Gjest Smok Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 Har en ungdom som flyttet på hybel pga skole i en annen kommune. Det har kostet oss ekstra , Det som gies fra lånekassa dekker ikke hele leie ( bor på et knøttlite rom -deler bad og kjøkken m/ flere) , vi dekker resterende, det er reiseutgifter hjem og tilbake og reiseutgifter i byen, mere fristelser i byen har også gitt økte kostnader. det som jeg er mest fortvilt over at vi måtte betale for hybelen i disse koronatider selv om ungdommen var hjemme. Så viser det seg at ungdommen angrer studievalg og vil starte på et annet og har droppet ut. Jeg har forlangt at ungdommen må selv betale hybelen nå i vår og sommer og hjalp til å finne jobb . Ungdommen misliker jobben, men det er ikke noe annet å finne . Første lønning skulle dekke hele husleia , men ungdommen brukte halvparten før fristen for innbetaling kom . Jeg ble irritert over dette men far i betalte noe og jeg ga «ekstra» helge penger pga17 mai. Det dekket husleia og ungdommen hadde ekstra til mat og planlagt kafé besøk på 17 mai . Nå har ungdommen brukt opp alt ekstra på fjas . Har så lyst å si at nå får ungdommen greie seg selv . Vi har samlet fra høsten betalt ca 55. 000,- ekstra , i tillegg kommer mat og klær . Samt besteforeldre har gitt penger i tillegg. Er det kostnader jeg må bare finne meg i å betale ?
Gjest Dævendøtte Skrevet 16. mai 2020 #2 Skrevet 16. mai 2020 Hvor gammel er ungdommen? Og nei, dette er ikke kostnader du må finne deg i å betale.
Gjest Smok Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 5 minutter siden, Dævendøtte skrev: Hvor gammel er ungdommen? Og nei, dette er ikke kostnader du må finne deg i å betale. Nettopp blitt myndig
IkkeAnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #4 Skrevet 16. mai 2020 Hvis ungdommen er over 18, så er hen jo voksen. Da kan hen fint betale selv. 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 Akkurat nå, Smok skrev: Nettopp blitt myndig Klart du kan sette krav til økonomisk styring. Samtidig er det ikke enkelt å ta fullt ansvar for alt når man såvidt er 18 år. Det hjelper lite å sy puter under armene på ungdommen, viktig å sette krav. Men også viktig å sette krav dere vet den kan mestre. Og når man dropper ut, må man ta seg en jobb inntil videre. Er nok best å bo hjemme og studere hvis man ikke klarer å styre økonomien, det er et alternativ dere kan "true" med, ikke alle vil tilbake etter å bodd borte en stund. Men må man, så må man. Ta en skikkelig prat, sett opp budsjett og prøv å få ungdommen til å forstå at dere ikke kan ta hele byrden.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 Du må sette større krav, og fort, ellers blir NAV neste stopp. Og det kan fort bli langvarig. Anonymkode: a11dc...c67 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. mai 2020 #7 Skrevet 16. mai 2020 Så lenge dere redder han hver gang han bruker opp pengene så lærer han ikke en dritt. Her hadde jeg krevd at han enten tar ansvar eller tar seg en tur på nav. Han må lære seg at valgene han tar har konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #8 Skrevet 16. mai 2020 2 timer siden, Dævendøtte skrev: Klart du kan sette krav til økonomisk styring. Samtidig er det ikke enkelt å ta fullt ansvar for alt når man såvidt er 18 år. Det hjelper lite å sy puter under armene på ungdommen, viktig å sette krav. Men også viktig å sette krav dere vet den kan mestre. Og når man dropper ut, må man ta seg en jobb inntil videre. Er nok best å bo hjemme og studere hvis man ikke klarer å styre økonomien, det er et alternativ dere kan "true" med, ikke alle vil tilbake etter å bodd borte en stund. Men må man, så må man. Ta en skikkelig prat, sett opp budsjett og prøv å få ungdommen til å forstå at dere ikke kan ta hele byrden. Det er forventet at voksne folk forsørger seg selv og forvalter økonomien slik at husleie og nødvendige utgifter blir betalt. Dette er ikke noe foreldrene skal vurdere om ungdommen « kan mestre». En som har blitt myndig er voksen og det er ikke foreldres ansvar å stadig dekke husleie og andre ting fordi ungdommen fjaser bort pengene. Da må han/hun lære ved å erfare. For øvrig enig i at dere kan tilby å la ungdommen bo hjemme til vgs? er fullført, som alternativ. Og ellers ikke gi mer penger. Dere gjør denne ungdommen en stor bjørnetjeneste og til luksusfellen potensiale Anonymkode: 36cca...225 2
estrella Skrevet 16. mai 2020 #9 Skrevet 16. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forventet at voksne folk forsørger seg selv og forvalter økonomien slik at husleie og nødvendige utgifter blir betalt. Dette er ikke noe foreldrene skal vurdere om ungdommen « kan mestre». En som har blitt myndig er voksen og det er ikke foreldres ansvar å stadig dekke husleie og andre ting fordi ungdommen fjaser bort pengene. Da må han/hun lære ved å erfare Anonymkode: 36cca...225 Men hvis de ikke forstår det når de er 18, er det ikke foreldrene sin feil, for at de ikke har lært det? Du kan ikke forvente at de over natta er blitt voksne, selv om de er 18 år.. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #10 Skrevet 17. mai 2020 Har dere lært ungdommen om økonomistyring? Eller forventer dere at det skal komme av seg selv? Jeg er enig i at en attenåring bør ha en viss forståelse for at ting koster, og at man ikke skal bruke mer enn man har, men det er forskjell på teori og praksis her. Jeg ville satt meg ned sammen med ungdommen og laget et skikkelig budsjett som alle var enige i. På den måten må det være skikkelig krise om det plutselig blir behov for mer penger, fordi da har noen gått over budsjettet som allerede var godkjent. Anonymkode: d7fac...db4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #11 Skrevet 17. mai 2020 Så lenge de ikke går på vgs skal ikke du betale noe. Det er et valg de tar, så kommer konsekvensene av det. Vi (stedatter) har også en på 18 som har flyttet ut for seg selv. Hun går på vgs og vi gir en sum hver måned, og låner ut små summer her og der så lenge hun betaler tilbake, noe hun gjør. Her brenner også pengene i lomma når hun får noe, men vi kommer kun med råd, ikke krav. Hun har nettopp flyttet ut, så hun har mye å lære, noe jeg håper og virker som hun gjør. Ikke kult å sitte flere uker uten penger. Vi "redder" henne heller ikke, det hadde kun vært en dum bjørnetjeneste og hun har vært på nippe til å bli kastet ut av leiligheten, så nå betaler hun husleia før alt annet heldigvis. Så lenge ungdommen går på vgs er man i de fleste tilfeller pliktig til å bidra med barnebidrag og man har ikke så mye med hva pengene går til, men man kan selvfølgelig komme med gode råd. Anonymkode: f0725...d6f 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 17. mai 2020 #12 Skrevet 17. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: En som har blitt myndig er voksen og det er ikke foreldres ansvar å stadig dekke husleie og andre ting fordi ungdommen fjaser bort pengene. Da må han/hun lære ved å erfare. Vel, ikke sånn det funker i praksis, det er helt sikkert. En 18 åring er ikke mer voksen enn den har lært hjemme, noen bruker flere år på å bli voksne også, det er stor forskjell på ungdom.Noen blir voksne allerede som 16 åringer, mens andre blir det i en alder av 30. Mennesker er forskjellige, såpass har jeg lært i en alder av 50 år. Jeg ble voksen etter jeg fylte 30, da forstod jeg at jeg ikke var udødelig og forstod at jeg burde bruke pengene mine på en annen måte enn tidligere.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #13 Skrevet 17. mai 2020 Man har forsørgeransvar så lenge de går på vgs, selv om de har fylt 18. Vet ikke hva som gjelder om de har droppet ut, tenker det da er rimlig at de bidrar til den husleien dersom det var de som ønsket å flytte dit i utgangspunktet. I dette tilfellet høres det ut som dere ikke burde gi penger til barnet deres som skal til noe annet (husleie). Han/hun regner vel med at dere ordner opp om alle pengene brukes på gøy, noe som også skjedde. Tenker at ved neste lønning må han/hun betale dere tilbake det dere ga som skulle gå til husleie som ble brukt på noe annet, da avtalen ble brutt om hva pengene skulle brukes på. Anonymkode: 61e8e...66d 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #14 Skrevet 17. mai 2020 De som sier at 18-åringer må klare seg selv (ikke ts), må sette seg bedre inn i reglene for forsørgeransvar. Anonymkode: b2f81...c1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå