitter da også i inkubasjonstiden. Anonymkode: 06dad...e93 Det er ingen inkubasjonstid dersom vedkommende som settes i karantene ikke har vært i nærheten av noen som har smitte. Det var derfor jeg skrev det jeg skrev. Dersom det kun var de som har vært i nærheten av andre som har smitten som ble satt i karantene hadde jeg skjønt det. At man skal settes i karantene fordi man står på Svinesundsbroen og hopper over på den svenske grensa, for deretter å gå tilbake på norsk side, nei det skjønner jeg faktisk ingenting av. Heller ikke at man skal i karantene for å dra på hytta i Sverige. Forutsatt at man kun drar på hytta og ingen andre steder. Eller at man skal i karantene for å besøke besteforeldre som bor i Strømstad, men ikke besteforeldre som bor i Halden. Det henger ikke på greip. Ikke nesten engang! Hvorfor skal det være greit å handle mat på Rema i Sarpsborg, men ikke på MaiMat? Hva er forskjellen, sånn annet enn en landegrense? Anonymkode: 2a4f5...094 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #10 Skrevet 16. mai 2020 2 hours ago, Krantz95 said: Det er ikke realistisk med denne karentene / "slå-ned"-strategien som regjeringen prøver hardt på. De må nok kaste inn håndkleet snart når resten av verden åpner opp mer og mer fremover. Resten av verden utenom Sverige kommer også til å stenge ned igjen hvis smittetallet øker. Anonymkode: 5695f...2de 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #11 Skrevet 17. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Resten av verden utenom Sverige kommer også til å stenge ned igjen hvis smittetallet øker. Norske myndigheter har sagt helt tydelig at det ikke blir noen nedstengning om smitten øker. Det blir lokale tiltak, og tiltak som ikke er så inngripende som stengningen av barnehager og skoler, hjemmekontor osv. Rett og slett fordi dette ikke var anbefalt i utgangspunktet, og norske politikere har innsett i etterpåklokskap at dette kostet mer enn det ga tilbake i forhold til smitte. Anonymkode: fe53a...795 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #12 Skrevet 17. mai 2020 Ingen medisinske miljøer i verden har noen gang anbefalt karantene av friske mennesker. Det har aldri skjedd tidligere. Verken under sars, svineinfluensa, fugleinfluensa. Man har aldri vært avskåret fra å være fysisk med andre mennesker, fått forbud mot å se ektefelle, foreldre, besteforeldre osv. Man har aldri tidligere fått forbud mot å gå på jobb. Osv. Anonymkode: 5a3b6...341 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #13 Skrevet 17. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: De tre siste smittetilfellene i min hjemkommune er "smitte fra utlandet". Vi har kontroll på smitten innenlands, men det å sette reisende i karantene er et viktig grep for å hindre at det eksploderer igjen. På samme måte som kontakt med smittede krever karantene. Dersom vi ikke hadde denne karantenen så ville det gått på bekostning av gjenåpningen av samfunnet, og å innføre strengere tiltak på et generelt befolkningsnivå er det ingen som ønsker. Anonymkode: 76b62...4a3 Ankommer folk fra utlandet nå? Anonymkode: 8a9f9...f43
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #14 Skrevet 17. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Norske myndigheter har sagt helt tydelig at det ikke blir noen nedstengning om smitten øker. Det blir lokale tiltak, og tiltak som ikke er så inngripende som stengningen av barnehager og skoler, hjemmekontor osv. Rett og slett fordi dette ikke var anbefalt i utgangspunktet, og norske politikere har innsett i etterpåklokskap at dette kostet mer enn det ga tilbake i forhold til smitte. Anonymkode: fe53a...795 Regjeringen har vært tydelig på at det vil strammes inn igjen hvis smittetallet øker for mye. Det er ingen krise hvis det bare øker litt siden man har en viss margin å gå på under R<1 nå, men stiger det for mye, så vil det bli nye runder med nedstengninger. Anonymkode: b607b...1e5 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #15 Skrevet 17. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen inkubasjonstid dersom vedkommende som settes i karantene ikke har vært i nærheten av noen som har smitte. Det var derfor jeg skrev det jeg skrev. Dersom det kun var de som har vært i nærheten av andre som har smitten som ble satt i karantene hadde jeg skjønt det. At man skal settes i karantene fordi man står på Svinesundsbroen og hopper over på den svenske grensa, for deretter å gå tilbake på norsk side, nei det skjønner jeg faktisk ingenting av. Heller ikke at man skal i karantene for å dra på hytta i Sverige. Forutsatt at man kun drar på hytta og ingen andre steder. Eller at man skal i karantene for å besøke besteforeldre som bor i Strømstad, men ikke besteforeldre som bor i Halden. Det henger ikke på greip. Ikke nesten engang! Hvorfor skal det være greit å handle mat på Rema i Sarpsborg, men ikke på MaiMat? Hva er forskjellen, sånn annet enn en landegrense? Anonymkode: 2a4f5...094 Det er vanskelig å vite om dem man har truffet, har smitte eller ei. Derfor må grensen trekkes uten at det alltid virker fornuftig. Grensen i dette tilfellet er trukket ved landegrensen. En stortå ett sekund over grensa er nok til å kreve karantene, selv om man ikke har møtt noen personer. Anonymkode: 06dad...e93 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #16 Skrevet 17. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Norske myndigheter har sagt helt tydelig at det ikke blir noen nedstengning om smitten øker. Det blir lokale tiltak, og tiltak som ikke er så inngripende som stengningen av barnehager og skoler, hjemmekontor osv. Anonymkode: fe53a...795 De kommer til å bli så inngripende som de må være for å stoppe økningen. Hjemmekontor er et av de mest effektive tiltakene for å hindre smitte så hvis du tror at det ikke kan bli aktuelt igjen har du ikke forstått situasjonen. "Vil det være utelukket med nye nasjonale tiltak? – Nei, ingenting er utelukket. Hvis vi ikke oppdager spredningen lokalt, og den blir nasjonal, da er vi forberedt på å gjøre nasjonale tiltak, svarer Høie." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xg1RQo/slik-vil-regjeringen-haandtere-en-ny-smitteboelge-ingenting-er-utelukket Anonymkode: 5695f...2de 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #17 Skrevet 17. mai 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Å sette friske mennesker som ikke engang har vært i nærheten av noen med påvist smitte er hinsides all fornuft! Anonymkode: 2a4f5...094 Min mann fikk påvist Covid-19 på torsdag. Han hadde 2 ekstremt svake symptomer. Litt vondt i kroppen og litt sliten. Ikke noe annet. Grunnen til at han testet seg er at han jobber i 1.linjen i forhold til Covid-19. Han og legene ble veldig overrasket over positivt svar. Tenker mange kan ha like svake symptomer. Og da forsetter smitten. Og folk som blir smittet kan bli alvorlig syke. Anonymkode: d2db3...236
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #18 Skrevet 17. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mann fikk påvist Covid-19 på torsdag. Han hadde 2 ekstremt svake symptomer. Litt vondt i kroppen og litt sliten. Ikke noe annet. Grunnen til at han testet seg er at han jobber i 1.linjen i forhold til Covid-19. Han og legene ble veldig overrasket over positivt svar. Tenker mange kan ha like svake symptomer. Og da forsetter smitten. Og folk som blir smittet kan bli alvorlig syke. Anonymkode: d2db3...236 Det forandrer likevel ikke det faktum at det er hinsides all fornuft å sette friske mennesker som ikke har vært i kontakt med noen med påvist smitte i karantene. Anonymkode: 2a4f5...094
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #19 Skrevet 17. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det forandrer likevel ikke det faktum at det er hinsides all fornuft å sette friske mennesker som ikke har vært i kontakt med noen med påvist smitte i karantene. Anonymkode: 2a4f5...094 Så vidt jeg husker har omtrent halvparten av de som er smittet ikke noen kjent smittekilde. Det ville vært trivielt å stoppe spredningen hvis man visste om alle som var smittet. Anonymkode: 5695f...2de
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #20 Skrevet 17. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg husker har omtrent halvparten av de som er smittet ikke noen kjent smittekilde. Det ville vært trivielt å stoppe spredningen hvis man visste om alle som var smittet. Anonymkode: 5695f...2de Likevel er det frihetsberøvelse å sette friske folk i karantene. Frihetsberøvelse er et brudd på menneskerettighetene. Jeg kunne forstått tankegangen dersom det var mennesker som har vært i kontakt med andre som har fått påvist smitte. Men her er det friske mennesker som ingen aner om har vært i kontakt med noen som har smitten. Jeg kunne vært sammen med mannen til anonym over her hver dag, uten å havne i karantene. Han er syk og kunne meget vel smittet meg. Jeg kan likevel ikke møte kjæresten min, som mest sannsynlig ikke er syk. Da havner jeg i karantene. Det er jo helt sykt! Anonymkode: 2a4f5...094
Anbefalte innlegg