Gå til innhold

Hvordan diskutere med noen som tar offerrollen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne, la oss kalle henne Berit. Hun baksnakker kollegaen til mannen fordi hun er sjalu, mannen er helt tydelig ikke interessert, og vi rundt henne ser at hun ikke har noe å bekymre seg for. Mannen er oppslukt i Berit. Kollegaen til mannen er veldig forelsket i mannen, og har gjort dette klart overfor mannen som har avvist henne. Jeg har sagt at det er mannens oppgave å sette grenser for kollegaen, men taler for døve ører. Berit fortalte i plenum om hvordan hun skulle nedverdige kollegaen, måter hun skulle latterliggjøre henne på for at hun skulle føle seg dritt. De andre rundt bordet tente på og oppmuntret og kom med forslag for å være støttende venninner. Jeg syntes det var forferdelig å høre om slik "planlagt mobbing". Til slutt satte jeg Berit veldig på plass på en ordentlig måte. Jeg sa at hun ikke trengte å bry seg om det, men at jeg syntes det var stygt gjort å sitte å latterliggjøre et annet menneske, og helt forferdelig å gjennomføre slik mobbing bare for at kollegaen skulle føle seg tråkket på. 

Hun ble grisesint og skjelte meg ut foran alle om hvordan jeg ikke tok hensyn til hennes følelser, at hun tross alt var et offer, og at stakkars henne igjen måtte komme sist og "jeg får vel bare ta hensyn til denne stakkars lille kollega da" og "for en gangs skyld sier jeg i fra, så skal du komme og få meg til å føle meg dårlig" osv. Vanskelig å gjenta alt som ble sagt, men tonen var "jeg lar meg alltid tråkke på, og den ene gangen jeg faktisk sier i fra skal du rive meg ned, det er faktisk skikkelig synd på meg, jeg opplever noe helt fryktelig". 

Jeg sa at det ikke var hva hun følte, men hvordan hun ville behandle et annet menneske jeg sa i fra om, men hun ville ikke høre. "Vi dropper å diskutere dette, for nå har du ødelagt dagen min". 

Jeg vet at Berit er sånn, derfor tro jeg veldig forsiktig og tenkte meg godt om når jeg sa min mening. Hun tar aldri ansvar for eget liv, og alt er andres feil og ansvar. 

Det er vanskelig å diskutere med noen som bruker følelsene sine som argument, hvordan diskuterer man med sånne? Noen som har tips? 

Anonymkode: 806f1...ce6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når moren min var sånn i oppveksten funket det sånn passe å gjøre seg hard og ignorere det.  Gir man litt etter får de vann på mølla og kommer på alle mulige historiske krenkelser.

Anonymkode: 93234...ad8

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen din brukes veldig stygge hersketeknikker, kanskje hun er narsissist ? Hun oppfører seg ustabilt, og er tydeligvis i stand til å skade andre mennesker psykisk. Dette er etter mitt syn verre en fysisk vold, den psykiske volden ødelegger mennesker fra innsiden. Hvorfor orker du å være venn med denne dama?

Anonymkode: b5e40...b75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...