herzeleid Skrevet 20. mai 2020 #41 Skrevet 20. mai 2020 På 19.5.2020 den 0.43, AnonymBruker skrev: I og med at jeg er feminist er jeg for likestilling.. hverken mer eller mindre. At jeg bør bry meg mer om menn... eller mer om kvinner eller mer om barn, eller mer om... etc som jeg blir oppfordret til både titt og ofte når en er feminist. Vel,Jeg er feminist og bryr meg om likestilling, det er ikke så vanskelig igrunn. Jeg bryr meg om rettighetene til menneskene enten de er det ene eller andre kjønnet! Likhet for loven. Og om en det ikke mener eller synes så er en ikke feminist. Anonymkode: c1857...846 Hvis ønske om likhet for loven er en forutsetning for å være feminist må jo nesten likestilling slik den gjennomføres i dag være ‘antifeministisk’ med tanke på kvotering og en likestillingslov der kjønnene ikke har likhet for loven? 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #42 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, herzeleid skrev: Hvis ønske om likhet for loven er en forutsetning for å være feminist må jo nesten likestilling slik den gjennomføres i dag være ‘antifeministisk’ med tanke på kvotering og en likestillingslov der kjønnene ikke har likhet for loven? En bør få en anettelse etter meritter. Dog skjer jo ikke alltid det. Vi er nok ikke kommet lengre enn at menn foretrekkes. Det ser vi jo også i Norge, da menn er det mest av i store ikke statlige selskap. Ergo må vi skape likhet for loven. Samme går jo på menn og deler av permisjon ved barn. Den bør deles i 2. Så mannen får like store deler med sitt barn. Men her i Norge har vi det da greit nok. Er kanskje ikke her vi bør legge styrken inn mest? Vi har kvinner som er undertrykt i hele verden, kvinner som ikke får kjøre bil, kvinner som er mannen underlgen. Den dagen alle vi stå opp å kjempe for like rettigheter for alle, og ikke kun i nærmiljø, er da vi kan oppnå like rettigheter og da igjen kan slutte med kvoteringer. Nå synes ikke jeg definisjonen av ordet feminisme er for vag. Den sier akkurat hva jeg mener. Likhet for alle, uanett kjønn, religion, legning, vi er alle mennesker uansett hva vi har mellom beina og har dermed like stor rett til å være med å forme vårt samfunn. Anonymkode: a564d...79b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #43 Skrevet 20. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En bør få en anettelse etter meritter. Dog skjer jo ikke alltid det. Vi er nok ikke kommet lengre enn at menn foretrekkes. Det ser vi jo også i Norge, da menn er det mest av i store ikke statlige selskap. Ergo må vi skape likhet for loven. Samme går jo på menn og deler av permisjon ved barn. Den bør deles i 2. Så mannen får like store deler med sitt barn. Men her i Norge har vi det da greit nok. Er kanskje ikke her vi bør legge styrken inn mest? Vi har kvinner som er undertrykt i hele verden, kvinner som ikke får kjøre bil, kvinner som er mannen underlgen. Den dagen alle vi stå opp å kjempe for like rettigheter for alle, og ikke kun i nærmiljø, er da vi kan oppnå like rettigheter og da igjen kan slutte med kvoteringer. Nå synes ikke jeg definisjonen av ordet feminisme er for vag. Den sier akkurat hva jeg mener. Likhet for alle, uanett kjønn, religion, legning, vi er alle mennesker uansett hva vi har mellom beina og har dermed like stor rett til å være med å forme vårt samfunn. Anonymkode: a564d...79b Likestilling og likebehandling er to forskjellige ting. Dersom du skal dele permisjon ved barn i to - bør du innføre en «restitusjonspermisjon» for den som har født. Bivirkninger og slitasje etter fødsel går ikke over med en gang etter fødsel (alltid). Anonymkode: d1b74...fe3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #45 Skrevet 20. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likestilling og likebehandling er to forskjellige ting. Dersom du skal dele permisjon ved barn i to - bør du innføre en «restitusjonspermisjon» for den som har født. Bivirkninger og slitasje etter fødsel går ikke over med en gang etter fødsel (alltid). Anonymkode: d1b74...fe3 Har født. Jeg var ikke syk i 7 mnd. Den permisjon er vel der allerede. Er de 3 første nd og det holder for de aller fleste. Holder ikke det er det sykemelding som gjelder. Nei jeg fikk en blodpropp i forbindelse med fødsel og ødela mitt bein, så var sykemeldt i 1 år før min permisjon kunne begynne. Så blir man ikke frisk finnes det andre måter, enn å ikke dele permisjon. Anonymkode: a564d...79b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #47 Skrevet 20. mai 2020 Nei, den dobbelmoralske møkkaideologien holder jeg meg langt unna. Har ingen venninner som er det heller, for de tåler ikke at ikke du er enig med dem. Hilsen kvinne. Anonymkode: 70f39...16c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #48 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, den dobbelmoralske møkkaideologien holder jeg meg langt unna. Har ingen venninner som er det heller, for de tåler ikke at ikke du er enig med dem. Hilsen kvinne. Anonymkode: 70f39...16c Det var forresten det korte svaret. Det lange svaret har jeg oppgitt før, i en annen tråd, som jeg ikke vet hvor er nå. Anonymkode: 70f39...16c
herzeleid Skrevet 20. mai 2020 #49 Skrevet 20. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En bør få en anettelse etter meritter. Dog skjer jo ikke alltid det. Vi er nok ikke kommet lengre enn at menn foretrekkes. Det ser vi jo også i Norge, da menn er det mest av i store ikke statlige selskap. Ergo må vi skape likhet for loven. Samme går jo på menn og deler av permisjon ved barn. Den bør deles i 2. Så mannen får like store deler med sitt barn. Men her i Norge har vi det da greit nok. Er kanskje ikke her vi bør legge styrken inn mest? Vi har kvinner som er undertrykt i hele verden, kvinner som ikke får kjøre bil, kvinner som er mannen underlgen. Den dagen alle vi stå opp å kjempe for like rettigheter for alle, og ikke kun i nærmiljø, er da vi kan oppnå like rettigheter og da igjen kan slutte med kvoteringer. Nå synes ikke jeg definisjonen av ordet feminisme er for vag. Den sier akkurat hva jeg mener. Likhet for alle, uanett kjønn, religion, legning, vi er alle mennesker uansett hva vi har mellom beina og har dermed like stor rett til å være med å forme vårt samfunn. Anonymkode: a564d...79b Jeg tror en vil se at det er veldig vagt om en faktisk går inn i definisjonen. Hva er ‘likhet’ og hva er ‘likhet for loven’? En kan legge vidt forskjellige ting i dette. Om en person lovlig formelt kan diskrimineres på bakgrunn av kjønn, slik vi kan i Norge i dag, i ‘likhetens’ navn, har vi da likhet for loven? Er ‘likhet’ like rettigheter og muligheter, eller er det å være stilt likt ved at norn hjelpes opp og andre holdes nede? En lesing vil definere meg inn, som feminist, og veldig mange selverklærte feminister ut. En annen lesing motsatt. Det er i mine øyne temmelig vagt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå