Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lang historie, men skal forsøke å fatte meg i korthet. Jeg Er så heldig å ha et barn på 1 1/2år. Det var en lang reise med flere prøverørsforsøk og Missed abortion før han endelig kom til verden. Egglederne mine er tette, dette ble ble påvist ved kikkhullsoperasjon for noen år siden. Hadde derfor aldri trodd jeg kom til å kunne bli gravid på egenhånd. 
Men nå er det sånn at vi er klare for søskenforsøk. Pga ustabil syklus ringte jeg klinikken på tirsdag og spurte om jeg kunne få provera (mensenfremkallende tabletter), jeg fikk ja til det, sykepleieren ville bare at jeg skulle ta en g-test først. Jeg lo når hun foreslo det, og tenkte i mitt stille sinn at de 180kr kan jeg vel egentlig bare spare meg for. Menmen, måtte jo bare kjøpe en, for å få avkreftet en mulig graviditet. 
Når jeg er på apoteket, i ferd med å betale denne graviditetstesten får jeg plutselig ekstremt vondt i magen samtidig som jeg blir ekstremt kvalm. Det er som en bølge kommer over meg. Jeg karrer meg hjemover og tenker at nå er det fader med omgangssyken som er på gang. Mannen drar ut å hamstrer inn cola og salte kjeks for at vi skal overleve de neste dagene- og mens han er i butikken så tar jeg testen. Den er positiv! Sjokket er enormt og jeg skjønner ingenting. Gravid med to tette eggledere trodde jeg ikke var mulig. 
Magesmertene fortsetter og etter 6timer tar jeg meg en tur til legevakten, skjønner at det ikke er heldig å ha så vondt i magen når man er gravid. Det hele ender med at jeg blir sendt til Ahus, egglederen sprekker, jeg må fjerne en halvliter blod fra magen og egglederen blir operert bort. Hadde jeg kommet senere kunne det vært livstruende. Det er det verste og den mest intense smerten jeg noensinne har kjent på! Alt dette skjedde på en og samme dag...

Så nå sitter jeg her, med plastret mage og føler meg ganske redusert. Har fått beskjed om at det kanskje er rester i livmoren pga embryoet var så tett opptil livmoren. Skal på kontroll til uka og er livredd for om jeg må inn på nytt. Må bare nevne at ved sist utskraping etter MA så måtte det hele 3(!) utskrapinger til før alt ble borte. Jepp, føler meg ganske uheldig og tenker vel at det er et mirakel at jeg i det hele tatt har klart å få et barn når det er så mye som går galt.

Dere som har gått gjennom svangerskap utenfor livmoren, har dere opplevd det igjen? Ble du gravid etterpå? Tok det lang tid før du kunne prøve igjen? Jeg har så mange tanker og spm, del gjerne erfaringer.

Hilsen oppblåst! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så leit ❤️ har hatt en exu og ble gravid på første prøverør. Fryktet exu da også, men heldigvis sluttet utviklingen før evnt mer skade ble gjort. Fikk beskjed at jeg måtte vente 3 sykluser om det ordnet seg selv og tror faktisk det var 6 mnd å vente hvis jeg måtte ta medisin (cellegift) for å ende svangerskapet. Forstod det slik at siden de tar kontroll i uke 7 ved ivf så vil de helst behandle med medisin, ikke operere, hvis det er mulig, selv om det gir lengre ventetid mellom forsøkene for oss pasienter. 

Har hatt 4 innsett siden da uten å bli gravid.... 

God bedring! 

Skrevet
2 minutter siden, Neutral90 skrev:

Så leit ❤️ har hatt en exu og ble gravid på første prøverør. Fryktet exu da også, men heldigvis sluttet utviklingen før evnt mer skade ble gjort. Fikk beskjed at jeg måtte vente 3 sykluser om det ordnet seg selv og tror faktisk det var 6 mnd å vente hvis jeg måtte ta medisin (cellegift) for å ende svangerskapet. Forstod det slik at siden de tar kontroll i uke 7 ved ivf så vil de helst behandle med medisin, ikke operere, hvis det er mulig, selv om det gir lengre ventetid mellom forsøkene for oss pasienter. 

Har hatt 4 innsett siden da uten å bli gravid.... 

God bedring! 

Åh, det var trist å høre. Ble litt uklart for meg, men du slapp å operere eller, hvordan løste dere opp i det? Kjipt å høre at du ikke har blitt gravid igjen. Håper du ikke gir opp.

Skrevet
Akkurat nå, Chickenwings85 skrev:

Åh, det var trist å høre. Ble litt uklart for meg, men du slapp å operere eller, hvordan løste dere opp i det? Kjipt å høre at du ikke har blitt gravid igjen. Håper du ikke gir opp.

Første exu var ruptur og måtte operere. Andre exu så sluttet utviklingen og da ble hcg fulgt ned til under 5, og så kom det ut som en SA :) takk det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lignende opplevelse som deg TS. I 2017 blei jeg kjørt med blålys og hasteoperert med sprekt eggleder. Måtte få blodoverføring under operasjonen på grunn av blodtapet. Det var den mest intense smerten jeg noen gang har opplevd. Etter dette prøvde vi helt til slutten av 2019 på ny graviditet. Hadde prøvd siden 2016. Vi ga opp. Nå i dag er jeg fem uker på vei.. 😉 har tatt tidlig ul for å bekrefte at det gror på riktig plass. Ønsker deg lykke til 😍 

Anonymkode: 18a6a...0cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det tre ganger, og ble deretter frarådet å bli gravid. Grusom smerte, og jeg holdt på å dø den første gangen. De fulgte meg nøye etter det, men det ble stopp etter tredje gang. 

Vi adopterte et nydelig barn som jeg elsker over alt i verden.

Anonymkode: 0c45b...bc5

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
På 17.5.2020 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Hadde lignende opplevelse som deg TS. I 2017 blei jeg kjørt med blålys og hasteoperert med sprekt eggleder. Måtte få blodoverføring under operasjonen på grunn av blodtapet. Det var den mest intense smerten jeg noen gang har opplevd. Etter dette prøvde vi helt til slutten av 2019 på ny graviditet. Hadde prøvd siden 2016. Vi ga opp. Nå i dag er jeg fem uker på vei.. 😉 har tatt tidlig ul for å bekrefte at det gror på riktig plass. Ønsker deg lykke til 😍 

Anonymkode: 18a6a...0cd

Åh, så hyggelig. Gratulerer så mye! Kan de se allerede nå hvor det sitter altså? Trodde det var så lite og at man tidlig kunne se noe i uke 7. Håper alt går bra for deg 🧡

Skrevet
På 17.5.2020 den 3.49, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd det tre ganger, og ble deretter frarådet å bli gravid. Grusom smerte, og jeg holdt på å dø den første gangen. De fulgte meg nøye etter det, men det ble stopp etter tredje gang. 

Vi adopterte et nydelig barn som jeg elsker over alt i verden.

Anonymkode: 0c45b...bc5

Oi, hele tre ganger ja. Huff, så forferdelig. Men, så fantastisk med adopsjon 🥰

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde mens jeg gikk på Letrozol. Måtte opereres for en sprukket exu, og de måtte ta egglederen. Glad for at de gjorde det, for nå slipper jeg å bekymre meg for at embryo skal sette seg i eventuelt arrvev senere. Vi prøvde en runde med Letrozol til, dvs den neste syklusen, fordi det var sommerferie og det ikke var aktuelt med ivf da, men fikk da eggløsning på den siden som manglet eggleder. Etter den runden gikk vi på IVF neste syklus, helt ukomplisert, flere blastocytter på frys og er nå gravid etter første innsett. 

Så vi prøvde rett på neste syklus, og ble gravid knappe 3-4 mnd etterpå med ivf. Jeg var i veldig fin form da ganske kort tid etter operasjonen. 

Anonymkode: fbadf...dd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første graviditet var ex.u., jeg ble operert, og har fått tre barn på vanlig måte etterpå.

Anonymkode: 71288...de7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men vet du hvordan du fikk tette eggledere? Merket du det? 

Jeg har gått med kjønnsykdom lenge, og er skikkelig redd for at det samme har skjedd med meg...

Anonymkode: 58989...56e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått fjernet den ene egglederen min, pga svangerskap utenfor livmora. Ble gravid igjen 6 uker etter operasjonen, som gikk bra. I tillegg har jeg fått to barn til, altså totalt 3 barn etter operasjonen

Anonymkode: 0a795...b30

• Liker 1
Skrevet
På 18.5.2020 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Unnskyld at jeg spør, men vet du hvordan du fikk tette eggledere? Merket du det? 

Jeg har gått med kjønnsykdom lenge, og er skikkelig redd for at det samme har skjedd med meg...

Anonymkode: 58989...56e

Har ikke sett denne meldingen før nå. Men, mest sannsynlig har jeg tette eggledere pga å ha gått med clamydia over en for lang tid når jeg var ung. Kaaan være medfødt også har jeg fått beskjed om, men clamydia er nok mest sannsynlig årsaken 🙄🙈

man merker ikke at egglederne er tette, ingen symptoner på det. Eneste er at det blir vanskelig å bli gravid uten ivf. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...